• Sous

Varannan vecka på nyfödd??

Anonym (.) skrev 2015-10-06 08:21:46 följande:
    Du rekommenderar gå via rättsväsendet?
    Du förstår också att hon kan bli av med barnen om det vill sig illa va? Dvs att boende förflyttas till pappan helt för 2åringen och eventuellt också för den minsta?

Vi lever inte på 1960-talet. Idag är det sikte på jämställda vårdnadsdomar.
    Det kan hon inte alls. Sluta med såna dumma påståenden. Man blir inte av med vårdnaden/boendet för att man vill ha en dom på umgänge, särskilt inte om man bett familjerätten om hjälp och den andra föräldern vägrar dyka upp. Finns inte en domstol som skulle räkna detta till ts nackdel.

Inte heller sliter man spädbarn från sina anknytningspersoner hur som helst, särskilt inte för att man i enlighet med alla rekommendationer vill ha reglerat umgänge men inte växelvis boende...

Det är helt normalt att inte skriva på för gemensam vårdnad och antagligen ts bästa val. Vad ska hon annars göra med bebisen när hennes föräldradagar är slut och pappan vägrar föra över?
  • Sous
    Anonym (.....) skrev 2015-10-06 17:00:09 följande:
    Att låta pappan vara föräldraledig är ett normalt alternativ i min värld.
    Man kan inte lämna över en bebis som en docka efter åtta månader. Det går i ytterst få fall där föräldrarna samarbetat bra och pappan blivit en anknytningsperson genom att ha umgänge hemma hos/tillsammans med mamman flera gånger i veckan. Eller i de fall där mamman och pappan kommit överens om ett boende (oftast hos mamman) och delar på ledigheten från starten (ex 3+2 dagar i veckan med umgänge även på helgerna). Vid samarbetssvårigheter går det förstås inte alls, och det är då helt normalt att inte skriva på för gemensam vårdnad. Han kan få gemensam vårdnad senare, när barnet är lite större. Umgänge ska han förstås erbjudas ändå, men det är bra om det skrivs ett avtal och en vilja att få ett avtal kommer aldrig att ligga ts till last.
  • Sous
    Anonym (.....) skrev 2015-10-07 12:31:44 följande:
    Inga problem för mig med läsförståelsen men du verkar läsa in saker som inte skrivs. Har de samarbetsproblem men fixar ändå att ha växelvis boende för den stora?

Menar du att Ts ska styra om han får vara föräldraledig eller inte? Ska hon gnälla sen på att hon har "tvingats ta allt ansvar ensam" också, som är så vanligt bland kvinnor som gör så?

Det finns ingen anledning att Ts ska begränsa barnets rätt till en bra relation med sin pappa och speciellt inte när den stora ska fortsätta vara med pappa varannan vecka.

Det är väl klart att de har samarbetssvårigheter om pappan envisas med att kräva varannan vecka för en nyfödd bebis. Något som ingen rättslig instans skulle rekommendera eller döma till. En bebis är inte en två-treåring. Var är din läsförståelse?
  • Sous
    Anonym (.....) skrev 2015-10-07 14:32:56 följande:
    Jag vill påstå att det nästan alltid har gått bra, för alla som jag vet som har satt barnen före sina egna bittra känslor. Det finns inget som säger att han inte kommer att vara väldigt närvarande när barnet föds och månaderna fram till att han skulle kunna börja vara föräldraledig.

Så stora samarbetssvårigheter verkar de inte ha som du påstår att de har.
    Det går öht inte att resonera med dig, dessutom hittar du på egna scenarion där pappan "säkert kommer vara väldigt närvarande". Om pappan kräver varannan vecka från födseln för att han inte vill boka tid för att umgås med sitt barn så måste ju alla vettiga människor förstå att det är bättre att ts får en dom på umgänget (som aldrig kommer att resultera i det resultat pappan vill ha) än att bara gå med på vad som är tortyr för barnet.

Och jag vågar påstå att jag nästan säkert stött på fler föräldrar som separerat innan barnet fötts än vad du har, det är inte särskilt vanligt att det går att lösa med delad föräldraledighet. Betydligt vanligare att mamman som skrev på gemensam vårdnad tvingas söka dispens för förskoleplats hos kommunen för sin åtta-niomånaders bebis när pappan vägrar föra över dagar eller ha en vettig lösning, ex där han är ledig för att ha barnet på dagtid men låter barnet vara hos mamman på nätterna eller vara ledig alls.
Svar på tråden Varannan vecka på nyfödd??