Hur ska jag hantera min fd svärfars begravning?
Hej,
Vill på förhand tacka för er input i detta känsliga ämne.
Min fd svärfar gick bort för ett tag sen efter en kort men tyvärr mycket jobbig sjukdomsperiod.
Jag och min f.d man skilde oss och flyttade isär för ett år sen. Det tog tufft på mig i början av förra året, när han lämnade beskedet och jag har gått igenom diverse känslor sedan dess. Numera är jag mycket tacksam för livet och har fått sinnesro i allt vad det innebar då och har förlåtit honom för det jag anser han utsatte mig för.
I samband med att min f.d svärfar blev dålig, har jag funnits vid familjens sida. Dom har varit även min familj under mer än 15 år och det tog hårt på mig att han fick sjukdomsbeskedet han fick i början på året. Jag har ställt upp för dom alla, med sjukhushjälp, administration, en flytt för min fd svärmor mitt i sorgen och annat praktiskt. Nåt jag inte vill ha en eloge för då jag anser det vara självklart, men kan vara värt att nämna i sammanhanget.
Min fd svärmor visar och säger tydligt att hon räknar med mig som en del av familjen, men min fd man gör det inte lika tydligt (inte så konstigt kanske med tanke på skilsmässa). Han kan säga att jag har en självklar plats i familjen, samtidigt som han kan nämna saker i förbigående som gör mig mycket medveten om att jag inte längre räknas som en del i familjen, på det sättet jag gjorde innan vi skilde oss.
Jag har sakta men säkert tagit avstånd nu, för att inte gå under själv i dels min sorg efter även min förlust, men också för dom delvis otydliga hintarna jag får.
Jag kommer finnas där och höra av mig, men inte självmant ta mig an uppgifter som jag tidigare har gjort.
Mitt i allt detta, kommer också en begravning. Och vilken del jag har i den. Ska jag sitta med hans familj nu när vi är skilda? Vi har 2 barn som jag vill finnas där för, deras sorg är oändlig i det här. Men det kanske anses fel att sitta med familjen när man officiellt inte längre är en del i den?
Så snurrigt allt det här, när man får dubbla budskap hela tiden..
Hoppas någon av er kan ge mig handfasta råd.