• nihka

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

Anonym (Sorligt) skrev 2015-10-15 16:24:58 följande:

Vi raserar vårat land för varje dag som går... Blir tyvärr såhär när folk inte vill inse verkligheten!

Till slut rinner bägaren över!

Sorligt att regeringen inte lyssnar på svenska folket...

Vi har inte oändligt med ekonomiska resurser. Majoriteten i detta land verkar dock tro det!

folk?

svenska folket?

Majoriteten?

Menar du att regeringen bara lyssnar på "folk" (som du anser inte vill inse verkligheten), och "majoriteten" (i detta land som du anser verkar tro att vi inte har oändligt med ekonomiska resurser) och att de som är kvar skulle utggöra "svenska folket" som regeringen inte lyssnar på? Varför skulle regeringen lyssna på denna minoritet som du kallar "svenska folket"?

Räknar du bara de som håller med dig till "svenska folket"?
  • nihka
    sextiotalist skrev 2015-10-17 08:11:55 följande:
    De flyktingar som kommer från Syrien är ofta välutbildade, det gäller även de som kommit från Iran och Irak.
    Nej, de är inte välutbildade när de ska komma hit. Det är bara när man letar efter argument för att de ska stanna kvar. Då finns plötsligt läkare från Syrien, men de ska stanna kvar för att hjälpa sitt folk.

Alla främlingsfientligas snack går ut på att alla ska stanna kvar där de är eller åtminstone inte komma hit.
  • nihka
    Ascendere skrev 2015-10-17 11:54:16 följande:
    Ja, du har rätt. En sjuksköterska från Syrien motsvarar närmast en svensk undersköterska osv osv.
    Oj, du jobbar för Socialstyrelsen med validering av sjuksköterskeutbildningar. Berätta mer
  • nihka
    Anonym (Trötter) skrev 2015-10-17 15:07:21 följande:
    Av den graf jag såg på scb så verkade ca. 25% av människorna från Syrien ha någon utbildning att tala om (eftergymnasial). Det är väl ändå inga fantastiska siffror?
    Före kriget hade de läkare att sörja för sin befolkning och var trots sin diktatur ett fungerande modernt samhälle. De hade datorer, mobiltelefoner och vallade inte getter i Damaskus. Att de nu plötsligt ska omtalas som ett utvecklingsland med outbildade och analfabeter är ju felaktigt. Bland den äldre befolkningen kan det finnas personer som inte lärt sig läsa och skriva, men annars hade man skolplikt för alla flickor och pojkar, gymnasieskolor och universitet.

En intressant grupp är de med påbörjade univeritetsstudier
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 15:11:03 följande:
    Jag lyssnade på ett mkt intressant radioprogram för en tid sedan där en kvinna från AMS pedagogiskt förklarade hur det går till när "läkare" kommer till vårt land från t ex Syrien (detta med anledning av debatten om alla dessa "läkare" som kör Taxi) ALLA får en chans att bevisa sina kunskaper. Man måste ju från svenskt håll förvissa sig om att dessa läkares kunskaper är på en nivå som vi kräver av våra egna? eller? Vissa elementära medicinska grundkunskaper KRÄVS! Kan verka grymt? men jag är glad för det!

Om vederbörande klarar dessa prov (givetvis på sitt eget språk) så kommer nästa KRAV (hårt och brutalt måhända?) men läkaren som ska tjänstgöra i Sverige måste kunna lära sig svenska på en rimlig nivå för att kunna kommunicera med svenska patienter. (inte så strängt vet vi alla som varit hos en sådan läkare). Tänker du att man blint ska anställa varenda person som kommer och påstår sig vara läkare? Kirurg? Barnläkare? Narkosläkare?
    Behövde du lyssna på ett radioprogram för att få veta att man validerar utländska utbildningar?

Svar: nej. Jag visste redan innan att man validerar utländska utbildningar och tycker det är ett bra system.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 15:42:58 följande:
    ...jätteintressant............påbörjade....spännande
    Jepp. För när de har läst svenska på grundskolenivå och gymnasienivå och har validerat sina avslutande kurser är de behöriga att hoppa rakt in i sin oavslutade högskoleutbildning och ta svensk examen. Om man är studievan kan det gå fort undan!
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 15:52:24 följande:
    Ja då är vi överens? Absolut INGA "läkare" kör taxi utan de som påstår det är sådana som endera ljuger om sin utbildning eller inte klarade de helt befogade och nödvändiga proven.
    Nu har ju jag inte pratat om taxi, men visst finns det läkare som kör taxi. Det räcker med att man inte klarar språket. Proven är ju på svenska. Då kör man taxi en stund till och pluggar svenska på komvux och tar proven igen. Eller så väntar man på besked om legitimation. Det kan ta tid, uppemot ett år men det försöker man ändra på. Läs mer här:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-langre-vantetid-fa-utlandsk-lakarlegitimation-validerad
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 15:41:48 följande:
    Absolut har du rätt. Tvåspråkiga läkare behövs och innan de läkare som kommer hit hunnit lära sig svenska så kan de ta hand om sina landsmän MEN när lilla "rasistiska" jag eller ngn av mina anhöriga ska opereras så vill jag säkerställa att det är en godkänd legitimerad (med svenska mått) läkare som söver och som håller i kniven. Jag är lite försiktig av mig..................
    Socialstyrelsen är ändå försiktigare av sig för de beslutar inte bara om den läkaren du träffar utan samtliga.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 16:08:07 följande:
    Huvudsaken är att man kan bevisa sina läkarkunskaper och att de räcker till för svensk standard! Tar det ett år så är väl det en tid då man kan lära sig svenska genom att jobba med annat och kanske hinner man med lite SFI om man är ambitiös?
    Nä. SFI är för nybörjare.

Eller kör taxi i kombo med språkstudier på gymnasienivå.
  • nihka
    tobbe01 skrev 2015-10-17 16:10:39 följande:

Men herregud nu är jag återigen inne i en tröstlös diskussion med denna "nikha". Jag lägger ner för vi kommer ALDRIG att komma ngn vart utan bara tjafsa fram och tillbaka. Ajöken.

För varje gång lär du dig något nytt. Denna gång att det finns läkare som kör taxi och att Socialstyrelsen inte tillåter att en utländsk rörmokare söver dig inför en operation. Hejsidåsi!
Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...