Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 15:08:51 följande:
Ingen fara. Det är mest kvinnor som skriver här.
Jag är inte rädd för att ta konflikterna och har "vunnit" två tvister (svårt att se det som vinster när det är så förbannat sorgligt att det ska behövas), så i vårt fall så är hon jävligt rädd att behöva förlora ansiktet i en tvist eller hos FR igen så bara hotet om det kan nog hjälpa. Jag kommer direkt påtala för henne om hon väljer att åka att jag kommer att meddela båda FR, TR och min advokat om att hon bryter domen.
Däremot kan jag ju inte göra något rent konkret om hon väljer att åka iväg med barnet trots allt. Då får jag ju se till att det blir så bra som möjligt den här gången, och sen diskutera med min advokat hur vi ska gå tillväga för att det inte skall upprepas. Men jag var osäker på om jag kunde vända mig till FR eller TR för att påtala att "nu byter hon domen, kan ni vara vänliga att anteckna detta." För som jag skrev - gör jag inget så kommer hon göra det om och om igen bara för att hon kan. Och det känns nte ok.
Tack för att du tar dig tid.
I dina kontakter med familjerätten, som du bör ta snarast med din advokat, måste du se skillnad på
Hon bryter mot domen, dvs hon har tagit dina dagar med barnen, till skillnad från hon har planerat in en resa med barnen på mina dagar.
En bra början tror jag är att du , efter du konsulterat med din advokat, snarast tar kontakt med familjerätten och berättar vad som hänt samt föreslår ett möte för att diskuttera detta. Eventuellt ber din advokat skriva ett lagom syrligt brev till hennes ombud.