• Kjell2

När domen inte följs?

Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 10:27:00 följande:

Är det någon här som vet (inte bara tror sig veta...) vad man kan göra om det som är avtalat, och finns i dom från TR, inte efterföljs? Det handlar om att inte följa dagar för överlämnande utan helt enkelt resa utomlands istället.

Man kontaktar familjerätten och tingsrätten. Tingsrätten kan utdöma vite eller i extremfall, polishämtning.

• Kjell2
    Brumma skrev 2015-10-09 10:43:53 följande:
    Vet du vad som händer om föräldern som inte följer domen åker på en semesrerresa till, säg Grekland, vilket barnet naturligtvis vill.. Frågar man då efter vad barnet vill eller går man bara efter domen?

Tänker på att man, om jag förstår saken rätt, får betala motpartens rättegångskostnader i fall om verkställighet om man förlorar.

Det finns ju en del föräldrar som "lockar" med resor, saker osv för att de skall välja dem istället för umgönge med den andra föräldern...
    Om det rör sig om ett enstaka tillfälle, under kortare tid och ingen kaosresa kommer i praktiken ingenting hända. Domstolen kommer säga "Fy - gör inte om detta!". Upprepas det kan domstolen säga något i stil med "Om du gör om detta kommer det bli ett vite om en massa pengar". Upprepas återigen det kommer domstolen kräva in pengarna.

Om den andra föräldern väljer att stämma för ett nytt umgängesschema och/eller vårdnad  så kan brott mot fastställt umgäng ses som något negativt.

Tänk på att det är två olika processer, en att anmäla avsteg mot fastställt schema, ett att yrka på nytt schema/vårdnad.

• Kjell2
    Brumma skrev 2015-10-09 11:09:06 följande:
    Ok.

Det är fullt förståeligt (det är ju oftast när det sätts i system som det blir ett verkligt problem). Men säg då att man anmäler för att det riskerar att sättas i system. Man kanske har haft dessa problem/tendenser tidigare men inte orkat ta fighten och känner att nej, nu börjar jag anmäla för att det skall "loggas" - riskerar man då själv att få betala rättegångskostnader om domstolen de första gångerna bara ger en tillsägelse?
    Nej, med du kan alltid dubbelkolla med tingsrätten.
  • Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:02:09 följande:
    OK. Så man kan anmäla varje tillfälle, även om det är "småsaker" så att det i förlängningen faktiskt går att påvisa att det sätts i system?
    Om man tycker att det är fel bör man ta upp det med i alla fall familjerätten vid varje tillfälle för att bygga upp en historik.
  • Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:18:56 följande:
    Problemet att det enligt domen är mitt lov i år, och överlämning skall ske fredagen innan lovet enligt dom, och nu visar det sig att den andre föräldern har bokat en resa och inte kommer hem för några dagar efter den bestämda överlämningsdagen. Så, jo föräldern har brutit mot domen då denna resa har bokats utan att öht diskuterats med mig innan om det gick att ändra i umgänget.
    Och ja. Det är exakt det som är problemet.
    Formellt, inget brott mot schemat har hänt ännu.

Tycker du ska boka en träff med familjerätten snarast för att försöka hitta en lösning kring detta.

• Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:00:50 följande:

Jag ville veta hur man gör rent praktiskt. Inte gå in på hur domen bryts och hur ofta.

Men jag tycker som du - att klart barnet ska få följa med på en resa. Och jag har ju redan planerat en resa för de datum som det här gäller.

Det finns en dom av en anledning. Vi försöker alltid börja med att kompromissa och pussla, men när det inte går så är det väl ändå självklart att domen skall följas tycker du inte det? Annars är den ju helt meningslös.

I praktiken - du ringer till familjerätten eller skriver till tingsrätten.
  • Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:36:11 följande:
    Tack Kjell2 - det var inte menat till dig utan till dem som började ifrågasätta varför :)
    Var beredd på, att även om det är dålig stil att inte diskuttera resan med dig innan, och det gäller detta enda tillfälle, en semesterresa och några få dagar , så kommer du få lite stöd i familjerätten eller tingsrätten om du tvärvägrar. Du kan få stöd i att den andra föräldern borde ha tagit upp och diskutterat detta med dig innan.

En bra upplägg kan vara att det är helt ok att de reser men att du i så fall vill ha några extradagar vid annat tillfälle.

• Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:46:20 följande:

Vi diskuterade den andra förälderns resa innan, och då var det helt andra veckor som gällde. Även då gick de över mitt umgänge. Efter detta bokades resan på helt annan tid än de vi tidigare diskuterat och som hela tiden varit aktuella.

Känns bara jävligt surt att jag ska behöva avboka min resa med barnet, trots att det är på "min" tid. Och trots att jag försökt samarbeta runt andra dagar. Utan att be om utbytesdagar, för jag tycker det är viktigare att barnet får göra roliga saker än att det ska vara millimeterrättvisa.

Och vad tänker du göra nu? Ingenting och indirekt säga till den andra föräldern att detta är ett acceptabelt agerande?
  • Kjell2
    Havet79 skrev 2015-10-09 11:50:16 följande:

En vän till mig hade ett motsatt problem. Pappan till barnet kom inte och hämtade barnet när han skulle ha umgänge. Åkte iväg på resor tillsammans med sin nya när han egentligen skulle ha barnen osv. De hade också en dom på umgänget, men när hon vände sig till familjerättan för hjälp så sa de bara att ingen kan tvinga en till umgänge. Så han kunde bryta domen hur som helst när som helst utan minsta konsekvens.

