Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

Digestive skrev 2015-11-22 08:09:04 följande:
    Nu har ju inte det senaste förslaget - om en liberaliserad bostadsmarknad - kommit ut i praktik men ser man tillbaka så har det absolut inte hänt mycket i realiteten, även om en del beslut inte riktigt fick tiden de behövde på sig. Allt som allt så underkänner dock även jag Alliansens bidrag till bostadsmarknaden.

Jag håller verkligen med om att det där modet saknas(!!), iallafall i den bostadsmarknadsform som vi nu har och har haft. Man har tagit större hänsyn till bostadsbubblan i stunden än framtida problem, man har tänkt alldeles för kortsiktigt. Det är dock en komplex fråga men det kräver mod och Alliansen har faktiskt överlag, under sin tid vid makten, varit tämligen dåliga på att ta tuffa beslut som exempelvis detta.

Ja, det är hemskt hur dåligt gjort det här är!! Skrikandes Läste nyligen om snökaoset i Skåne till råga på allt - medan det här på Familjeliv går runt folk som häcklar en för att man oroar sig över att de som kommer hit riskerar att frysa ihjäl, när de då befinner sig till fots runt om i landet.

Jag har ingen aning om det är en bra lösning, med "laglösa land"-områden, men det ger iallafall något och det kanske blir den enda möjliga utvägen i slutändan, vem vet, och med Regeringens passivitet och nonchalans i stort - angående hela den här situationen - så är nog det mesta tyvärr möjligt.

Åh, min gamla hemstad! Ja, alltså, 400 bostäder om året kan jag med blott den överblick som jag har över Trollhättan, som kontinuerlig besökare, säga att det knappast räcker. Jisses plus suck.

Som sagt, ett alternativ är att liberalisera bostadsmarknaden. Då kommer betydligt fler aktörer sköta processerna än i dagsläget, då det helt enkelt innebär att de sköter sina intressen i praktiken, och med en sådan bostadsmarknadsform så träffas även behoven med större säkerhet, då byggandet regleras utav en direkt efterfråga. Det må vara en liten klen tröst i dagens läge, för även om det skulle gå både fortare och träffa mer rätt - så är vi väldigt långt efter nu. Det kan dock vara det bästa alternativet som finns, inte minst så slipper kommande generationer riskera att stå med en dyr nota i handen, på grund utav dagens och gårdagens misstag.
    Det finns många fördelar men visst känns det allt som taget väldigt klent i sammanhanget men då finns det högst troligt, inget annat alternativ som faktiskt skulle hjälpa med ett önskvärt besked överhuvudtaget. Sveriges bostadssituation är inmålad i ett hörn helt oavsett hur man vänder och vrider på det, det handlar väl om bästa möjliga damge control i dagsläget, om att lära sig av sina misstag och om att förkorta ekot utav skadan så mycket som möjligt, för framtidens skull.

Har fått någon stygg infektion i högra öga, som om texten verkar knasig på något ställe så beror det på en försämrad textöverblick.
    Jag hävdar att det finns ingen baktanke på att hålla liv i den påstådda bostadsbubblan.

Det handlar om två saker:

- Vårt regelverk för att skydda miljön och samhällsplaneringen osv. Detaljplaner och miljödomar. Detta tar tid.

- Vår önskan av att hålla hög bostadskvalitet till låga hyror. "Folkhemmet". Den svenska välfärdsstaten. Per Albin Hansson. Alltså i princip allting politiskt. Hyresgästföreningen. Motståndet mot marknadshyror. Påståendet att det "inte är människovärdigt" att inte varje barn har ett eget sovrum. Osv.

Bägge dessa måste läggas åt sidan om vi ska massproducera bostäder snabbt.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2015-11-22 09:37:32 följande:
    Vad menar du med "baktanke"? - bara så att jag inte missförstår något. Annars så kan jag bara hålla med! Tror dock inte att det är tillräckligt och att en liberal bostadsmarknad vore ett gott komplement till regellättnader (då får man dock se till att inte skjuta sig i foten med allt för mycket tummande på kvalitén).
    Jag tror helt enkelt inte att man tar så himla mycket hänsyn till en påstådd bostadsbubbla när man funderar på förslag på bostadspolitik.

