• hope88

IVFare i Stockholm?

Hoppar in här :)

Gör just nu vårt första ivf försök på Huddinge sjukhus, så via landstinget. Allt har gått bra hittills. Gulliga barnmorskor och läkarna ger bra information. Känns bra.

Vi gör ivf då min mans spermier är färre och långsammare än normalt.

Ikväll är 7e sprutdagen. Gjorde första vul i fredags och det såg bra ut. Ska på andra vul på måndag och sen blir det troligtvis äp på onsdag.

Hur går det för er?

Kram

• hope88
    Sjöblomman skrev 2015-12-05 19:13:53 följande:

Välkommen!

Härligt att vara igång. Själv är jag på mitt 6e försök, förra slutade i tidigt MF men vi blev i alla fall gravida.

Ska ni göra ICSI?

Tack :)

Vilka kämpar ni är! Kan tänka mig att det känns både skönt att ha blivit gravida och att det gick men fruktansvärt med MF på det. Finns inga ord som beskriver sorgen att vara ofrivilligt barnlös.

Gick ni via landstinget först?

Vet faktiskt inte men skulle gissa på det. Får mer info på måndag.
  • hope88
    Sjöblomman skrev 2015-12-05 19:33:26 följande:

Ja, tack, det är riktigt tufft. Men vad gör man inte. MF var fruktansvärt, jag var så obeskrivligt lycklig efter testet. Min pappa gick bort i cancer för 2,5 år sedan, 2 månader före vårt bröllop, och vi stod varandra väldigt väldigt nära. Det var väldigt tufft och självklart har jag varit glad sedan dess, men inte såhär genomsyrat lycklig. Därför tog det väldigt hårt med MF.

Hur som helst, nu är vi på banan igen.

Nej, vi har bara gått privat. Jag fixar inte "riktiga" sjukhus så bra sedan allt med pappa och därför valde vi Sophiahemmet. Sen skiljer det 23 år mellan mig och min man, så vi villa starta direkt utan kötid. Han vill inte vänta en minut längre än nödvändigt.

Hur känner du dig? Symtom? Trångt med äggen?

Ska inte säga att jag förstår hur tufft det var men kan föreställa mig sorgen :(

Beklagar sorgen! Hemskt att förlora någon så nära. Förlorade både min mormor och farfar i cancer med ett år emellan. Båda var strax över 60 så det var väldigt chockerande och tufft. Hemsk sjukdom!

Stor kram till dig och så starkt att ni kämpar på!

Okej då förstår jag :) Ja kötiden var inte så rolig, vi väntade i 9 månader. Tog vara på tiden med bröllop och bröllopsresa under tiden och bara njöt av att slippa bebisverkstaden. Jag är 27 år och min man 29 år så vi kände att vi kunde stå i kö till landstinget först.

Känner lite molande i magen och så har jag blivit väldigt trött. Lite varm och frusen emellanåt men vet inte vad som är inbillning ;) Hugger till ibland i äggstockarna. Allt såg iaf fint ut på första vul och ingen risk för överstimulering så hoppas det fortsätter så :)
  • hope88
    Hey.orange skrev 2015-12-05 19:34:13 följande:

Spännande! Och skönt att ni hinner få ett försök innan jul! Visste ni om att din mans spermier var få, eller fick ni reda på det på utredningen?

Ja allt är så nytt så nu är det både spännande och nervöst! Ja vi är glada att vi hinner med ett innan jul :)

Vi visste det innan. Min man har haft pungbråck som hanr opererad för. Innan hade han knappt några men ett halvår efter op hade de ökat på sig en hel del men fortfarande för få för att befrukta mina ägg på egen hand. Så i och med det bokade vi tid för utredning så vi kunde ställa oss i kön.
  • hope88
    Sjöblomman skrev 2015-12-05 21:13:27 följande:

Tack! Beklagar din sorg också!

Det förstår jag, ni har ju tid på er även om man vill att det ska hända helst igår.

Det brukar komma symtom snabbt när det närmar sig ÄP. Jag har alltid känt mig som fullproppad med ägg. Har fått ut mellan 12-15 så jag har i alla fall sluppit överstimulering.

Tack!

