• Anonym (TR-dom)

När domen inte följs?

Är det någon här som vet (inte bara tror sig veta...) vad man kan göra om det som är avtalat, och finns i dom från TR, inte efterföljs? Det handlar om att inte följa dagar för överlämnande utan helt enkelt resa utomlands istället.

• Svar på tråden När domen inte följs?
  • Anonym (TR-dom)
    Tines skrev 2015-10-09 10:50:35 följande:

Men hur ofta reser dom då?

Klart barnet ska få följa med på en resa.

Jag ville veta hur man gör rent praktiskt. Inte gå in på hur domen bryts och hur ofta.

Men jag tycker som du - att klart barnet ska få följa med på en resa. Och jag har ju redan planerat en resa för de datum som det här gäller.

Det finns en dom av en anledning. Vi försöker alltid börja med att kompromissa och pussla, men när det inte går så är det väl ändå självklart att domen skall följas tycker du inte det? Annars är den ju helt meningslös.

• Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 10:55:43 följande:
    Om det rör sig om ett enstaka tillfälle, under kortare tid och ingen kaosresa kommer i praktiken ingenting hända. Domstolen kommer säga "Fy - gör inte om detta!". Upprepas det kan domstolen säga något i stil med "Om du gör om detta kommer det bli ett vite om en massa pengar". Upprepas återigen det kommer domstolen kräva in pengarna.

Om den andra föräldern väljer att stämma för ett nytt umgängesschema och/eller vårdnad  så kan brott mot fastställt umgäng ses som något negativt.

Tänk på att det är två olika processer, en att anmäla avsteg mot fastställt schema, ett att yrka på nytt schema/vårdnad.
    OK. Så man kan anmäla varje tillfälle, även om det är "småsaker" så att det i förlängningen faktiskt går att påvisa att det sätts i system?
  • Anonym (TR-dom)
    Anonym (kluven) skrev 2015-10-09 11:16:16 följande:
    Då har föräldern inte brutit mot domen alltså utan vill ändra umgänget så att barnet får följa med på resan? Ska ni båda åka utomlands på sällanresor och har bokat samtidigt eller vad är problemet?
    Problemet att det enligt domen är mitt lov i år, och överlämning skall ske fredagen innan lovet enligt dom, och nu visar det sig att den andre föräldern har bokat en resa och inte kommer hem för några dagar efter den bestämda överlämningsdagen. Så, jo föräldern har brutit mot domen då denna resa har bokats utan att öht diskuterats med mig innan om det gick att ändra i umgänget.
    Och ja. Det är exakt det som är problemet.
  • Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 11:26:27 följande:
    I praktiken - du ringer till familjerätten eller skriver till tingsrätten.
    Tack Kjell2 - det var inte menat till dig utan till dem som började ifrågasätta varför :)
  • Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 11:41:37 följande:
    Var beredd på, att även om det är dålig stil att inte diskuttera resan med dig innan, och det gäller detta enda tillfälle, en semesterresa och några få dagar , så kommer du få lite stöd i familjerätten eller tingsrätten om du tvärvägrar. Du kan få stöd i att den andra föräldern borde ha tagit upp och diskutterat detta med dig innan.

En bra upplägg kan vara att det är helt ok att de reser men att du i så fall vill ha några extradagar vid annat tillfälle.

Vi diskuterade den andra förälderns resa innan, och då var det helt andra veckor som gällde. Även då gick de över mitt umgänge. Efter detta bokades resan på helt annan tid än de vi tidigare diskuterat och som hela tiden varit aktuella.

Känns bara jävligt surt att jag ska behöva avboka min resa med barnet, trots att det är på "min" tid. Och trots att jag försökt samarbeta runt andra dagar. Utan att be om utbytesdagar, för jag tycker det är viktigare att barnet får göra roliga saker än att det ska vara millimeterrättvisa.

• Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 11:49:23 följande:
    Och vad tänker du göra nu? Ingenting och indirekt säga till den andra föräldern att detta är ett acceptabelt agerande?

Jag vet inte vad jag tänker göra. 

Jag har meddelat den andra föräldern att det inte fungerar med den resa som jag har planerat, och att hen får boka om eller boka av. Och att jag ju har gett flera möjligheter med andra datum. De veckor hen ville ha från början. Så får vi väl se vad svaret blir. 

• Anonym (TR-dom)
    Havet79 skrev 2015-10-09 11:50:16 följande:

En vän till mig hade ett motsatt problem. Pappan till barnet kom inte och hämtade barnet när han skulle ha umgänge. Åkte iväg på resor tillsammans med sin nya när han egentligen skulle ha barnen osv. De hade också en dom på umgänget, men när hon vände sig till familjerättan för hjälp så sa de bara att ingen kan tvinga en till umgänge. Så han kunde bryta domen hur som helst när som helst utan minsta konsekvens.

