Är det konstigt att jag har bilder på min döda syster?
Hej.
Min syster avled i somras.
Hon var 26 år och dog efter att hon efter 3 års kamp förlorade mot cancern.
Jag var väldigt delaktig i hennes liv och jag vakade vid hennes sida in i det sista.
Hennes dödsfall var väldigt traumatisk för mig. Och jag drömde mardrömmar om hennes sista stund.
Ca 2 veckor efter dödsfallet kontaktade jag begravningsbyrån för att få se min syster igen. ( efter att de gjort henne i ordning med egna kläder etc).
Hon såg väldigt fridfull ut, precis som om hon sov. Och jag kände att det var väldigt skönt att få se henne på detta sätt.
Då när jag satt där, så tog jag 2 st bilder på min syster.
Dels för att kunna visa mina o hennes barn OM de i framtiden har frågor.
Men även för min egen skull då jag ibland tittar på bilderna. För att förstå.
Men också för att den hemska bilden av hennes död fastnat i mitt huvud. Och då ger dig mig tröst att kunna se bilderna och minnas henne.
Jag har lagt bilderna i ett "dolt album" i telefonen. Så det är inga bilder man kommer åt bara sådär.
Utan man måste aktivt gå in o visa dolda foton
I helgen hade min sambo "snokat " i genom min telefon. Antagligen pga svartsjuka.
Han råkade se bilderna och tog upp detta med mig
Han säger att jag är sjuk i huvudet, att jag är patetisk o äcklig och behöver söka hjälp.
Att det är onormalt och ett sjukt beteende. Och han kräven att jag raderar bilderna.
Jag känner mig väldigt sårad, då jag gjort detta för min skull. Som en del i bearbetningen.
Och jag tycker själv inte att det är så jättekonstigt.
Det är ju inte så att jag postat bilderna på Facebook eller framkallat dem.
Kanske tar jag bort dem i framtiden, men just nu känner jag att jag behöver dem.
Vad anser ni?
Är det ett sjukt beteende?