• Brumma

Umgängesrätt

Anonym (Tankar) skrev 2015-10-05 23:19:35 följande:

Då den andra föräldern inte har så bra relation med barnet vill jag inte åka för långt nu i början.

Har föräldern ex 8-12 så kan jag med göra något med barnet på eftermiddagen.

Vid ex 12-16 blir det för sent att göra något då jag är en person som vill komma iväg i tid

(är gärna på plats när butikerna öppnar) samt att det är dags för kvällsmat sedan läggning. Vi är uppe 6-7 varje dag oavsett. Vi hinner inte göra något om den andra ska hämta vid 12 då barnet ska äta vid 1130.

Som jag även skrev så är förmiddag en bättre tid för barnet. Det är piggare och gladare vilket gynnar den andra föräldern bättre (som inte gillar gå upp tidigt). Barnets rutiner slipper även påverkas

Du kan väl inte åka iväg långt då oavsett om det är förmiddag eller eftermiddag?

Vari ligger skillnaden (för barnet) om DU gör ngt med barnet på eftermiddagen eller om umgängesföräldern gör det?

DU är en person som vill komma iväg i tid. Det anser du är en självklarhet som skall respekteras. Ändå påpekar du att umgängesförälderns ovilja att vara hemma hos er pigg och glad o förberedd klockan 8 beror på att föräldern inte gillar att gå upp tidigt.. Är inte det en precis lika viktig sak att ta i beaktande? Större tom eftersom det känns ganska viktigt att även FÖRÄLDERN skall kunna vara "på top" och kunna ge sitt allt. Här är det enbart din vilja som beaktas och inte så mkt barnets bästa (om man ställer det mot de saker du tar upp).

NI hinner inte göra ngt på förmiddagen eftersom umgängesföräldern skall hämta 12. Hur skall då umgängesföräldern hinna göra ngt? Du har ju då dessutom två timmar extra innan lunch mot vad umgängesföräldern isåfall får?

Barnets rutiner? Som består i att åka o shoppa med dig på förmiddagen istället för att umgås med sin andra förälder på eftermiddagen? Det kanske är rutiner som barnet kan må bra av att ändra..
Svar på tråden Umgängesrätt