• Ego Lovers

Varannan vecka på nyfödd??

tjockobbe skrev 2015-10-04 12:39:40 följande:
    elyse skrev 2015-10-04 11:22:27 följande:

INGEN skickar en nyfödd in i en varannan-vecka-karusell! Kontakta familjerätten NU!

Kommer ALDRIG gå med på att skicka den minsta fram och tillbaka och det har jag sagt åt honom. Han låtsas inte om det utan tror han har rätten på sin sida som pappa. Att jag har varit i kontakt med socialtjänsten, familjerätten och till och med rådfrågat jurist om saken spelar ingen roll. Han har rätt.

Därför så undrade jag, kan jag tvinga in honom till familjerätten om jag tar upp kontakten med dem igen? Ringer de honom för samtal? Enskilda samtal har jag inte någonting emot, så länge NÅNTING når fram till honom så han förstår vad det innebär att lämna sin familj.

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
    Han kan tvingas till tingsrätten. Men försök du med att familjerätten kallar honom och när de gjort det tre gånger så går du vidare till tingsrätten för att få ett fastställt umgänge. Är ni inte gifta får han inte vårdnaden om inte du kryssat i för gemensam vårdnad. Umgänge har han rätt till men inte varannan vecka med en nyfödd och kan han inte visa att han tänker på barnets bästa kommer han få restriktivt umgänge med en socialtant som bevakar honom. Din 2 åring kan ha blivit blyg eftersom även hon är för liten för varannan vecka.

Han kan ha umgänge ofta och korta stunder tex 1-2 timmar varannan dag i början med en bebis och varannan helg inkl nån extra dag i veckan till barn under 3 år
  • Ego Lovers

Enda sättet för att få honom att förstå är att dra det till tingsrätten om han inte dyker upp på familjerättens möten. Då fastställer TR ett umgänge och det ska följas. Gör han inte det då kan det få rättsliga konsekvenser.

• Ego Lovers
    tjockobbe skrev 2015-10-05 11:18:15 följande:
    Jag räknar med växelvis med den stora, har aldrig skrivit annat. Bara nämnt att hon börjar bli lite annorlunda.

Nej, jag har inte skrivit någonting om att överge sina barn heller om du läser. Det som menas med "innebär" är att man kanske ska inse att man inte kan ha hela kakan och samtidigt äta den, som mitt ex just nu tror.
    Anonym (öh) skrev 2015-10-04 18:22:35 följande:

Tycker ni ska köra växelvis boende för er nyfödda om ni vill orsaka permanent psykologisk skada på hen.

Ta ditt ansvar kvinna. Ta reda på vad som är bäst för dina barn och kämpa sedan för det. Du måste inte göra som ditt ex säger. Du bör inte göra som han säger om det inte är för dina barns bästa.

Skärpning!

Jag vet ju precis vad som gäller. Det jag vill är att få HONOM att förstå samma sak. Jag har redan kollat upp allting, och kommer inte göra som han säger när jag vet att barnen inte mår bra av det.
    Syftet med tråden var att få veta hur jag ska få honom att förstå.

Jag kommer inte neka faderskap, "pappadagarna" eller nånting. Funderat ett tag själv på att låta han sköta kontakten med dem för att få det underskrivet men samtidigt känns det som att om jag kontaktar familjerätten för det så blir det gjort och jag kan samtidigt ordna ett lite längre möte med dem där de går igenom vad som gäller när man inte bor tillsammans. Just för att han ska få höra det från någon annan än mig.

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
    Han får ingen föräldrapenning om du är ensam vårdnadshavare och du behöver inte kryssa i för gemensamvårdnad. Tror du tom skulle vinna på att ha ensam vårdnad eftersom han verkar ha en oförmåga att förstå och kan kan börja krångla med papper osv. Så fyll inte i gemensamvårdnad. Umgänge har han ju ändå rätt till
  • Ego Lovers
    Annaapannaa skrev 2015-10-05 11:34:45 följande:

Känner igen mig i de du skriver... Har en dotter på 3 år som åker fram och tillbaka varannan vecka, samtidigt som jag är gravid med nr 2 som ex sambon för tillfället helt skiter i och säger att han kommer fortsätta med då bebis e född. Han snackar dock väldigt mycket och jag vet att de mycket väl kan bli så att han då bebis e född dyker upp och ska börja bry sig och lägga sig i. Har han rätt att göra de? Ignorera mig och bebis hela graviditeten för att sen plötsligt dyka upp å kräva varannan vecka på nyfödd? För egen del känns det hemskt orättivst mot barnen om pappa enbart ska bry sig och engagera sig i ena barnet. För mig känns de som bägge eller ingen..

En bebis bästa är aldrig varannan vecka utan där bör barnet träffa den andre föräldern korta stunder ofta så 1-2h varannan dag brukar man säga. Mellan 1-3 år varannan helg och nån dag i veckan och efter tre år varannan vecka
  • Ego Lovers
    Tow2Mater skrev 2015-10-07 02:50:09 följande:

Sälj bostadsrätten och flytta till pappans stad/by?

Ts har kanske större nätverk där hon bor i dag än i hans stad
  • Ego Lovers
    Anonym (.....) skrev 2015-10-07 12:31:44 följande:
    Inga problem för mig med läsförståelsen men du verkar läsa in saker som inte skrivs. Har de samarbetsproblem men fixar ändå att ha växelvis boende för den stora?

Menar du att Ts ska styra om han får vara föräldraledig eller inte? Ska hon gnälla sen på att hon har "tvingats ta allt ansvar ensam" också, som är så vanligt bland kvinnor som gör så?

Det finns ingen anledning att Ts ska begränsa barnets rätt till en bra relation med sin pappa och speciellt inte när den stora ska fortsätta vara med pappa varannan vecka.

Fortfarande har relationen dvs umgänget inget med vårdnaden. Det är två vitt skilda saker.
  • Ego Lovers
    Anonym (.....) skrev 2015-10-07 14:27:22 följande:
    Har jag påstått det? Gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna har samma skyldigheter gällande barnet. Vill man nu inte blanda in den andre i vårdnaden så ska man inte heller gnälla att den andre inte ställer upp tillräckligt med saker som rör barnet.
    Du verkar inte ha förstått. Oavsett om du har vårdnaden eller inte har du skyldigheter gentemot ditt barn. Däremot om du inte har vårdnaden kan du inte bestämma vilken förskola, skola och vilken bostadsadress barnet ska ha samt hämta ut journaler, pass utvecklingssamtal osv. Allt annat har man skyldigheter till tex se till att barnet har kläder, mat och tak över huvudet och har en god omsorg när man har hand om barnet.
Svar på tråden Varannan vecka på nyfödd??