Inlägg från: Anonym (Automatare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Automatare)

Ta automatkörkort?

har tagit för automat och har inte ångrat mig en sekund, vill inte ha någon annan slags bil och om jag mot förmodan skulle behöva ett manuellt körkort så är det bara att köra upp för manuellt om man vill det... var ju garanterat mer låst när jag inte hade körkort alls än nu och jag kan säga att "akuta situationer" som är totalt beroende på att jag ska kunna manövrera en manuell bil är lika ofta förekommande innan jag tog kör kort som efter = noll gånger... 

jag resonerade så att jag ville göra det så enkelt för mig själv när jag ska köra och att ha ett mindre moment att hålla reda på var bara ett plus. Sen hade jag också en begränsad budget och ingen att övningsköra med så det blev mycket billigare för mig att hoppa över allt som hade med växlingen att göra och det har jag fått bekräftat av min körskola..

Men det verkar irritera väldigt många att jag "bara" har automatkörkort har jag märkt, vilket i sig är väldigt underligt då jag är nöjd och det är väll det som är det viktiga

• Anonym (Automatare)
    Anonym (kan bli jobbigt i längden) skrev 2015-10-07 13:27:45 följande:
    Lånebil var förra året i Göteborg på en märkesverkstad.
    Hyrbil var i Kroatien för 2 år sedan.
    Jag arbetar på ett företag med ca 60 servicetekniker över hela landet. Vet endast om 2 som har automat. Den ena har en knäskada (han fick köra manuell i 3 år innan bilen skulle bytas in), den andra är en av cheferna. Ett flertal andra företag inom samma branch är läget ungefär detsamma, vissa har lyckats "tjata" till sig en automatare när det är dags att byta in bilarna. Maken har bytt jobb fram och tillbaka under senaste åren. Alla arbetsfordon har varit manuella även om det funnits förfrågan om automat bland personalen (fanns ett flertal som valde att köra privat bil just pga detta).
    Så det är ju en del företag som inte vill ta kostnaden, sen kan jag ju i och för sig förstå om man ska byta ut ett tiotal bilar åt gången att de resonerar att det är "för dyrt". Däremot hoppas jag att det blir bättre, automat är guld värt när man sniglar sig fram i köer varenda dag.
    fast om man vet med sig att man arbetar i en organisation, och man använder sig av bil, där det bara är tillgång till manuella så kanske man inte borde ta ett automatkörkort och så ur det problemet ute ur världen. och om man nu skulle behöva byta jobb till ett sånt företag så kan man ju, som redan nämnt, köra upp igen med manuellt... hyra bil på semester? det kanske händer nån gång i bland att man måste göra det men jag ska vara ärlig och säga att jag vägrar köra utomlands där jag inte har full koll på alla regler så det går bort för mig... Hyrbil har inte heller varit aktuellt än för jag gillar helt enkelt inte att köra andra bilar än min egen så det vet jag inget om...

när jag bestämde mig för automatkörkort så tog jag alla dessa saker i aspekt och valde automat ändå. Jag har således utgått från min situation, mina tankar om vad min bilkörning innebär och tagit ett beslut som jag tror passar mig bäst. Och jag tror att de allra flesta kan göra sånna övervägande åt sig själva... 
  • Anonym (Automatare)

hoppar väll in igen då.... det är väll självklart att man vill ha sitt körkort "så fort som möjligt" när man väl börjat? inget konstigt med det alls. Däremot säger det inget om hur man är som bilförare överhuvudtaget, jag ville ha körkort "så fort som möjligt"  men inte förens jag var en så pass bra bilförare att jag på ett säkert sätt kunde framföra min (automat) bil ute i trafiken. Det är väll där ordet "möjligt" kommer in, alltså när det är möjligt men det behöver inte dra ut mer på tiden än nödvändigt... 

väldigt roligt också att det ska uppröra så många hur andra väljer att ta sina körkort. vi är inte en större fara för er andra trafikanter än ni är för oss, genomsnittligt, bara för att vi inte växlar. så jäkla dumt som att trafikverket inte dömmer alla som kör upp lika (nåja..). Jag har aldrig ens försökt att köra en manuell bil utan hoppade på mitt automatkörkort direkt, jag ville helt enkelt inte växla. Är jag då en bättre förare än dom som provar på växlandet och kände att det inte var deras grej och att de blev stressade?? vill bara veta vart jag ska ställa mig på duktighetsskalan..

har inte ammat nått av mina barn heller så jag kanske är en fara för dom med  

Svar på tråden Ta automatkörkort?