familjenstyg skrev 2015-10-08 12:03:37 följande:
Hade det varit sant att typen av körkort (automat eller inte) skulle haft någon betydelse för olycksrisk skulle det visat sig i statistiken. Eftersom det inte förekommit några indikationer i den vägen så kan vi utgå från att det är struntprat. Det finns däremot en undersökningar som visar att äldre med en automatlåda kan koncentrera sig bättre på trafiken (
www.vti.se/Global/Kurser%20och%20seminarier/Helena%20Selander.pdf ).
Det tycks alltså som om manuellväxelförespråkarna i bästa fall pratar strunt eller i värsta fall bara vill trycka ner andra. Och eftersom TS har bestämt sig för ett körkort för automatlåda så är det inte mer att diskutera.
Pratar strunt för att jag ställer en fråga? Nu läste du nog lite för mycket i inlägget tror jag. Jag har aldrig hävdat att automatförare orsakar olyckor.
Att automatlåda gör så att äldre koncentrerar sig bättre tror jag verkligen på. Men så är de också äldre med, många gånger, förmågor som börjar brista. Vi får ju ändå hoppas att yngre människor inte har de problemen.
Konsekvent för de människor i min närhet som valt automat före manuellt är att de velat ta körkort så fort som möjligt. I slutändan har det tagit lika lång tid för dem som för alla andra. De måste, precis som alla andra, vänja sig vid trafik och samspel. Jag var själv inne på automatkort ett tag, innan jag insåg att det inte var växlingen som var problemet, utan att det var ytterligare ett moment som var problematiskt. Och fler moment än så blir det ju lätt i trafiken.