Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...
Jag håller verkligen med om att det där modet saknas(!!), iallafall i den bostadsmarknadsform som vi nu har och har haft. Man har tagit större hänsyn till bostadsbubblan i stunden än framtida problem, man har tänkt alldeles för kortsiktigt. Det är dock en komplex fråga men det kräver mod och Alliansen har faktiskt överlag, under sin tid vid makten, varit tämligen dåliga på att ta tuffa beslut som exempelvis detta.
Ja, det är hemskt hur dåligt gjort det här är!! Läste nyligen om snökaoset i Skåne till råga på allt - medan det här på Familjeliv går runt folk som häcklar en för att man oroar sig över att de som kommer hit riskerar att frysa ihjäl, när de då befinner sig till fots runt om i landet.
Jag har ingen aning om det är en bra lösning, med "laglösa land"-områden, men det ger iallafall något och det kanske blir den enda möjliga utvägen i slutändan, vem vet, och med Regeringens passivitet och nonchalans i stort - angående hela den här situationen - så är nog det mesta tyvärr möjligt.
Åh, min gamla hemstad! Ja, alltså, 400 bostäder om året kan jag med blott den överblick som jag har över Trollhättan, som kontinuerlig besökare, säga att det knappast räcker. Jisses plus suck.
Som sagt, ett alternativ är att liberalisera bostadsmarknaden. Då kommer betydligt fler aktörer sköta processerna än i dagsläget, då det helt enkelt innebär att de sköter sina intressen i praktiken, och med en sådan bostadsmarknadsform så träffas även behoven med större säkerhet, då byggandet regleras utav en direkt efterfråga. Det må vara en liten klen tröst i dagens läge, för även om det skulle gå både fortare och träffa mer rätt - så är vi väldigt långt efter nu. Det kan dock vara det bästa alternativet som finns, inte minst så slipper kommande generationer riskera att stå med en dyr nota i handen, på grund utav dagens och gårdagens misstag.
Det finns många fördelar men visst känns det allt som taget väldigt klent i sammanhanget men då finns det högst troligt, inget annat alternativ som faktiskt skulle hjälpa med ett önskvärt besked överhuvudtaget. Sveriges bostadssituation är inmålad i ett hörn helt oavsett hur man vänder och vrider på det, det handlar väl om bästa möjliga damge control i dagsläget, om att lära sig av sina misstag och om att förkorta ekot utav skadan så mycket som möjligt, för framtidens skull.
Har fått någon stygg infektion i högra öga, som om texten verkar knasig på något ställe så beror det på en försämrad textöverblick.
Det handlar om två saker:
- Vårt regelverk för att skydda miljön och samhällsplaneringen osv. Detaljplaner och miljödomar. Detta tar tid.
- Vår önskan av att hålla hög bostadskvalitet till låga hyror. "Folkhemmet". Den svenska välfärdsstaten. Per Albin Hansson. Alltså i princip allting politiskt. Hyresgästföreningen. Motståndet mot marknadshyror. Påståendet att det "inte är människovärdigt" att inte varje barn har ett eget sovrum. Osv.
Bägge dessa måste läggas åt sidan om vi ska massproducera bostäder snabbt.