• Anonym (kluven)

När domen inte följs?

Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:00:50 följande:

Jag ville veta hur man gör rent praktiskt. Inte gå in på hur domen bryts och hur ofta.

Men jag tycker som du - att klart barnet ska få följa med på en resa. Och jag har ju redan planerat en resa för de datum som det här gäller.

Det finns en dom av en anledning. Vi försöker alltid börja med att kompromissa och pussla, men när det inte går så är det väl ändå självklart att domen skall följas tycker du inte det? Annars är den ju helt meningslös.

Då har föräldern inte brutit mot domen alltså utan vill ändra umgänget så att barnet får följa med på resan? Ska ni båda åka utomlands på sällanresor och har bokat samtidigt eller vad är problemet?
  • Anonym (kluven)
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:18:56 följande:
    Problemet att det enligt domen är mitt lov i år, och överlämning skall ske fredagen innan lovet enligt dom, och nu visar det sig att den andre föräldern har bokat en resa och inte kommer hem för några dagar efter den bestämda överlämningsdagen. Så, jo föräldern har brutit mot domen då denna resa har bokats utan att öht diskuterats med mig innan om det gick att ändra i umgänget.
    Och ja. Det är exakt det som är problemet.
    Är domen tydlig med det eller finns utrymme för att ni gör olika tolkningar av domen? Det är vanligt att föräldrar tolkar domar kring lovumgänge på olika sätt.

Föräldern bryter mot domen först när denne inte lämnar över barnet enligt dom. Inte för att denne har bokat en resa som ännu inte är påbörjad.
  • Anonym (kluven)
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 21:42:43 följande:
    Ja. Domen är glasklar. Vi var båda med och utformade den för att det inte skulle kunna bli missförstånd.

Och om du orkat läsa alla andra inlägg så är vi helt överens om att domen inte är bruten än och jag har fortfarande förhoppningen att den inte ska bli det.
    Visst men det innebär inte att Tr skriver exakt vad föräldrarna kommer överens om. I del flesta fall finns det utrymme för tolkningar. Tur för er att det inte var så.

Jag vet. Du lyssnade på Kjell2 men mig gav du en skopa och det var det jag belyste med citatet. Man kan bemöta alla trevligt i en diskussion.

Varför inte mejla och fråga om hur hon ser på att ni båda har planerat resor och  hur ni ska lösa det? Passa även på att fråga om hon inte anser att domen ska följas, om ni inte har kommit överens om annat, eller om det är okej att ni båda struntar i den och gör som ni vill gällande tiden med barnet. Hon bör kunna svara på det.
  • Anonym (kluven)
    Brumma skrev 2015-10-10 10:15:29 följande:
    Att du fivk en skopa kan ju berott på att du lät väldigt nedlåtande och otrevlig med din fråga "eller vad är problemet?"

Det kanske inte var din mening men det verkar som om TS tolkade ditt inlägg som jag gör - alltså skrivet med en otrevlig ton. Då är det ibland svårt att bemöta i en trevlig ton själv...
    Då måste jag säga att du tolkar in saker som aldrig har varit ens antydda.

Jag skrev: " Ska ni båda åka utomlands på sällanresor och har bokat samtidigt eller vad är problemet?"

Vilket betyder att ska ni båda åka på sällanresor och har bokat resa samma tid eller vad menar du att problemet är.

Att du antyder att det skulle finnas någon otrevlig ton i det säger mer om dig. Speciellt när du lämnar det öppet med dina tre punkter...
  • Anonym (kluven)
    Brumma skrev 2015-10-10 21:03:32 följande:
    Jag skrev att jag uppfattade det som otrevligt. Och att även TS verkar ha gjort det. Jag skrev även att det kanske inte var så du menade.

Varför det säger mer om mig än om dig vet jag inte. Det ÄR svårt att uttrycka sig i skriven text och saker "låter" ibland annorlunda än man tänkt sig. Just därför jag skrev till att du kanske inte menade det utan att jag (vi?) missuppfattade. Synd att du väljer att gå i försvarsställning och attackera istället för att förklara vad du menade om det nu var ett missförstånd.

Ja. De tre punkterna var för att lämna det öppet. Att du anklagar ngn för att inte kunna bemöta med trevlig ton när du själv inte kan göra det.
    Men hallå! Var har jag anklagat dig för att inte bemöta mig med trevlig ton? När??
Svar på tråden När domen inte följs?