• Anonym (Läge för orosanmälan?)

Orosanmäla?

Finns det belägg för en anmälan? Vi har under dessa två åren vi bott ihop hört allt mer hårresande saker från pojkarna. Mammans nya sambo verkar vara rätt bordus och inte gilla pojkarna alls. Vi har hört att de tvingats visa fingret åt en bil de körde om, de kallas idioter och har fått höra att ?det är skönt att ni skall åka till pappa.? De får skäll, enligt pojkarna, ?för minsta lilla fel man gör?. Och idag berättar de att tidigare när de fick skäll av Xxxx så kändes det som om de skulle kissa på sig. Min observation är att de tidigare alltid sa ?Xxxxx (mammans sambo) sa?.eller gjorde? men numer är det mer i ordalag om ?De säger?..De gör?.? ?Xxxxx lägger upp jättemycket mat som vi tvingas äta? De har även fått höra att de har fula kläder då de kommer från oss. 

Sedan att de berättar mycket om vad mamman och sambon säger och tycker om oss är ju inte heller positivt. Mamman får gärna tycka men inte så pojkarna hör.

Idag frågade vi pojkarna om de kände sig älskade hemma hos mamma. Nja, jooooo blev först ett mycket svävande svar. Sedan säger den store ?Jag tror att Xxxx hatar mig men mamma gillar mig nog? Men älskar hon er? - Jo, det gör hon nog?

Känner ni er älskade här. -Ja

• Svar på tråden Orosanmäla?
  • Tjofaderittan hambo

Hur gamla är de? Går de i skolan kanske ni ska tala med skolans kurator och be att pojkarna får prata med henne/honom?

Men ja, jag skulle säga att det är skäl för en orosanmälan, en orosanmälan är ju just för att man är orolig för att något är skadligt för barnen där de bor. Det är ju svårt för barn att säga negativa saker som sina föräldrar men när de ändå gör det så bör man ta det på allvar.

Ibland kan det ju låta helknasigt det de säger, om de inte är så gamla. Min bonusson talade tex om för sin mamma att han fick vatten och bröd här att äta

Visst fick han det, men inte bara och orsaken var att han då hade en Pippi-period och då särskilt den med sjörövarna. När jag frågade vad han ville ha till lunch (två olika rester hade vi och han fick välja mellan de två) så sa han ytterst dramatiskt: Vatten å bröööööö. Jahapp sa jag och gav honom en knäckemacka utan smör och ett glas vatten.
    Han blev överförtjust och åt glatt men fick sen annan mat också. Mamman hade en del att säga den gången.... Men det redde ut sig när hon fick det förklarat för sig.

Sambon har pratat med pojkarnas mamma om detta vid ett tillfälle. Hon höll med om att hennes sambo kunde säga ifrån väldigt bordust ibland. Vissa gånger var befogade vissa inte. 

Nu har vi precis fått reda på att hon sagt till stora pojken att maten vi serverar är giftig (Vi serverar mjölkfri vegetarisk mat lagad från grunden)

Pojkarna är 7 och 9 år

• Sandra8978
    Att någon är en skitstövel är inget soc kan göra något åt, i så fall skulle de få gripa in i varannan familj.

För plastpappan låter ju onekligen som en skitstövel tyvärr.
    Samtidigt är det ju svårt att veta vad som faktiskt hände i en given situation. Barn är ännu mindre än vuxna benägna att återge en situation på ett rättvisst sätt.

Om det värsta som hänt dina bonusbarn är att de uppmanades att peka finger mot en bil, och de en gång fick höra någon version av "skönt att ni ska iväg nästa vecka", då har ni verkligen inget att hänga upp en orosanmälan på.

För att en orosanmälan ska ge effekt krävs det i min erfarenhet grov försummelse, alternativt fysiskt eller psykiskt våld. 

Har ni pratat med plastpappan?
  • Sandra8978

Att fråga sitt barn om deras andra familj "älskar er" är ju också en jävla fråga att ställa. Jag förstår att ni är oroliga, men vad förväntar ni er att de ska svara?
    Helt förvånad skulle man ju inte bli om de sa detsamma, men omvänt, om biomamman skulle ställa samma fråga.

De har även blivit tvingade att säga "jag är en idiot" när han tycker att de inte har skött sig. Den stora får ta mycket hackande och det verkar som om mammans sambo har utsett honom till hackkyckling. 

Frågan om de kände sig älskade är kanske tagen lite ur sitt sammanhang ;)
    Vi hade en diskussion om att känna sig älskad och vad det är som gör att man känner sig älskad först ;)

• Anonym (Soc)

Ni verkar vara en mer märklig familj än mammans så en orosanmälan skulle troligen slå hårdast på Er!

Kan vara nåt att tänka på kanske?!

• Sandra8978
    Anonym (Läge för orosanmälan?) skrev 2015-10-11 19:38:06 följande:

De har även blivit tvingade att säga "jag är en idiot" när han tycker att de inte har skött sig. Den stora får ta mycket hackande och det verkar som om mammans sambo har utsett honom till hackkyckling. 

Frågan om de kände sig älskade är kanske tagen lite ur sitt sammanhang ;)
    Vi hade en diskussion om att känna sig älskad och vad det är som gör att man känner sig älskad först ;)

Wow, jag förstår att ni är arga.
    Kan ni inte konfrontera dem någon gång, när barnen är någon annan stans.
    Med styvpappan är det nog ingen mening att diskutera, hade han vart möjlig att nå genom diskussion skulle han inte gjort de här sakerna från första början. Tror du bio-mamman kan lyssna?

En anmälan till soc utreds alltid, oavsett, så ni behöver inte vara oroliga, de kommer att ställa frågor till biomamman. Kanske kan det vara en signal till henne, kanske kommer det bara göra henne förbannad. Jag skulle absolut först ha gjort det tydligt till biomamman att ni kommer göra anmälan av de här och de här skälen.

Baserat på vad du beskrivit här verkar det otroligt att Soc kommer göra mer dock, då kanske det kommer kännas ännu värre för er?
  • Sandra8978
    Anonym (Soc) skrev 2015-10-11 19:43:18 följande:

Ni verkar vara en mer märklig familj än mammans 

Tycker du verkligen det? Varför?
  • Dr Mupp

Så bonuspappan verkar inte gilla barnen. Skulle man blanda in soc så fort en bonusförälder inte gillar bonusbarnen så skulle soc vara överhopade med jobb.

Ni vet inte ett dugg hur barnen beter sig hos mamman. Det ni vet är att bonuspappan verkar tycka att barnen är jobbiga och säger till dem på ett osmidigt sätt. 

"Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people." - Gregory House, M.D
Svar på tråden Orosanmäla?