Anonym (Barnet först) skrev 2015-10-09 13:58:22 följande:
Det är väl ändå jäkligt onödigt. Nästa gång är det kanske TS som behöver tulla lite på skolplikten. Blanda inte in andra om det inte är absolut nödvändigt och förstör inte för dig själv bara för att kunna vara elak mot den andre.
När det gäller barn gäller det att ha högt i tak och inte försöka dra på för stora växlar, Om barnet får möjlighet att åka på en utlandsresa så får man ibland för barnets skull kanske ändra lite på dagarna. Det är inte alltid resdagarna kan anpassas efter umgängesdagarna.
Eftersom ni har dom på umgänget antar jag att ni båda eller en av er inte kunnat diskutera vårdanden kring barnen på ett vuxet sätt vilket antagligen är anledningen till att ni inte kunnat komma överens om att flytta på någon futtig dag hit eller dit.
Händer det vid upprepade tillfällen att inte domen respekteras finns möjligheten att via tingsrätten begära verkställighet.
Var det någon särskild resa du hade inplanerad TS som du inte kunde genomföra eller var det något som du likväl kan göra när som helst?
Vad menar du med särskild resa? Jag har planerat, och bokat, att resa iväg med mina barn (har flera som har lov samtidigt) och jag kan väl kanske tycka att jag borde ha rätt att göra det på den tid som enligt domen är min. Sen om du tycker det är futtigt eller inte får stå för dig.
Varför ska den andra föräldern kunna ta sig rätten att, utan att diskutera det med mig först, bestämma att barnet skall resa iväg med hen och därmed förhindra barnet att resa iväg med mig.
I domen har vi tydligt inskrivet att vi är överens om att umgänge/boende ibland kan ändras m a a resdagar som vi då ska komma överens om i förväg. Vilket vi då tills i går hade en dialog om så att hen kunde resa de andra veckor som från början var aktuella.
Ja, jag har kämpat för att få till ett fungerande schema runt barnet så att det här inte skulle kunna hända. Innan domen om boende och umgänge så kunde jag aldrig veta om barnet skulle komma till mig på min vecka, få vara hos mig öht eller nånsin fira jul med mig. Sen om det inte är att agera vuxet från mitt håll så får det vara så. Det har stabiliserat för barnet och alla omkring och konflikterna har, fram tills nu, mellan mig och den andra föräldern varit väldigt få kring sånt är.