Inlägg från: Anonym (what?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (what?)

Umgängesrätt

Anonym (Tankar) skrev 2015-10-05 23:19:35 följande:
    Då den andra föräldern inte har så bra relation med barnet vill jag inte åka för långt nu i början.

Har föräldern ex 8-12 så kan jag med göra något med barnet på eftermiddagen.

Vid ex 12-16 blir det för sent att göra något då jag är en person som vill komma iväg i tid

(är gärna på plats när butikerna öppnar) samt att det är dags för kvällsmat sedan läggning. Vi är uppe 6-7 varje dag oavsett. Vi hinner inte göra något om den andra ska hämta vid 12 då barnet ska äta vid 1130.

Som jag även skrev så är förmiddag en bättre tid för barnet. Det är piggare och gladare vilket gynnar den andra föräldern bättre (som inte gillar gå upp tidigt). Barnets rutiner slipper även påverkas
    Det handlar om 4 h varannan helg! Hur kan det göra dig "helt låst"? Speciellt när barnet nå är pigg nog att följa med dig ut på stan efter lunch. Jag förstår inte varför du fokuserar så mycket på dina egna behov men låtsas som om det är barnets behov du pratar om. Hur långt måste den andra föräldern åka? Om man arbetar normal arbetsvecka är det normalt att ta det lugnt på helgmorgnarna och inte stressa iväg. Varför inte 10-14 så får pappa och barn åka iväg, äta lunch tillsammans, leka och sen komma tillbaka och du hinner shoppa medan affärerna är öppna?
  • Anonym (what?)
    Anonym (Tankar) skrev 2015-10-17 20:54:17 följande:
    Jo jag la upp det mer så i sms att det var för barnet. Familjerätten står på den andra förälderns sida i denna fråga.

Jag tänker mer så att om den andra inte orkar vara vaken 8 på helgen. Hur ska denne då klara av övernattning när barnet går upp 5-630??

Försöker få den andra att förstå att det är för barneta skull mer än våra behov (det jag mest tänker på att att barnet är piggt och glatt och jag slipper vara orolig för en massa)

Sen som du sa att den andra kan bygga en helt annan relation med barnet om det är glatt. Man kan börja försiktigt och sen utöka mer. Barnet sover inte middag längre utan är vaket. Är ett väldigt aktivt barn ;)

Gick iallafall bra första helgen. Blev några min sen vid hämtning (vet ej hur petig man bör vara där) och sen ena dagen. + I kanten att jag fick sms i god tid att de ev kunde bli lite sena

En vecka i taget och hoppas på det bästa :P
    Brumma skrev 2015-10-09 11:01:51 följande:

Du kan väl inte åka iväg långt då oavsett om det är förmiddag eller eftermiddag?

Vari ligger skillnaden (för barnet) om DU gör ngt med barnet på eftermiddagen eller om umgängesföräldern gör det?

DU är en person som vill komma iväg i tid. Det anser du är en självklarhet som skall respekteras. Ändå påpekar du att umgängesförälderns ovilja att vara hemma hos er pigg och glad o förberedd klockan 8 beror på att föräldern inte gillar att gå upp tidigt.. Är inte det en precis lika viktig sak att ta i beaktande? Större tom eftersom det känns ganska viktigt att även FÖRÄLDERN skall kunna vara "på top" och kunna ge sitt allt. Här är det enbart din vilja som beaktas och inte så mkt barnets bästa (om man ställer det mot de saker du tar upp).

NI hinner inte göra ngt på förmiddagen eftersom umgängesföräldern skall hämta 12. Hur skall då umgängesföräldern hinna göra ngt? Du har ju då dessutom två timmar extra innan lunch mot vad umgängesföräldern isåfall får?

Barnets rutiner? Som består i att åka o shoppa med dig på förmiddagen istället för att umgås med sin andra förälder på eftermiddagen? Det kanske är rutiner som barnet kan må bra av att ändra..

Jag vill intw åka långt då mitt förtroende ligger på 0 hos den andra. Händer något vill jag kunna vara där på 2 röda!

Ska jag göra något med barnet får jag planera noga. Sommar barnet i bilen (normalt efter 10 min) så blir det total kaos på kvällen. Så det jag ska göra måste trötta ut barnet innan samt vara hemma så man kan trötta ut barnet innan läggdags med.

Om man inte är pigg kl 8, hur kan man då vara pigg 5-630 när barnet normalt vaknar? Då ska den andra aldrig kunna ha barnet över natten för det blir för tidigt. Jag tvingas gå upp vare sig jag vill det eller ej (nej jag klagar inte för det) utan jag har fått anpassa mej efter barnet.

Umgängesföräldern bor mitt i centum. Max 10 min promenad till 2 lekplatser varav en stor, badhus, lekland, centrum, mindre lekland mm. Vill man kan man göra massor

Jag shoppar väldigt sällan när barnet är med numera. Jag försöker göra andra saker som gynnar barnet istället :P
    Så när shoppar du då? Du har alltid barnet och vågar inte lämna hemmet när pappan har umgänge...

Att din tillit för pappan brister är något som du får arbeta med. Han kommer att fixa att gå upp när han har barnet. Det är en annan sak att åka iväg direkt man vaknar eller att få vakna och ha mysmorgon med sitt barn.

Lägg dig inte i vad pappan gör med sitt barn när han har umgänge.
Svar på tråden Umgängesrätt