Inlägg från: LaFontaine |Visa alla inlägg
  • LaFontaine

Ta automatkörkort?

Jag ställer mig mycket tveksam till denna hets att ta körkort så fort som möjligt. Om du hade tragglat med dragläge i sex månader hade jag kunnat köpa att du vill ta automatkort, men att efter sex lektioner överväga det gör att jag redan nu dömer ut dig som olämplig förare. Visst finns det naturbegåvningar bakom ratten, men sådana överväger sällan automatkort. Se istället till att öva ordentligt, både på växlingar och trafiken i övrigt. Det kommer både du och dina medtrafikanter att tjäna på framgent.

• LaFontaine
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 18:13:01 följande:

Jag har gett mig själv 1 år på mig att ta körkortet.
    Att döma ut mig som olämplig förare utan att veta något som helst om mig som person säger mer om dig än vad det gör om mig. 

Det var min lärare som föreslog automat, jag visste inte ens det fanns. Nu när jag vet det tycker jag det är ett bra alternativ. Jag tror automat är framtiden. De flesta i USA kör automat och det kommer fler och fler nya bilar som är automat.

Nackdelen är ju om jag behöver en bil snabbt och det inte finns en automat tillgänglig och vad är oddsen för det om jag har en egen bil och när det finns automat att hyra på statoil? 

Automat skulle isåfall nästan vara säkrare i trafiken då det är mindre moment att tänka på. 

Men på ett år kommer du ha lärt dig hantera en växellåda. I din trådstart skriver du ju dock att du vill ta körkort så snabbt och billigt som möjligt och jag har ju ingen annan information att gå på än det. Speciellt inte när du dessutom uttrycker att du är villig att ge upp manuell bil efter sex lektioner.

Att köra bil handlar inte bara om att klara uppkörningen.
  • LaFontaine

Om man nu får panik och blir jättestressad av att behöva växla och koppla, hur stressad kommer man då inte bli av trafiken? När ambulansen kommer i full fart bakom på köig motorväg samtidigt som bilen framför gör en idiotmanöver till exempel? Eller när man i tät trafik måste byta fil, inte blir insläppt och plötsligt inte har en aning om vart man ska? Det finns tusen situationer i trafiken som kräver betydligt mer än vad växelspak och koppling en gör. 

• LaFontaine
    familjenstyg skrev 2015-10-08 12:03:37 följande:
    Hade det varit sant att typen av körkort (automat eller inte) skulle haft  någon betydelse för olycksrisk skulle det visat sig i statistiken. Eftersom det inte förekommit några indikationer i den vägen så kan vi utgå från att det är struntprat. Det finns däremot en undersökningar som visar att äldre med en automatlåda kan koncentrera sig bättre på trafiken ( www.vti.se/Global/Kurser%20och%20seminarier/Helena%20Selander.pdf ).

Det tycks alltså som om manuellväxelförespråkarna i bästa fall pratar strunt eller i värsta fall bara vill trycka ner andra. Och eftersom TS har bestämt sig för ett körkort för automatlåda så är det inte mer att diskutera.
    Pratar strunt för att jag ställer en fråga? Nu läste du nog lite för mycket i inlägget tror jag. Jag har aldrig hävdat att automatförare orsakar olyckor.

Att automatlåda gör så att äldre koncentrerar sig bättre tror jag verkligen på. Men så är de också äldre med, många gånger, förmågor som börjar brista. Vi får ju ändå hoppas att yngre människor inte har de problemen.

Konsekvent för de människor i min närhet som valt automat före manuellt är att de velat ta körkort så fort som möjligt. I slutändan har det tagit lika lång tid för dem som för alla andra. De måste, precis som alla andra, vänja sig vid trafik och samspel. Jag var själv inne på automatkort ett tag, innan jag insåg att det inte var växlingen som var problemet, utan att det var ytterligare ett moment som var problematiskt. Och fler moment än så blir det ju lätt i trafiken.
Svar på tråden Ta automatkörkort?