Nä, så har jag också förstått att det kan vara. Vilket är helt galet.

Men nu förvägrar den andra föräldern mig umgänge på ett lov som enligt domen är mitt. Och det måste man ändå kunna göra något åt tycker man.

• Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 11:54:34 följande:
    Boka en tid med familjerätten.
    Det ska jag göra. Tack :)
  • Anonym (TR-dom)
    Havet79 skrev 2015-10-09 12:12:37 följande:

Vad händer om du själv hämtar barnet från skolan så att de inte kan åka iväg och därmed inte kan bryta mot domen?

Fast då måste jag hämta på den andra förälderns tid och då bryter ju jag mot domen och det har jag inget intresse av. Dessutom blir vårt barn inblandat rent fysiskt och det vill jag absolut inte.
  • Anonym (TR-dom)
    Havet79 skrev 2015-10-09 13:01:31 följande:

Om jag förstår dig rätt så ska pappan hämta på fredag efter skolan för att sedan lämna till dig senare samma dag? Du kan ju fråga pappan om du kan hämta direkt från skolan istället? Det kanske ger honom en hint och känsla om hur det känns att bli överkörd av den andra föräldern.

Nej.
    Den andra föräldern hämtar på fredagen veckan innan lov för att ha sin vecka, och sen är det min tur att hämta fredagen veckan efter. Vi har varannan vecka.
    Den vecka som sen infaller efter att jag har hämtat på fredagen kommer att vara en lovvecka. Och då har jag planerat att resa bort med barnet eftersom vi har loven varannan gång och denna gång är det således min tur. Reglerat i en dom från TR.
    Den andra föräldern har nu bokat en resa som sträcker sig från hens vecka och in över helgen, så ska jag hämta barnet nånstans på fredagen så får jag således åka runt halva jorden för att kunna göra det.
  • Anonym (TR-dom)
    Havet79 skrev 2015-10-09 13:09:29 följande:
    Men får barnet ledigt från skolan veckan innan lov?
    Skolan säger att de generellt inte ger ledigt, men brukar göra det ändå.
  • Anonym (TR-dom)
    Anonym (Barnet först) skrev 2015-10-09 13:58:22 följande:
    Det är väl ändå jäkligt onödigt. Nästa gång är det kanske TS som behöver tulla lite på skolplikten. Blanda inte in andra om det inte är absolut nödvändigt och förstör inte för dig själv bara för att kunna vara elak mot den andre.

När det gäller barn gäller det att ha högt i tak och inte försöka dra på för stora växlar, Om barnet får möjlighet att åka på en utlandsresa så får man ibland för barnets skull kanske ändra lite på dagarna. Det är inte alltid resdagarna kan anpassas efter umgängesdagarna.

Eftersom ni har dom på umgänget antar jag att ni båda eller en av er inte kunnat diskutera vårdanden kring barnen på ett vuxet sätt vilket antagligen är anledningen till att ni inte kunnat komma överens om att flytta på någon futtig dag hit eller dit.
    Händer det vid upprepade tillfällen att inte domen respekteras finns möjligheten att via tingsrätten begära verkställighet.

Var det någon särskild resa du hade inplanerad TS som du inte kunde genomföra eller var det något som du likväl kan göra när som helst?

Vad menar du med särskild resa? Jag har planerat, och bokat, att resa iväg med mina barn (har flera som har lov samtidigt) och jag kan väl kanske tycka att jag borde ha rätt att göra det på den tid som enligt domen är min. Sen om du tycker det är futtigt eller inte får stå för dig.

Varför ska den andra föräldern kunna ta sig rätten att, utan att diskutera det med mig först, bestämma att barnet skall resa iväg med hen och därmed förhindra barnet att resa iväg med mig.

I domen har vi tydligt inskrivet att vi är överens om att umgänge/boende ibland kan ändras m a a resdagar som vi då ska komma överens om i förväg. Vilket vi då tills i går hade en dialog om så att hen kunde resa de andra veckor som från början var aktuella.

Ja, jag har kämpat för att få till ett fungerande schema runt barnet så att det här inte skulle kunna hända. Innan domen om boende och umgänge så kunde jag aldrig veta om barnet skulle komma till mig på min vecka, få vara hos mig öht eller nånsin fira jul med mig. Sen om det inte är att agera vuxet från mitt håll så får det vara så. Det har stabiliserat för barnet och alla omkring och konflikterna har, fram tills nu, mellan mig och den andra föräldern varit väldigt få kring sånt är.

• Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 14:21:46 följande:
    Ja, det var dumt och fel av honom att boka resan på dina dagara utan ok från dig. Men vad tänker du göra nu?

Det får svaret avgöra.

