• Anonym (Hjälp med släkten!)

Hjälp

Vi har ett problem som är känslomässigt svårt.

Vi lever i en familj med 2vuxna och 3barn. Det är barn vi har sedan innan, ingen är gemensam.
    Vi lever som en helt vanlig biologisk familj där ingen gör skillnad på någon och barnen känner sig som syskon. Något vi allihop trivs med och mår bra av.

Den ena sidan av släkten behandlar oss alla 5 som så också. De firar allas födelsedagar och ger presenter osv rättvist fördelat mellan barnen.

Den andra sidan av släkten kommer och firar halva familjen. Varje gång de hälsar på får den/de barn på den sidan någon present och den/de andra får ingenting alls.  
    Det här särbehandlingen blir väldigt konstigt då vi lever som en helt vanlig familj och det bara är den ena sidan som gör så här. Som vuxen blir man väldigt ledsen av att se det här. Att den av oss som har den här släkten på sin sida har en viss konflikträdsla förenklar inte saken. Den andra av oss vill inte köra över den utan lösa det på andra sätt.

1.Vad är rätt och fel? 

2.Hur skulle just du ha gjort?

3. Tips och råd?

• Svar på tråden Hjälp
  • Anonym (Göra)

Jag skulle be att de slutar ge presenter helt eftersom det blir märkligt när några/någon får. Då kanske de väljer att ge alla, eller ingen?

• Anonym (Hjälp med släkten!)

Det var på tapeten i våras och den av oss vars släkt det gäller var riktigt förbannad.

Vad som hände var att de knappt pratade under en period, sedan när de börjat hälsa på igen så fick alla 3 barnen varsin peng inför sommarsemestern och efter det har presenter smugits in i ex en påse till föräldern eller lagts i någons säng.

Sedan har vi mest undgått samtalsämnet. Men det gör såklart ont i hjärtat.

Snart kommer jul, som ska firas hemma hos oss och då kommer det bli väldigt märkbart när något barn får betydligt mer eller betydligt mindre.

• Anonym (guyijokö)

1.Vad är rätt och fel? 

Det finns inget rätt och fel, båda sidor av släkten gör som de vill.

Skämts som fan om det vore min sida av släkten som gjorde så och sagt att de inte ska ge presenter utom på födelsedagar. För barnen hade jag förklarat det som så att det finns generösa och empatiska människor och så finns det de som inte är det .

3. Tips och råd?

Se ovan, krävt att de slutar ge presenter, umgåtts så lite som möjligt med dem och pratat med barnen så de inte känner att det är fel på dem. Sen kan det så klart finnas orsaker som dålig ekonomi bakom och då får man förklara det istället/också.

• HäckHäxan
    Anonym (Hjälp med släkten!) skrev 2015-10-14 15:18:56 följande:

Vi har ett problem som är känslomässigt svårt.

Vi lever i en familj med 2vuxna och 3barn. Det är barn vi har sedan innan, ingen är gemensam.
    Vi lever som en helt vanlig biologisk familj där ingen gör skillnad på någon och barnen känner sig som syskon. Något vi allihop trivs med och mår bra av.

Den ena sidan av släkten behandlar oss alla 5 som så också. De firar allas födelsedagar och ger presenter osv rättvist fördelat mellan barnen.

Den andra sidan av släkten kommer och firar halva familjen. Varje gång de hälsar på får den/de barn på den sidan någon present och den/de andra får ingenting alls.  
    Det här särbehandlingen blir väldigt konstigt då vi lever som en helt vanlig familj och det bara är den ena sidan som gör så här. Som vuxen blir man väldigt ledsen av att se det här. Att den av oss som har den här släkten på sin sida har en viss konflikträdsla förenklar inte saken. Den andra av oss vill inte köra över den utan lösa det på andra sätt.

1.Vad är rätt och fel? 

3. Tips och råd?

I min värld är det fel att behandla barn olika när man är i en familj. Om jag bodde med någon och min mamma och mina syskon sket i det andra barnet här alltså en partners barn och bara dök upp till när mitt biologiska barn fyllde år eller bara köpte julklapp till mitt biologiska barn så hade jag informerat om att de kunde ge fan i den biten också och helt enkelt sluta köpa till någon alls för vi är en familj och passar inte det så behöver inte dom passa oss. Svårare är det inte i min värld.

Måste inte vara dyra gåvor men man skiter inte i barn så enkelt är det. Vuxna kan man skita i. Men alla barn i en familj skall och bör få julklappar, presenter osv.
  • Anonym (Fia)

Jag tycker inte man kan begära att andra ska se på sina styvbarn som sina egna, inte heller styvbarnbarn. Jag och sambon pratade om det en gång och vi tyckte lika, hans barn har en egen mormor och morfar så mina föräldrar behöver inte känna att de behöver ge samma till alla MEN vi har ju inte samma situation som ni.

Det kan ju bli stor skillnad ekonomiskt att köpa till tre barn jämfört med ett eller två. Eller kanske fantasin tryter på vad köpa.

Jag skulle nog berättat hur den andra familjen gör och att det här blir konstigt för barnen. Prata helt enkelt. Men kräva någon på presenter blir svårt.

• whitestar

Ursäkta inlägget bröts
    Jag anser att mina föräldrar inte behöver ge min bonus lika mycket som till sitt barnbarn. Men min far är rätt förtjust i bonusen o behandlar båda barnen lika i allt. Min mor tycker dock att det är skillnad o ger inte lika mycket i presentväg till båda. Men hon ger förståss present o julklapp åt bonusen oxå, fast inte lika mycket.

• Tow2Mater
    Anonym (Hjälp med släkten!) skrev 2015-10-14 15:18:56 följande:

Handlar det om födelsedagar är det ju ganska rätt, den som fyller får present, och de kommer bara för de biologiska barnbarnen. Helt ok.

Handlar det om julen, kan man ju önska att de har iallafall en klapp till varje barnbarn, biologisk eller ej. Men du får ju kompensera om de inte vill ha det så.

Att ge presenter "varje gång de hälsar på" borde ju ges då en liten present till alla barn. Detta är taskigt gjort om de inte gör! Men som sagt, du får kompensera om de inte vill ge till alla, och förklara för barnen varför.
  • BioBonus

Jag håller med om att man som mor- eller farföräldrar har rätt att forma sin egen relation med bonusbarnbarn. 

Vi har lite likadant hos oss, men det funkar åt båda håll. De ger mest till "sina" barnbarn. Men vi tycker det är ok eftersom våra barn har far- och morföräldrar på sin andra sida också. Däremot om vi firar tex jul tillsammans så får alla barn, även om mina får bara nåt litet från makens föräldrar, medan hans dotter dränks i presenter. Men de är ju helt införstådda med att de får mer av sina farföräldrar.

Däremot tog vi bort allt vad presenter heter när de bara kommer och hälsar på. Oavsett vems föräldrar det gäller. Och det hade inte med rättvisa att göra utan ungarna ska inte få en massa presenter så fort de dyker upp. De ska se fram emot att få träffa farmor inte för att hon har presenter med sig utan för att hon kommer öht.

Svar på tråden Hjälp