Det behövs långt mycket mer än "liberalisering" om det ska bli något gjort.
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2015-11-22 12:02:40 följande:
    Hmm.. sant.

Ja, som nämnda regellättnader samt tillägg som lättnader i bullerregler och så vidare. Skillnaden på att dock låta marknaden styra byggnadstakten, byggnadsstrategin samt finansiera kalaset med egna medel och på att låta staten fundera ut massiva projekt, riskera att de lägger oåterkalleliga beslut (Blev någonting fel? Borde vi ha gjort någonting annorlunda? Jaha, så kan det gå! - selavi.) och finansiera allt genom budgetgrubbel - är väldigt stora skillnader på vardera punkt som överhuvudtaget går att komma på.
    Det kan faktiskt vara helt avgörande saker i dagens läge.
    Jag tror inte det räcker med att reformera regelverket. Jag tror det behöver kastas bort helt och hållet.

Åtminstone under en begränsad tid och i geografiskt begränsade områden.

Om vi ska producera stora mängder bostäder snabbt.

Stat kommun och landsting äger redan fastigheter. Jag har inget principiellt emot att de går in och bygger och förvaltar ytterligare fastigheter.

Tvärtom tror jag det är nödvändigt att staten går in och rivstartar dessa nya "Kaplan-kåkar" om det ska bli någoting gjort.

Det kommer nu tiotusen invandrare varje vecka till ett land där bostäderna redan är slut.
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2015-11-23 18:42:37 följande:
    En lysande granskning av näringsdepartementets mörkande om vad denne oduglige minister sysslat med, ja. Du ser tydligen ett större problem med Rebecka Uvells ordval än med departementets hantering av offentliga handlingar? Varför är jag inte förvånad? Nåja, än så länge har ju inte SD-etiketten klistrats på Rebecka Uvell, men vem vet, det kanske blir nästa gång.
    Har ju redan skett. Även här på FL.

Omvägen. Via hennes man:
    http://www.dagensopinion.se/markus-uvell-kreab-talar-ut-om-sd-kontakterna

.
    Hon har också på twitter anklagats av AFA och annat diverse löst vänster-folk för att ha mördat offren på skolan i Trollhättan.

Bland annat.

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-11-23 22:13:12 följande:

Detta är dock inte första gången som Rebecca Uvell har visat på dåligt omdöme. I oktober, efter att Rebecca hade blivit upprörd över Karin Pettersson ledarkrönika i Aftonbladet, valde Rebecca att publicera uppgifter om vad flera medarbetare på Aftonbladet tjänade på sin blogg, tillsammans med namn på Jan Helins och Karin Petterssons gator och skärm-dumpar på en bostadsannons i närheten av var Karin Pettersson bor. De flesta inser nog att det är helt oacceptabelt att blogga/publicera gatuadresser till de människor som man är kritisk till. 

Rebecca Uvell verkar vara en mycket labil och otäck människa.

Ah, humor!

Påståendet om att hon "hängt ut" folk.

Hennes blogginlägg här:
    http://www.uvell.se/2015/10/06/kacka-i-eget-bo-28651090

Så kan var och en själv läsa och bedöma huruvida hon hänger ut folk, eller inte.

.
    Och så den "uthängde" Jan Helins bostadsadress (på riktigt), fullt offentligt på eniro.se:
    http://personer.eniro.se/p/jan+helin/13615270

.
    Plus lite av det vanliga från hennes politiska motståndera mot henne: "labil" och "otäck" den här gången.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-11-23 23:00:33 följande:
    Du är ju rolig du. Du länkar till ett blogginlägg som Rebeca har reviderat (efter det att hon blev starkt kritiserad för sitt tilltag). 

Så här såg det ut från början.

Karin Pettersson fick stöd av Hanne Kjöller i denna tvist:

Det spelar ingen roll om uppgifterna även finns på Eniro. I det uppskruvade politiska klimat som råder i Sverige just nu (där SD har dragit sitt strå till stacken för att höja tonläget) skulle jag tycka att det var djävligt otäckt om jag fick min gatuadress uthängd. Även om adressen inte är exakt så kan Uvells text i kombination med en områdesanvisning kanske räcka för att en dåre ska slå till (tänk Trollhättan).

