sextiotalist skrev 2015-10-09 17:35:18 följande:
Min definition på lydigt barn har inget med laglydighet att göra utan ett lydigt barn gör som man säger utan att ifrågasätta.
Att sedan respektera vissa regler och lagstiftningen anser jag inte har med att lyda att göra
Och då anser jag att du har en personlig och rätt snäv definition av lydnad. Det är svårt att diskutera då. Jag tror inte någon (ytterst få i alla fall) önskar att en annan människa (barn eller vuxna) lyder blint i alla lägen och det är ju egentligen din definition som du förklarar den nu.
Jag anser att jag som person är rätt lydig. Jag respekterar de regler och lagar som staten ställt upp, som arbetsgivaren ställt upp, allmänt accepterade oskrivna regler etc. Det innebär inte att jag alltid tycker att dessa är rätta eller optimala, eller att jag alltid accepterar dem okritiskt, men jag inser att alla inte kan göra lite som de vill om vi vill ha ett fungerande samhälle.
På samma sätt resonerar jag när det gäller mina barn. Jag vill att de ska kunna fungera i sociala sammanhang och ibland helt enkelt kunna ta tillsägelse för sin egen och inte minst gruppens bästa.
Betydelsen av att lyda är ju att hörsamma, rätta sig efter etc. och för mig är som sagt det per automatik inte något negativt. Jag tycker helt enkelt att frågan i TS är omöjlig att svara på. Ja, jag vill ha ett barn som kan rätta sig efter bestämda regler, därmed inte sagt att jag vill att de ska följa andra blint i alla lägen.