Inlägg från: Anonym (kan bli jobbigt i längden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kan bli jobbigt i längden)

Ta automatkörkort?

Jag måste påpeka att det är rätt jobbig situation att endast ha automatkörkortet (nära vän som har det). 
    Några saker som kan ställa till med besvär;
    Lämna bilen på verkstad, finns inga garantier att lånebilen är automatare.
    Hyrbilar, svårare att få "rätt" bil. (Vännen ville hyra en liten bil på en resa, det enda de kunde erbjuda med automat var minibuss eller skåpbil)
    Framtida arbetsbilar kan bli jobbigt att lösa, tror det är få arbetsgivare som skulle köpa en automatare om alla andra fordon på företaget är manuella. Osv..

Jag kan däremot instämma med det som tidigare skrivits, skaffa automatare till att börja med om du tycker det känns bättre. Men jag skulle satsat på att försöka ta manuell längre fram.

• Anonym (kan bli jobbigt i längden)
    Anonym (P) skrev 2015-10-07 11:50:54 följande:
    Stämmer verkligen det där? Hur länge sedan var det? Skiljer det kanske på mindre orter vs. större? Vi har hyrt bil rätt mycket senaste tiden och mer än hälften av gångerna har vi fått automat. När vi lämnat i på verkstad så är det ju en uthyrningsfirma som skött lånebil så samma sak där som när vi hyrt "vanligt". Hade vi bett specifikt om automat så är jag övertygad om att dom hade kunnat ordna det. Utomlands har vi bara fått automat.
    Jag har tre nära personer som arbetar på företag med arbetsbilar och på alla ställen finns både automat och manuell. Jag tror det börjar bli så pass vanligt ändå, det är inte som förr..
    Lånebil var förra året i Göteborg på en märkesverkstad.
    Hyrbil var i Kroatien för 2 år sedan.
    Jag arbetar på ett företag med ca 60 servicetekniker över hela landet. Vet endast om 2 som har automat. Den ena har en knäskada (han fick köra manuell i 3 år innan bilen skulle bytas in), den andra är en av cheferna. Ett flertal andra företag inom samma branch är läget ungefär detsamma, vissa har lyckats "tjata" till sig en automatare när det är dags att byta in bilarna. Maken har bytt jobb fram och tillbaka under senaste åren. Alla arbetsfordon har varit manuella även om det funnits förfrågan om automat bland personalen (fanns ett flertal som valde att köra privat bil just pga detta).
    Så det är ju en del företag som inte vill ta kostnaden, sen kan jag ju i och för sig förstå om man ska byta ut ett tiotal bilar åt gången att de resonerar att det är "för dyrt". Däremot hoppas jag att det blir bättre, automat är guld värt när man sniglar sig fram i köer varenda dag.
Svar på tråden Ta automatkörkort?