Ersättning för förlorad arbetsinkomst pga avstängning från skolan?
Hej!
Min son blev avstängd från skolan på en måndag, och fick beskedet att han minsann inte var välkommen tillbaka till skolan fören vi varit hos ett möte hos rektorn dagen efter, detta innebar att jag förlorade en hel dags arbete.
Anmälde då vab, eftersom han då inte fick gå till skolan så antog jag att man borde få ut vab? finns ju inget fritids öppet på skoltid för han!
Men tydligen ansåg inte försäkringskassan detta utan fick besked idag att ersättning uteblir.
Då min son blev avstäng pga dom mest löjliga skäl (satt och gjorde pruttljud i klassrummet och slutade inte när fröken sa till han) så anser ju inte jag att det är skäl till en avstängning, och det har varit en hel del stök i den klassen sedan skolstart vilket vi föräldrar fått höra om först NU! men det är ju ingen åtgärdsplan som gjorts, vi vårdnadshavare har inte blivit informerade eller dyl om en åtgärdsplan et utan vi blev ganske förvånade allesammans! Det var 3 elever som stängdes av denna dag pga samma sak!
Men iaf, har man inte rätt att få ut för förlorad arbetsinkomst?
Är ensamstående 4 barns mamma så att vara hemma i över en dag helt utan inkomst innebär ju en tusenlapp mindre i lön =/