Susodus skrev 2016-05-24 08:20:17 följande:
Ni ska absolut inte ge upp den drömmen och det finns ju fler vägar att gå. Ni har blivit gravida förut så ni vet att det går. Man kan ju även få hjälp med embryoselektion (PGD) och se till att få hög dos progesteron.
Jag brukar tänka (tack vare min analytiska man) att det är ren statistik. 1 av 5 ska ta sig (för oss), då blir det lite mindre fokus på varje försök. Det har nästan stämt men ändå varit jättejobbigt. Man vet inte förrän man vet och det tär ju på psyket.
Jag gick i terapi ni på våren. Tyvärr tycker jag inte att det gav mig så mycket. Inget nytt på tapeten och jag kan redan prata om det så det kändes mest som att vi pratade om annat som jag redan bearbetat klart och att själva graviditeten nu är mer läkande än terapin var. Dessutom är jag ju mer hormonell så jag känner att jag slösar bort 1000kr för att prata om sådant som utlöses av hormonpåslagsångest istället för att bearbeta ivf som jag ville.
Det jag fick ut var gammalt:
- vara mer snäll mot mig själv
- försöka stänga ute negativa röster
- skydda mig från yttre och inre kritik
- ta hand om mina egna delar i mig själv, det som är jag
....4000kr... och ingen hjälp med hur detta ska ske vilket jag ville ha hjälp med, för jag förstår ju att det måste ske men jag gick ju i terapi för att jag ville ha hjälp med detta hur.
Ja. Ja, men rätt psykolog kan ju ge bra stöd. Jag fick inga verktyg bara prata själv, tyvärr. För någon som behöver prata av sig är det kanske hjälpande men det var inte det jag var ute efter. Jag tror din metod om en rolig sommar är bättre!
Ja. Jag pratar vitt och brett om det så det känns inte heller som att en psykolog är det rätta... Men vi får se.