Inlägg från: Anonym (Joråsåatte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Joråsåatte)

Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...

Snart har det kommit in ett helt Malmö på kort tid, men ett Malmö utan infrastruktur och arbeten.

Dagens DN: www.dn.se/nyheter/sverige/fortroendet-pa-spel-for-regeringen-och-alliansen/

Kostnad för migrationen 2016: 60,2 miljarder
    Kostnad för försvar och samhällets krisberedskap 2016: 48,8 miljarder
    Kostnad för rättsväsende 2016: 41,5 miljarder
    Kostnad för internationellt bistånd 2016: 32,0

Vi kan ju lägga ner försvaret så har vi ju lite pengar vi kan använda...

I går på nyheterna sa finansministern att man förutom att låna pengar skulle skära ner i sjukförsäkringarna. Bland annat skulle man spara på personliga assistenter. De som behöver personliga assistenter är inga lyxlirare. De behöver assistans för att över huvud taget fungera i samhället. Varför sparka på dem som ligger? Sänk först politikernas egna löner och skär omedelbart bort förmåner som att man som fd riksdagsledamot kan kvitta ut miljoner trots att man fått annat jobb. Sedan får man väl ta till en värnskatt. Bättre att de rikaste får betala lite mer i skatt än att de stackare som inte kan klara sig själva blir utan hjälp!

• Anonym (Joråsåatte)
    För några år sedan blockerade rullstolsburna vissa gator för att belysa att man inte satsade tillräckligt på framkomlighet. Inget blev bättre efter det. De som är svaga och sjuka är väldigt lätt att inte bry sig om.

De gamla socialdemokraterna hade hellre höjt skatten än låtit de som allra bäst behöver hjälp bli utan.
  • Anonym (Joråsåatte)

Vad händer sen?

Hur länge är det tänkt att dessa människor ska bo i tält, gymnastiksalar, mässhallar, lagerlokaler, skyddsrum osv? Det byggs ju inga lägenheter. För att täcka behoven behövs ett eller två nya miljonprogram. Vem betalar det?

• Anonym (Joråsåatte)
    micromat skrev 2015-10-23 09:19:32 följande:
    Jo landstingen brukar få spara och dra in. Jag undrar mest hur det går ihop sig när vi blir fler människor som behöver vård.

Man kanske skulle bli häxdoktor i sitt närområde?
    Ja, hur ska landstingen kunna spara in? Vilka ska ta hand om alla krigsskadade?
  • Anonym (Joråsåatte)

Om jag, som jobbat och betalat in massor av skatt hela mitt yrkesliv, blir påkörd av ett fyllo eller drabbas av parkinson eller ALS, så hoppas jag vid Gud att jag får den hjälp jag behöver. Varför skulle jag annars betala in skatt alla dessa år? Enligt vårt samhällskontrakt, som jag är helt för, betalar vi in höga skatter men får i gengäld den hjälp vi behöver när vi blir sjuka.

Finns ingen anledning att betala in skatt om man sedan aldrig någonsin ser röken av pengarna!

• Anonym (Joråsåatte)
    Anonym (Skatter) skrev 2015-10-26 08:19:57 följande:
    Men så kan man väl inte tänka? Förväntar du dig att få tillbaka exakt varenda liten skattekrona du någonsin betalat in? I så fall kan vi ju strunta i skattesystemet och så får alla klara sig själva. 
    Nej det gör jag inte, men om staten lägger ner sjukförsäkringen så att man måste skaffa privat sjukförsäkring för att få vård kommer jag inte att få någon eftersom jag har en kronisk sjukdom.

I USA har man lägre skatter och därför kan kan man välja att inte ha någon sjukförsäkring och istället spara pengar så att man kan betala när/om man behöver det.

I Sverige har vi haft höga skatter, men då inte behövt betala en massa dyra pengar när vi behöver vård.