Den som läser hennes inlägg ser att hon är öppen med vad som redigerats och varför.

"Uthängning", som sagt ...

Nä, inte direkt.
    .

Jag behöver inte försvara henne. Det gör hon så bra själv så. Öppet på sin blogg och på sin twitter. Det är bara att läsa.

Eftersom hon gräver rätt duktigt och noggrant i saker som är jobbiga för många med makt och på vänstersidan så är taktiken nu att miss-kreditera henne. För faktakampen vinner man inte mot henne.

Även hat och hot är en del av taktiken:
    http://www.uvell.se/2015/10/08/det-fina-hatet-28691240

Vi talar alltså om etablerade opinionsbildare som ledarskribenter på Aftonbladet fd partiledare och journalister på SVT/SR som på twitter, öppet, (som om de inte bryr sig om att det syns vad de håller på med) spyr ut hat, hot och okvädningsord mot henne.

Man får ge henne det i alla fall: hon har kommit åt en nerv. Ordentligt.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-11-24 09:11:45 följande:
    Jag tror att det gamla ordspråket, som man bäddar får man ligga passar bra in på Rebecca Uvell. Det var exempelvis efter det att Rebecca lämnat ut Karin Petterssons gatuadress på sin blogg som Karins kollega Daniel Swedin kallade Rebecca för ett bloggande rövhål.
    Jag tycker det intressanta är hur vänstern i allmänhet reagerat på henne under en längre tid.

Och inte bara här på FL.

Till och med ledande offentliga vänster-personer tvekar inte att fullt öppet hata och hota.

Hon har verkligen träffat rätt.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-11-24 15:44:44 följande:

Är det Rebecca Uvell som publicerat Karin Petterssons privata gatuadress på sin blogg

Vilket hon aldrig gjorde. Det påståendet är en lögn för att misskreditera henne.
    KillBill skrev 2015-11-24 15:44:44 följande:

eller är det Karins journalistkollega Daniel Swedin som påpekar att den som gör något sådant är ett är ett bloggande rövhål?

Tja, han visar väl bara på hurdan den egentligen är: twittervänstern.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-11-24 17:11:35 följande:
    Rebecca Uvell publicerade visst Karin Petterssons gatuadress. Du ser ett bildbevis längre upp i tråden och den liberala skribenten Hanne Kjöller kritiserade också Rebecca direkt efter det att hon publicerat adressen (vilket också bekräftas längre upp i tråden).
    Nä, det gjorde hon inte. Vilket hon själv argumenterade för när folk ville påstå detta. Argumentationen finns i debattinlägget.

För att använda hennes egna ord:

Hanne Kjöller på DN Ledare och Erik Helmerson påstod på Twitter att jag lagt ut Karin Pettersson adress i detta inlägg. Som alla som läst blogginlägget vet har den ALDRIG legat ute, bara ett gatunamn på en gata vid Hornstull. En lång gata. Och en skärmdump med en bostadsannons från denna gata för att visa kvadratmeterpris. 
    Men detta är en medveten mediastrategi - missförstå och dreva bort sakfrågan med något som inte finns.
    ...
    Efter en hel dags twittrande där jag stod på mig mot samtliga som påstod dessa felaktiga saker bad till slut Helmersson om ursäkt.
    Och jag fick Resumè att ändra i sin artikel från att "adressen stått men att efter påtryckningar från DN Ledare ändrats", till det korrekta: adressen stod aldrig och ändringen gjordes för att debatten skulle handla om sakfrågan "löner" och inte pseudo-drevet påstådda adresser som aldrig funnits. 

• Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-11-24 17:52:59 följande:
    Förtydligande: Uvell publicerade på sin blogg namnet på gatan där Karin Petterson bor med kommentaren att Långholmen ligger precis utanför porten.
    Aha.

Du börjar alltså justera dina påståenden nu.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-11-24 22:58:40 följande:
    Jag satt på telefonen och skrev snabbt, jag var tydligare I mitt första inlägg om detta. Kolla #549 och #550
    Ja, du fick det nästan rätt i 549.

Det var bara det där på slutet om att hon publicerat gatuadressen ...
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...