• Anonym (?)

var häntar man papper för ensam vårdnad? pappan ska skriva på

Som rubriken lyder ska min sons pappa skriva på papper där jag får ensam vårdnad för att jag ska kunna få hans 60 låsta föräldradagar. Annars måste vi söka socbidrag och det vill vi inte så därför blir detta bäst

• Svar på tråden var häntar man papper för ensam vårdnad? pappan ska skriva på
  • Anonym (gghj)

Ring kommunen och be om att få bli kopplad till familjeenheten. De kan heta något annat i er kommun, men de vet säkert vad du menar, annars frågar de.

De kan hjälpa er med detta men var beredda på att det kanske inte gå igenom. Om ni förklarar att det enkom är av ekonomiska skäl så kanske de godkänner det, men som sagt, kanske vägrar de trots att ni är överens. Det är barnets bästa som ska ligga till grund.

Min man och hans barns mamma ville att hon skulle ha enskild vårdnad pga de bor så långt ifrån varandra så det var rätt krångligt med underskrifter etc. Detta godkändes inte för det ansågs inte vara för barnets bästa. (Mamman är lite udda dock och jag tror misstanke fanns att mamman skulle flytta utan pappans medgivande eller nåt sånt) De hade kunnat få igenom det om de dragit det till tingsrätten antar jag, men ingen av dem ansåg det vara så viktigt.

• Anonym (Ehm)

Va? Hur kan han gå med på det? Bara för att få ut hans 60 dagar, aldrig hört värre!

Skulle ALDRIG i hela mitt liv skriva på något sådant!

• Anonym (Ego)
    Anonym (Ehm) skrev 2015-10-08 09:58:23 följande:

Va? Hur kan han gå med på det? Bara för att få ut hans 60 dagar, aldrig hört värre!

Skulle ALDRIG i hela mitt liv skriva på något sådant!

Håller helt med! Sen kanske likt förbannat så måste de efter dessa 60 dagar iaf gå på soc! 

Dessa 60 dagar skulle ju sonens pappa själv kunna utnyttja vid senare tillfällen, när det kan behövas!

Sen är man enligt mig ganska dum ifall man bränner alla dagar direkt! Bra att ha lite sparade dagar inför kommande lov och studiedagar när barnet går i förskola/skola. 
  • Anonym (?)

Nej vi kmr inte behöva gå på soc efteråt det var meningen att jag skulle börja jobba men fick för en vecka sedan redan på att jag va gravid i vecka 20 så dessa dagar är tänkt att fördelas på tiden det är kvar tills nästa kommer. Alla kanske inte har råd att inte ta ut alla dagar eller ni tror att alla har det som er? Aldrig hört värre? Amen snälla det är inte så att han avsäger sig faderskapet. Har man inte hört värre än detta undrar jag var du bor och vilken bubbla du lever i.

• BioBonus
    Anonym (?) skrev 2015-10-08 13:57:09 följande:

Nej vi kmr inte behöva gå på soc efteråt det var meningen att jag skulle börja jobba men fick för en vecka sedan redan på att jag va gravid i vecka 20 så dessa dagar är tänkt att fördelas på tiden det är kvar tills nästa kommer. Alla kanske inte har råd att inte ta ut alla dagar eller ni tror att alla har det som er? Aldrig hört värre? Amen snälla det är inte så att han avsäger sig faderskapet. Har man inte hört värre än detta undrar jag var du bor och vilken bubbla du lever i.

Ring Skatteverket eller Socialnämnden och fråga.
  • Anonym (Aaa)

Ni kan undeteckna ett avtal där ni kommer överens om att du ska ha ensam vårdnad. Dock måste socialnämnden godkänna avtalet, vilket de gör om det är för barnens bästa. Hos Skatteverket kan man bara ansöka om gemensam vårdnad.

• Anonym (fattar inte)
    Anonym (?) skrev 2015-10-08 13:57:09 följande:

Varför kan du inte jobba? Att vara gravid är ingen sjukdom. Är du sjuk så blir du sjukskriven. Varför kan du inte arbeta?
  • SupersurasunkSara
    Anonym (fattar inte) skrev 2015-10-08 16:02:28 följande:
    Varför kan du inte jobba? Att vara gravid är ingen sjukdom. Är du sjuk så blir du sjukskriven. Varför kan du inte arbeta?
    Vissa arbeten får man inte arbeta på när man är gravid. Eller så kanske arbetsgivaren hellre ville behålla ev vikarie även under nästa och TS var tillmötesgående. Det finns ju inget som hindrar dem att ändra tillbaka till gemensam vårdnad sen om så är.

