Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Ta automatkörkort?

Jag övningskörde mycket med automat för att få lite känsla för själva bilen, parkera, väghållning och såna saker. Men sen från det att jag började på körskolan och började köra lektioner så var det bara manuell växel.
    Av två anledningar;

Det var en utmaning att få ihop allt. Kunde mina kompisar köra bil så kunde baske mig jag också lära mig det.

Men främst för att jag inte ville riskera att hamna i en akut situation där den enda bil som fanns var en manuellt växlad bil och sen hade jag varken kunskapen att köra den eller körkort som tillät mig att köra den.

Så resonerade jag, och jag har inte ångrat mig!
    Så svårt var det inte

• Gladskit
    Anonym (P) skrev 2015-10-06 13:42:04 följande:
    Sådär har jag tänkt, och det har resulterat i att jag aldrig riktigt tagit tag i det (för jag ska ju göra det rejält från början)..så nu sitter jag här, 30 år, utan körkort och har inte ens någon % chans att jag kan köra bilen vid en nödsituation.
    Men neeej, det är aldrig för sent!
    Jag var relativt sen jag med, jag var 25 när jag tog det.
    Du kan fixa det, det är jag helt säker på!
  • Gladskit

Jag förstår att ni kan tänka att om behovet uppstår så kan ni komplettera senare. Och det är en sak, partnern kanske vill ha en manuellt växlad bil eller så...
    Problemet är ju just det som jag fasade för, nämligen att befinna sig i en situation där den enda bil som finns tillhands för färd till sjukhus eller vad som helst, råkar vara en manuellt växlad bil. Då vill man gärna kunna ratta den bilen på ett säkert sätt och ha rätt att göra det enligt vad som står på ens körkort.

• Gladskit
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 15:45:10 följande:
    Fast om det är en nödsituation får man ju köra utan körkort till och med?

Min man kommer ha manuellt körkort men vi kommer köpa automatisk bil.
    Får man? Absolut, om man vill åka dit på olovlig körning.

• Gladskit
    Anonym (Brumbrum) skrev 2015-10-06 15:51:31 följande:
    Jaha! Jag har fått höra flera gånger att om någon tex måste till sjukhuset får man köra. Inte för jag planerat att göra det..
    Absolut inte. Klart att det kanske går som förmildrande omständighet eller nåt. Men lagligt är det inte.
  • Gladskit

Kan tillägga att vi i vår familj också har bil med automat idag och har haft de senaste 7 åren. Men de flesta andra jag känner har manuell och det är rätt soft ändå att veta att jag både kan och får köra deras bilar om det skulle behövas.

• Gladskit
    Johan75 skrev 2015-10-07 10:46:29 följande:
    Min mormor tog körkort när morfar dog. 65 år. 
    Coolt!
Svar på tråden Ta automatkörkort?