Tycker du att det är rimligt att vi betalar in höga skatter = vi har inte möjlighet att kunna spara undan så mycket pengar för framtida behov - men inte får tillbaka bland annat i form av vård när vi behöver den? Om vi ska införa privata sjukförsäkringar måste ju samtidigt skatterna sänkas... och hur gör vi med mig och andra med kroniska sjukdomar som inget försäkringsbolag vill ta i med tång?
  • Anonym (Joråsåatte)
    Anonym (Skatter) skrev 2015-10-26 08:19:57 följande:
    Men så kan man väl inte tänka? Förväntar du dig att få tillbaka exakt varenda liten skattekrona du någonsin betalat in? I så fall kan vi ju strunta i skattesystemet och så får alla klara sig själva. 
    Alltså: jag får fortsatt betala in en hög skatt men så jag inte spara så mycket pengar på banken, eftersom jag har en kronisk sjukdom får jag ingen sjukförsäkring privat vilket leder till att jag får betala fullt ut vad läkarbesök, magnetkameraundersökning mm kostar. Vilka pengar ska jag betala det med? De har ju redan gått till att betala skatt.
  • Anonym (Joråsåatte)
    Anonym (Skatter) skrev 2015-10-26 09:22:23 följande:
    Det finns inget förhållande som säger att varje inbetald skattekrona ska gå tillbaka till den enskilda individen, det är ju hela poängen med skattesystemet vi har. Att det ska utjämna. Hur hög skatt som krävs beror på vad man kan förvänta sig att staten ska stå för, eller vad som räknas som dräglig tillvaro. Jag tror att vi behöver sänka de förväntningarna. Till exempel tror jag att vi behöver vänja oss vid mer kollektivboenden - bostäderna räcker inte till, och kostar för mycket, för att alla ska kunna ha en egen liten lya. Många subventioner som inte är nödvändiga, t ex gratis inträde till muséer och liknande, kommer nog att behöva tas bort. Endast det som är absolut nödvändigt för att göra livet någorlunda drägligt för de som verkligen mest behöver det kan bli kvar. Guldkanter blir det få av.
    Jo, jag tror att det blir så. Tyvärr kommer jag och många andra att lida för det. Färre personliga assistenter. Min läkare kommer inte att kunna skriva ut den enda medicin som hindrar mig från att bli handikappad eftersom den blir för dyr för mig (eftersom jag som sagt inte kommer att kunna få en sjukförsäkring). Han kommer inte heller att kunna ha koll på hur mig sjukdom fortskrider eftersom jag inte kommer att ha råd att betala för den helt nödvändiga undersökningen med magnetkamera. Vi som är kroniskt sjuka och nu jobbar heltid kommer inte att kunna göra det framöver. Vi blir väl förpassade till att tigga på gaterna som förr.

Vi som är sjuka, handikappade, vi är beroende av ett starkt socialt skyddsnät. Jag betalar gärna in hög skatt om detta skyddsnät, inte bara för mig utan för de som har barn som går i skolan eller för de som är gamla och behöver vård mm mm, alltså om detta skyddsnät bibehålls. Jag är inte intresserad att betala in skatt till en ineffektiv och kostsam migrationspolitik.
  • Anonym (Joråsåatte)

Enligt uppgifter i DN beräknad migrationen kosta drygt 60 miljarder nästa år (men det kan ju mycket väl bli mer). Biståndet kommer att kosta 30 miljarder. Jag anser inte att vi i det rådande läget har råd med bistånd alls. Det måste vi spara in på helt. Sedan tycker jag att vi inte ska låna en krona till migrationen. Vi ska få pengar från EU!!!

• Anonym (Joråsåatte)

På Rapport i går hörde jag att forskning isar att det inte alls går bra på orter med många invandrare som Malmö och Södertälje. Det har vi ju vetet länge men nu sas det alltså på TV-nyheterna. Många invandrare = nedåtgående spiral.

Svar på tråden Dagens Industri varnar att Sverige står inför en ekonomisk kollaps...