Jo men precis det hade gärna fått skett redan :) Men hoppas att det ska gå med hjälp av ivf men vågar inte ha några större förhoppningar.

Kan tänka mig det :) Förhoppningsvis blir det äp på onsdag. Kan tänka mig det händer ju massor där nere. Hur har du upplevt äggplocken?

Jag bor i Farsta
  • hope88
    Hey.orange skrev 2015-12-05 21:27:41 följande:

Jag bor i Enskede :)

Där bodde vi i 2,5 år men flyttade tidigare i år :)
  • hope88

Vad roligt att några av oss bor så nära och Täby och hässelby är ju inte alltför långt bort ;)

Hoppas att ni snart kan njuta av era graviditeter tjejer <3 Kan tänka mig att det känns svårt. Först genomgår man månader/år utan plus på stickan och sen så ivf och man bara hoppas på att det ska gå och sen om/när det väl gör det finns oro för missfall och allt. Kram till er jag hoppas och tror att allt kommer gå finfint :)

Förstår överanalyserandet Iskristall. Är likadan. Har funderat exakt i samma banor som du hehe. Hade ju en som var 15 mm och några som var 14mm och sen några till som var 10 mm. Är orolig att de större ska bmi överomogna

• hope88

Vad roligt att några av oss bor så nära och Täby och hässelby är ju inte alltför långt bort ;)

Hänger också ofta i Farsta c ;)

Hoppas att ni snart kan njuta av era graviditeter tjejer <3 Kan tänka mig att det känns svårt. Först genomgår man månader/år utan plus på stickan och sen så ivf och man bara hoppas på att det ska gå och sen om/när det väl gör det finns oro för missfall och allt. Kram till er jag hoppas och tror att allt kommer gå finfint :)

Förstår överanalyserandet Iskristall. Är likadan. Har funderat exakt i samma banor som du hehe. Hade ju en som var 15 mm och några som var 14mm och sen några till som var 10 mm. Är orolig att de större ska bli övermogna. Åh vad jobbigt det är. Men som Sjöblomman skriver så får vi nog lita på läkarna i det här fallet. Vi har säkert fina ägg på äp sen, hoppas :)

• hope88
    Sjöblomman skrev 2015-12-05 21:46:04 följande:

Ah, Farsta. Jag är uppvuxen i Hökarängen.

Ja, vill verkligen trycka på att mina ÄP inte tillhör vanligheten. Så jag vill absolut inte skrämma upp dig!

Själva plocken har gått helt ok, mycket smärtlindring och när jag behövt mer har jag fått det direkt. Det tar ca 15 minuter och man känner sig lite lätt salongsberusad.

Problemen har kommit efteråt för mig, man får ju med sig starka tabletter hem men doserna har inte räckt för mig. Vid första tillfället fick jag så vansinnigt ont att jag höll på att svimma, låg bara och skrek och min man fick ringa akuten. Dock lugnade det sig efter att jag fått dubbel dos citodon.

Så vid den senare plocken har jag ätit dubbel dos var fjärde timme för att stå ut, allt enligt läkarnas instruktioner så klart.

Tydligen beror smärtan på att de punkterade äggblåsorna fylls med vätska, men enligt min läkare är det väldigt väldigt ovanligt att man får så här ont. De flesta jag pratat med är ömma men inte mer än så. Så försök tänk på det och låt inte mig skrämma upp dig!

Vad roligt :) Jag är uppvuxen i Skogås men har bott i både Bromma, gullmarsplan och enskede och nu bor vi i Farsta :)

Aooouch det lär inte som bra upplevelser med äp för dig :( Vad skönt att du fick någorlunda kontroll över det med citron till slut men jobbigt att det gjorde så ont i början. Ska försöka att inte tänka negativt inför äp även om jag är väldigt nervös. Hoppas det går bra!
  • hope88
    Sjöblomman skrev 2015-12-06 14:25:04 följande:

Citron! Hahaha! (Förstår att det blev en autokorrigering).

Ta det lugnt och försök slappna av så gott det går. Håller tummarna för att det ska gå bra. De flesta kan ju gå och jobba dagen efter.

Haha jäkla mobil :D Citodon ska set såklart stå ;)

Ska försöka! Tack för pepp :)
Svar på tråden IVFare i Stockholm?