• kurre84

vårdnadstvist

Hur funkar de med vårdnadstvist? Har en poj? på 5 år som fick kontakt med sin pappa när han va 4 ungefär. Nu 1 år senare så vill han ha gemwnsamvårdnad. Som ja inte kommer gå med på. För vissa perioder har han inte ens pojken. Kommer de bli möte först med familjerätten och försöka hitta en lösning där? Och om inte de finns lösning blir de tingsrätt då? Om de blir möte på familjerätten måste man då ta med sig "bevis" hur lite eller period vis han är borta från pojken?

• Svar på tråden vårdnadstvist
  • Brumma

Hur ofta träffas de? För vårdnad och umgänge har ju egentligen inte med varandra att göra. .

• kurre84

Dom har precis börjat så de är varannan helg. Men de har vi bara haft i ca 1 månad. Nåt vi kommit övers om tillsammans. Förstår inte varför han ska komma och kräva delad vårdnad när de funkar bra än så länge

• Brumma

Förmodligen vill han ha det för att han faktiskt vill vara en del av sitt barns liv. Utan vårdnad har han faktiskt inte tätt till ngt förutom umgänge. Han får inte vara med på utvecklingssamtal om inte du ger din tillåtelse. Han får inte vara med och besluta om barnets skolgång. Han får ingen information om barnets mående..

Att ha två vårdnadshavare brukar normalt ses som ngt positivt..

De hade träffats ett år om jag förstod saken rätt? Hur har umgänget varit under det året innan det blev vh?

Om allt funkat och ni inte har grova samarbetsproblem har jag svårt att tänka mig att hsn inte skulle få vårdnad. Men jag vet ju inte mer än du skriver här :)

Hur kommer det sig att de inte hade kontakt tidigare? Var det på pappans initiativ?

• Brumma

Hade förresten föreslagit samarbetssamtal. Kanske kan du föreslå att ni väntar med gemensam vårdnad ngt år bara så att ni båda är säkra på att pappan kommer finnas kvar i barnets liv?

Familjerätten får inte gå in o bestämma ngt så ni behöver inte "bevisa" ngt.. snarare skall man vara försiktig med att "baktala" den andra föräldern. Bättre att komma med förslag på lösningar.

• kurre84

De jag är rädd för är att om han får gemensam vårdnad så kommer han göra allt i sin makt att jävlas eller kanske att de blir så att detta rinner ur sanden sen. Jag vill ha bevis att han sköter sig en längre period innan ja tänker på gemwnsamvårdnad. Sen vill han ha varannan vecka nu efter nyår. Men de är så att pojken går på dygnet runt dagis. Blir de varannan vecka så kommer ja få byta dagis de sista 6 mån innan han börjar 6 års plus att pappan säger att han vill sätta in honom på ett dagis där han bor. Ja tycker att de är grymt mot barnet att göra så för en kort period. När han börjar 6 års så kan han mer än gärna få börja ha honom varannan vecka och funkar de en period så kan man eventuellt ta gemensamma då.

• Brumma
    kurre84 skrev 2015-10-13 07:36:29 följande:

De jag är rädd för är att om han får gemensam vårdnad så kommer han göra allt i sin makt att jävlas eller kanske att de blir så att detta rinner ur sanden sen. Jag vill ha bevis att han sköter sig en längre period innan ja tänker på gemwnsamvårdnad. Sen vill han ha varannan vecka nu efter nyår. Men de är så att pojken går på dygnet runt dagis. Blir de varannan vecka så kommer ja få byta dagis de sista 6 mån innan han börjar 6 års plus att pappan säger att han vill sätta in honom på ett dagis där han bor. Ja tycker att de är grymt mot barnet att göra så för en kort period. När han börjar 6 års så kan han mer än gärna få börja ha honom varannan vecka och funkar de en period så kan man eventuellt ta gemensamma då.

Det här tycker jag du skall lägga fram (för det är oro för hur det fungerar för barnet och inte för dig) på ett samarbetssamtal. Visa att gemensam vårdnad inte är uteslutet om ett tag.

Nej, jag hade tyckt det var vansinne att sätta pojken i två nya förskolor i bara ett halvår faktiskt. . Känns inte som om barnets bästa är i fokus där..
  • Kvinna30plus
    kurre84 skrev 2015-10-12 18:51:51 följande:

Hur funkar de med vårdnadstvist? Har en poj? på 5 år som fick kontakt med sin pappa när han va 4 ungefär. Nu 1 år senare så vill han ha gemwnsamvårdnad. Som ja inte kommer gå med på. För vissa perioder har han inte ens pojken. Kommer de bli möte först med familjerätten och försöka hitta en lösning där? Och om inte de finns lösning blir de tingsrätt då? Om de blir möte på familjerätten måste man då ta med sig "bevis" hur lite eller period vis han är borta från pojken?

Dygnetrunt dagis? Vad är det? Hur mycket är barnet på dagis egentligen? Är det bättre han är på dygnetrunt dagis än med sin pappa? Bor han långt ifrån? Han kan väl börja med fred-sönd, och efter ett halvår gå upp till varannan vecka. Kanske han kan ha honom en natt i veckan med och köra honom till hans dagis under det första halvåret? 

• Kvinna30plus

Varför skulle han göra allt för att jäklas? Är det inte jättebra att han vill vara med sin son, och att din son får en engagerad pappa som vill vara med sin son? Vad spelar det för roll att han har varit en "skit"pappa tills nu om han nu inser och vill ta sitt ansvar? Det är ju för pojkens skull du får tänka på. Och det är inte grymt mot barnet att barnet får träffa sin pappa, sen får man ordna den bästa lösningen bara av det hela, som att ex börja med långhelger och någon dag mitt i veckan. Ett halvår är inte en hel evighet, så tycker det är bättre att du lägger fram det förslaget till familjerätten istället och diskuterar kring. Så visar du med att du är samarbetsvillig och vill att din son ska få ha sin pappa också. 
Svar på tråden vårdnadstvist