Har jag "tur" tar hon sitt förnuft till fånga och inser att det var ju helt andra veckor vi diskuterade från början, och avbokar sin resa och tar någon av de veckor (och extra resdagar) som vi diskuterat hela tiden.

Har jag otur så skiter hon i vilket, och då får jag antingen lösa det här så att det blir bra ändå, även om det innebär att jag måste avboka och mina andra barn blir utan resa, eller resa utan alla syskonen, och sen räkna med att hon kommer försöka köra över mig om och om igen i framtiden.
    Jag har inte råd att göra dubbla resor den här vintern så det är ingen idé att någon kommer med förslaget att jag "ju kan åka en annan vecka med barnet". Och som även påpekats - det är inte säkert att alla barnen får ledigt från skolan om det inte är lov.
    Men jag får göra vad jag kan för att det inte ska upprepas, med till att börja med nya samtal hos Familjerätten om hon väljer att komma dit den här gången.

• Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 14:55:07 följande:
    Ursäkta att jag skrev fel kön. Gick för fort vid tangentbordet.

Fel många gör när detta händer att de inte agerar utan mest gnäller, viker ner sig och anpassar sig. Eventuellt hotar med stämning eller annat men när mothugget om "Du kommert aldrig vinna då du är man/gått hos psyk/gott hos soc/tjänar mindre än mig/jag kommer göra ditt och barnens liv till ett helvete" så viker man ner sig och blir en dörrmatta.

Vad som kan funka är att stegvis men rätt raskt höja konfliktnivån t ex först familjrätten och funka inte det, advokat och sen tingrätten, samt vara tydlig innan om detta.

Ingen fara. Det är mest kvinnor som skriver här.

Jag är inte rädd för att ta konflikterna och har "vunnit" två tvister (svårt att se det som vinster när det är så förbannat sorgligt att det ska behövas), så i vårt fall så är hon jävligt rädd att behöva förlora ansiktet i en tvist eller hos FR igen så bara hotet om det kan nog hjälpa. Jag kommer direkt påtala för henne om hon väljer att åka att jag kommer att meddela båda FR, TR och min advokat om att hon bryter domen.

Däremot kan jag ju inte göra något rent konkret om hon väljer att åka iväg med barnet trots allt. Då får jag ju se till att det blir så bra som möjligt den här gången, och sen diskutera med min advokat hur vi ska gå tillväga för att det inte skall upprepas. Men jag var osäker på om jag kunde vända mig till FR eller TR för att påtala att "nu byter hon domen, kan ni vara vänliga att anteckna detta." För som jag skrev - gör jag inget så kommer hon göra det om och om igen bara för att hon kan. Och det känns nte ok.

Tack för att du tar dig tid.

• Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 15:14:04 följande:
    I dina kontakter med familjerätten, som du bör ta snarast med din advokat,  måste du se skillnad på
    Hon bryter mot domen, dvs hon har tagit dina dagar med barnen, till skillnad från hon har planerat in en resa med barnen på mina dagar.

En bra början tror jag är att du , efter du konsulterat med din advokat, snarast tar kontakt med familjerätten och berättar vad som hänt samt föreslår ett möte för att diskuttera detta. Eventuellt ber din advokat skriva ett lagom syrligt brev till hennes ombud.

Det har du rätt i. Men jag blandar varken in FR eller advokaten innan jag vet om hon skiter i att planera om eller inte. Men det lär jag veta efter helgen. 

Jag är så less på sånt här. Det är så onödigt. Man tror att ett tydligt schema och tydliga ramar ska underlätta samarbetet då det blir färre missförstånd. Men sen kan man ara skita i det och skapa konflikter ändå.

• Anonym (TR-dom)
    Anonym (kluven) skrev 2015-10-09 17:52:16 följande:

Är domen tydlig med det eller finns utrymme för att ni gör olika tolkningar av domen? Det är vanligt att föräldrar tolkar domar kring lovumgänge på olika sätt.

Föräldern bryter mot domen först när denne inte lämnar över barnet enligt dom. Inte för att denne har bokat en resa som ännu inte är påbörjad.

Ja. Domen är glasklar. Vi var båda med och utformade den för att det inte skulle kunna bli missförstånd.

Och om du orkat läsa alla andra inlägg så är vi helt överens om att domen inte är bruten än och jag har fortfarande förhoppningen att den inte ska bli det.
  • Anonym (TR-dom)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-10-22 14:54:09 följande:
    Hur har det gått ts? Har mamman bokat om och insett att hon inte kan boka in på din tid utan att kolla av med dig? Hoppas det gått bra.
    Tack. Ja, det gick bra till slut. Efter nästan två veckor fick jag besked att hon bokat om. Jätteskönt att det inte behövde bli någon stor konflikt av det här.
Svar på tråden När domen inte följs?