Ja och nej. Ingen kan tvinga en förälder att umgås med sitt barn. Men om hon vänder sig till tingsrätten för ny dom rörande umgänge och vårdnad kommer de titta på historiken och det finns goda möjligheter att hans umgänge minskar och att han eventuellt förlorar vårdnaden.

• Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:53:10 följande:

Jag vet inte vad jag tänker göra. 

Jag har meddelat den andra föräldern att det inte fungerar med den resa som jag har planerat, och att hen får boka om eller boka av. Och att jag ju har gett flera möjligheter med andra datum. De veckor hen ville ha från början. Så får vi väl se vad svaret blir. 

Boka en tid med familjerätten.
  • Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 14:14:23 följande:

Vad menar du med särskild resa? Jag har planerat, och bokat, att resa iväg med mina barn (har flera som har lov samtidigt) och jag kan väl kanske tycka att jag borde ha rätt att göra det på den tid som enligt domen är min. Sen om du tycker det är futtigt eller inte får stå för dig.

Varför ska den andra föräldern kunna ta sig rätten att, utan att diskutera det med mig först, bestämma att barnet skall resa iväg med hen och därmed förhindra barnet att resa iväg med mig.

I domen har vi tydligt inskrivet att vi är överens om att umgänge/boende ibland kan ändras m a a resdagar som vi då ska komma överens om i förväg. Vilket vi då tills i går hade en dialog om så att hen kunde resa de andra veckor som från början var aktuella.

Ja, jag har kämpat för att få till ett fungerande schema runt barnet så att det här inte skulle kunna hända. Innan domen om boende och umgänge så kunde jag aldrig veta om barnet skulle komma till mig på min vecka, få vara hos mig öht eller nånsin fira jul med mig. Sen om det inte är att agera vuxet från mitt håll så får det vara så. Det har stabiliserat för barnet och alla omkring och konflikterna har, fram tills nu, mellan mig och den andra föräldern varit väldigt få kring sånt är.

Ja, det var dumt och fel av honom att boka resan på dina dagara utan ok från dig. Men vad tänker du göra nu?
  • Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 14:31:29 följande:

Det får svaret avgöra.

Har jag "tur" tar hon sitt förnuft till fånga och inser att det var ju helt andra veckor vi diskuterade från början, och avbokar sin resa och tar någon av de veckor (och extra resdagar) som vi diskuterat hela tiden.

Har jag otur så skiter hon i vilket, och då får jag antingen lösa det här så att det blir bra ändå, även om det innebär att jag måste avboka och mina andra barn blir utan resa, eller resa utan alla syskonen, och sen räkna med att hon kommer försöka köra över mig om och om igen i framtiden.
    Jag har inte råd att göra dubbla resor den här vintern så det är ingen idé att någon kommer med förslaget att jag "ju kan åka en annan vecka med barnet". Och som även påpekats - det är inte säkert att alla barnen får ledigt från skolan om det inte är lov.
    Men jag får göra vad jag kan för att det inte ska upprepas, med till att börja med nya samtal hos Familjerätten om hon väljer att komma dit den här gången.

Ursäkta att jag skrev fel kön. Gick för fort vid tangentbordet.

Fel många gör när detta händer att de inte agerar utan mest gnäller, viker ner sig och anpassar sig. Eventuellt hotar med stämning eller annat men när mothugget om "Du kommert aldrig vinna då du är man/gått hos psyk/gott hos soc/tjänar mindre än mig/jag kommer göra ditt och barnens liv till ett helvete" så viker man ner sig och blir en dörrmatta.

Vad som kan funka är att stegvis men rätt raskt höja konfliktnivån t ex först familjrätten och funka inte det, advokat och sen tingrätten, samt vara tydlig innan om detta.

• Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 15:08:51 följande:

Ingen fara. Det är mest kvinnor som skriver här.

Jag är inte rädd för att ta konflikterna och har "vunnit" två tvister (svårt att se det som vinster när det är så förbannat sorgligt att det ska behövas), så i vårt fall så är hon jävligt rädd att behöva förlora ansiktet i en tvist eller hos FR igen så bara hotet om det kan nog hjälpa. Jag kommer direkt påtala för henne om hon väljer att åka att jag kommer att meddela båda FR, TR och min advokat om att hon bryter domen.

Däremot kan jag ju inte göra något rent konkret om hon väljer att åka iväg med barnet trots allt. Då får jag ju se till att det blir så bra som möjligt den här gången, och sen diskutera med min advokat hur vi ska gå tillväga för att det inte skall upprepas. Men jag var osäker på om jag kunde vända mig till FR eller TR för att påtala att "nu byter hon domen, kan ni vara vänliga att anteckna detta." För som jag skrev - gör jag inget så kommer hon göra det om och om igen bara för att hon kan. Och det känns nte ok.

Tack för att du tar dig tid.

I dina kontakter med familjerätten, som du bör ta snarast med din advokat,  måste du se skillnad på
    Hon bryter mot domen, dvs hon har tagit dina dagar med barnen, till skillnad från hon har planerat in en resa med barnen på mina dagar.

En bra början tror jag är att du , efter du konsulterat med din advokat, snarast tar kontakt med familjerätten och berättar vad som hänt samt föreslår ett möte för att diskuttera detta. Eventuellt ber din advokat skriva ett lagom syrligt brev till hennes ombud.

Svar på tråden När domen inte följs?