Anonym (.....) skrev 2015-10-06 23:46:22 följande:
Nej. Tror du inte att pappor kan ansvara för sina barn eller?
Vem rekommenderar inte det?
Det är perfekt för Ts att inte hamna i föräldrafällan, att mannen engagerar sig och att de efter föräldraledigheten är två kompetenta vuxna som delar allt ansvar kring sina barn. Alternativet är att Ts tar all ledighet och sen får ta all VAB osv själv, som inte infaller på pappans umgänge, och det blir både dyrt för henne plus att det försämrar barnens relation med sin far.
Vet inte om du har problem med läsförståelsen eller nåt men har aldrig påstått att pappor inte klarar av att ta hand om sina barn.
Däremot har jag noterat att ts och exet verkar ha samarbetsproblem. Om föräldrarna inte klarar av att samarbeta om någonting annat klarar de förmodligen inte av att samarbeta kring föräldraledigheten heller.
Mycket bättre att ts skänker sitt ex föräldrapenningdagar efter att de uppnått nån sorts överenskommelse än att hon skriver på för delad vårdnad och blir av med hälften av dagarna på en gång.
Eller vad tycker du att ts och bebisen ska göra den dagen när föräldrapenningdagarna är slut men bebisen fortfarande för liten för att skolas in på förskolan om exet bestämmer sig för att skita i att vara föräldraledig och spara sina föräldrapenningdagar tills barnet blir större?
Skulle personligen i alla fall aldrig lita på ett ex som jag inte kommer överens med på det sättet och lägga min och bebisens ekonomiska trygghet i hans händer.