• Anonym (öh)

Varannan vecka på nyfödd??

Tycker ni ska köra växelvis boende för er nyfödda om ni vill orsaka permanent psykologisk skada på hen.

Ta ditt ansvar kvinna. Ta reda på vad som är bäst för dina barn och kämpa sedan för det. Du måste inte göra som ditt ex säger. Du bör inte göra som han säger om det inte är för dina barns bästa.

Skärpning!

• Anonym (öh)

När föräldrarna inte är gifta får mamman automatiskt enskild vårdnad över barnet.

Du får vårdnaden över ert kommande barn. Det innebär att det är DU som fattar besluten gällande barnet och ansvarar för barnets bästa.

• Anonym (öh)
    Anonym (.....) skrev 2015-10-06 17:00:09 följande:

Att låta pappan vara föräldraledig är ett normalt alternativ i min värld.

Är du lite naiv eller?

Att dela på föräldrapenningdagarna är inte att rekommendera för föräldrar med samarbetssvårigheter.

Tänk lite själv.
  • Anonym (öh)
    Anonym (.....) skrev 2015-10-06 23:46:22 följande:

Nej. Tror du inte att pappor kan ansvara för sina barn eller?

Vem rekommenderar inte det?

Det är perfekt för Ts att inte hamna i föräldrafällan, att mannen engagerar sig och att de efter föräldraledigheten är två kompetenta vuxna som delar allt ansvar kring sina barn. Alternativet är att Ts tar all ledighet och sen får ta all VAB osv själv, som inte infaller på pappans umgänge, och det blir både dyrt för henne plus att det försämrar barnens relation med sin far.

Vet inte om du har problem med läsförståelsen eller nåt men har aldrig påstått att pappor inte klarar av att ta hand om sina barn.

Däremot har jag noterat att ts och exet verkar ha samarbetsproblem. Om föräldrarna inte klarar av att samarbeta om någonting annat klarar de förmodligen inte av att samarbeta kring föräldraledigheten heller.

Mycket bättre att ts skänker sitt ex föräldrapenningdagar efter att de uppnått nån sorts överenskommelse än att hon skriver på för delad vårdnad och blir av med hälften av dagarna på en gång.

Eller vad tycker du att ts och bebisen ska göra den dagen när föräldrapenningdagarna är slut men bebisen fortfarande för liten för att skolas in på förskolan om exet bestämmer sig för att skita i att vara föräldraledig och spara sina föräldrapenningdagar tills barnet blir större?

Skulle personligen i alla fall aldrig lita på ett ex som jag inte kommer överens med på det sättet och lägga min och bebisens ekonomiska trygghet i hans händer.
  • Anonym (öh)
    Anonym (.....) skrev 2015-10-07 14:32:56 följande:

Jag vill påstå att det nästan alltid har gått bra, för alla som jag vet som har satt barnen före sina egna bittra känslor. Det finns inget som säger att han inte kommer att vara väldigt närvarande när barnet föds och månaderna fram till att han skulle kunna börja vara föräldraledig.

Så stora samarbetssvårigheter verkar de inte ha som du påstår att de har.

Pappan verkar enligt mig rätt oresonabel. Inte någon jag skulle känna någon större tilltro till direkt.
  • Anonym (öh)
    Anonym (.....) skrev 2015-10-07 14:32:56 följande:

Jag vill påstå att det nästan alltid har gått bra, för alla som jag vet som har satt barnen före sina egna bittra känslor. Det finns inget som säger att han inte kommer att vara väldigt närvarande när barnet föds och månaderna fram till att han skulle kunna börja vara föräldraledig.

Så stora samarbetssvårigheter verkar de inte ha som du påstår att de har.

Ts och pappan verkar inte komma överens, pappan känns omogen och bor dessutom långt bort.

Hur hade du tänkt att de i praktiken skulle dela på föräldraledigheten från att barnet är sisådär 6-8 månader gammalt? Tror du på riktigt att de skulle fixa det?
  • Anonym (öh)
    tjockobbe skrev 2015-10-07 20:59:16 följande:

Jag har inga bittra känslor.

Vi har inga samarbetssvårigheter FÖRUTOM när det kommer till barnen, där vi är helt oense om vad som är bäst för dem.

- Jag säger att den stora egentligen är för liten för att åka varannan vecka. Han säger det blir ORÄTTVIST om hon ska bo mer på ett ställe, dvs här där hon är skriven och har sin uppväxt osv.

- Jag säger att den lilla, som inte är född ännu, ALDRIG kommer få åka varannan vecka på ett bra tag, utan det är umgänge hos mig som gäller. Han säger det är ORÄTTVIST och diskriminerande att låta honom "boka tid" för att träffa sitt barn, för HAN har rätt till mer.

Jag tror på alla sätt att han kommer finnas där för sina barn vad som än gäller, men det stör mig att han tror han har rättigheten och inte barnen i första hand. Umgänge kommer jag aldrig någonsin att neka honom, hur dumma idéer han än må komma med, men det ska ske med barnen i fokus - inte han!

Vad gäller huset så är tanken att jag nu ska köpa ut honom, så jag bor kvar medan han får söka nytt.

Tycker han känns omogen som sätter sina egna behov och önskningar före barnens. Förstår att man som förälder saknar sina barn och vill vara med dem så mycket som möjligt men i ett läge som ert med småbarn involverade måste man ändå kunna se till barnen först.

Har du testat den mjuka linjen? Testa att försäkra honom att du inte har något intresse av att beröva honom barnen utan att du kommer att göra ditt yttersta för att samarbeta och se till att barnen har två föräldrar. Kanske kan du få med dig honom om han känner du inte kommer att försöka sätta dig i vägen för hans barn och att ni två strävar efter samma mål.
Svar på tråden Varannan vecka på nyfödd??