Ring soc och fråga, eller kanske de i kommunens växel vet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Aaa) skrev 2015-10-08 15:33:48 följande:

Ni kan undeteckna ett avtal där ni kommer överens om att du ska ha ensam vårdnad. Dock måste socialnämnden godkänna avtalet, vilket de gör om det är för barnens bästa. Hos Skatteverket kan man bara ansöka om gemensam vårdnad.

Om det är vad båda föräldrarna vill, hur kan det inte vara för barnets bästa?? Ska gifta makar behöva skiljas innan barn föds numera om de ska vara säkra på att deras beslut ska respekteras av myndigheterna?? Vansinne på högsta nivå.
  • Anonym (gghj)
    Tow2Mater skrev 2015-10-09 03:40:16 följande:
    Om det är vad båda föräldrarna vill, hur kan det inte vara för barnets bästa?? Ska gifta makar behöva skiljas innan barn föds numera om de ska vara säkra på att deras beslut ska respekteras av myndigheterna?? Vansinne på högsta nivå.
    Troligen kommer inte TS och hennes partner stöta på några problem, men som i min mans fall så ansågs det inte för barnets bästa att mamman hade enskild vårdnad. De har aldrig varit gifta men de skrev på för gemensam vårdnad.
    Mamman är inte så stabil så jag tror att det var därför det inte godkändes.
  • Anonym (fattar inte)
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-08 17:52:49 följande:
    Vissa arbeten får man inte arbeta på när man är gravid. Eller så kanske arbetsgivaren hellre ville behålla ev vikarie även under nästa och TS var tillmötesgående. Det finns ju inget som hindrar dem att ändra tillbaka till gemensam vårdnad sen om så är.

Om det är så får man omplaceras eller så blir man sjukskriven och får ersättning från Fk...

Vårdnad är inget man håller på att ändra var och vartannat år utan det ska vara relativt stadigt under barnens uppväxt.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (fattar inte) skrev 2015-10-09 09:38:34 följande:
    Om det är så får man omplaceras eller så blir man sjukskriven och får ersättning från Fk...

Vårdnad är inget man håller på att ändra var och vartannat år utan det ska vara relativt stadigt under barnens uppväxt.
    Det är inte alltid det går att omplacera någon inom ett företag. Varför ska vårdnaden vara stadig under barnets uppväxt? Vårdnaden har ju ingenting med vem som tar hand om barnet att göra, som jag fattar det bor TS ihop med pappan men kommer inte åt hans dagar pga gemensam vårdnad och pappan kan inte ta ut dem själv i nuläget pga ekonomin.
  • Anonym (Vänsterstyre)

Det här problemet kommer att eskalera när vi ökar den tvångskvoterade föräldraförsäkringen. Varför kan inte föräldrar få bestämma själva vem som tar dagarna?
    Ring ditt socialkontor och fråga om rätt dokument, kanske det står på er kommuns hemsida?

• Anonym (Ehm)
    SupersurasunkSara skrev 2015-10-08 17:52:49 följande:

Och hur många jobb är det då? Aldrig stött på ett sådant! Om du menar tunga lyft osv kan det väl knappast gälla när man är gravid i v 20? Och så även är fallet så kan man alltid göra andra uppgifter än just tunga lyft! Kanske inte jobba som flyttkarl som enbart bär ner pianon från 23 våningen, men tror knappast så är fallet!

Så tala om vad du menar med vissa arbeten är du snäll!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Ehm) skrev 2015-10-09 11:55:38 följande:
    Och hur många jobb är det då? Aldrig stött på ett sådant! Om du menar tunga lyft osv kan det väl knappast gälla när man är gravid i v 20? Och så även är fallet så kan man alltid göra andra uppgifter än just tunga lyft! Kanske inte jobba som flyttkarl som enbart bär ner pianon från 23 våningen, men tror knappast så är fallet!

Så tala om vad du menar med vissa arbeten är du snäll!
    Laboratorier tex. Och som sagt, det kan ju ha andra orsaker med, som att TS vill låta arbetsgivaren behålla ev vikarie som redan är injobbad på tjänsten. Eller att hon inte vill arbeta emellan, jag vet inte hur det där med SGI fungerar numer vid föräldraledighet eftersom jag inte har småbarn längre, men det kan ha att göra med det eller att de helt enkelt inte vill att hon ska jobba emellan, det är ju inget vi har med att göra eller hur?

Det är ju dagar som redan är deras, dessa råkar vara låsta till pappan och de vill låsa upp dem, är det ett så stort problem för folk?
Svar på tråden var häntar man papper för ensam vårdnad? pappan ska skriva på