• Tom Araya

    Brott och straff - Vad tycker du?

    Brott och straff - Vad tycker du?

    Exempel:
    -Lagar som behöver ändras
    -Vad ska vara lagligt och inte
    -Otydliga lagar
    -Straff som borde vara mildare/hårdare
    -Förändrad bedömning och utnyttjande av straffskala
    -Hur straff ska avtjänas
    -Hur dömda, fångar, straffade ska behandlas
    -Straff + vård, vad behövs och hur ska det göras

    Tala ut, kom med förslag, påpeka brister och diskutera.
  • Svar på tråden Brott och straff - Vad tycker du?
  • sharatec
    CarinaL26 skrev 2015-10-11 18:27:12 följande:
    Jag vet att det är svårt att realisera men jag kan inte se varför man ska ha rätt att inte bistå utredning om man är skyldig.

    Svårt? Snarare komplett rättsvidrigt.

    Att folk som har begått brott ljuger om saken får man helt enkelt leva med, hur frustrerande det än är.

  • Kjell2
    apburen skrev 2015-10-11 18:33:58 följande:

    Något jag inte begriper är det där med våldtäkt/misshandel av NORMALGRADEN.
    Vad i hela världen är det som är normalt med det?


    Finns inget i brottsbalken som heter våldtäkt eller misshandel av NORMALGRADEN. Det finns våldtäkt och grov våldtäkt.
  • Tom Araya
    Lord Hans skrev 2015-10-11 17:43:32 följande:

    Statistiken är ganska solklar när det gäller hur olika länder straffar brottslingar. De som använder sig av lindriga straffskalor och hellre "rehabiliterar" kriminella än straffar dem har betydligt mindre grov kriminalitet att hantera. Länder med strängare lagstiftning lider oftast av en väldigt hög mordfrekvens och stor andel återfallsförbrytare.


    Mm...fast det finns ju betydligt mer som kan ha inverkan där än enbart straffen, hur rättsväsendet och hela samhället fungerar.
  • CarinaL26
    sharatec skrev 2015-10-11 19:12:49 följande:

    Svårt? Snarare komplett rättsvidrigt.

    Att folk som har begått brott ljuger om saken får man helt enkelt leva med, hur frustrerande det än är.


    Vad exakt är det rättsvidriga menar du?

    Det är fullt rimligt att man som misstänkt inte ostraffat ska kunna tiga om man är skyldig.
  • sharatec
    CarinaL26 skrev 2015-10-11 19:24:27 följande:
    Vad exakt är det rättsvidriga menar du?

    [- - -]
    Att man som oskyldig ska ha skäl att erkänna sig skyldig om bevisningen är emot en. 
  • Kjell2
    apburen skrev 2015-10-11 19:30:58 följande:
    Jo det gör det. Man hör det emellanåt på nyheterna bland annat.
    Här får du en länk som visar att det är så.

    lawline.se/answers/om-gransen-mellan-ringa-misshandel-och-misshandel-av-normalgraden
    Nej det gör det inte. Men i allmänt tal och ibland i domar brukar brottsrubricering misshandel omnämnas som misshandel av normalgraden för att tydligt särskilja från ringa misshandel och grov misshandel.
  • apburen
    Kjell2 skrev 2015-10-11 19:36:55 följande:
    Nej det gör det inte. Men i allmänt tal och ibland i domar brukar brottsrubricering misshandel omnämnas som misshandel av normalgraden för att tydligt särskilja från ringa misshandel och grov misshandel.
    Har inget mer att tillägga faktiskt.
    Tro vad du vill.
  • Kjell2
    CarinaL26 skrev 2015-10-11 19:24:27 följande:
    Vad exakt är det rättsvidriga menar du?

    Det är fullt rimligt att man som misstänkt inte ostraffat ska kunna tiga om man är skyldig.
    Det brukar anses som ett tecken på en rättstat att det inte finns ett tvång/krav att vittna mot sig själv.Se t ex femte tillägget till US grundlag.
  • Kjell2
    apburen skrev 2015-10-11 19:40:15 följande:
    Har inget mer att tillägga faktiskt.
    Tro vad du vill.
    Har dubbelkollat Brottsbalken och hittar inget om normalgraden. Kan du hänvisa till kapitel och paragraf för att ta ur mig ur min villfarelse?
Svar på tråden Brott och straff - Vad tycker du?