• Anonym (Cilla)

Varannan vecka på nyfödd??

Han kommer behöva träffa familjerätten för att skriva under faderskapet. Det kommer han inte undan.

Om jag vore du skulle jag inte ta initiativ till att gå till FR för faderskapsbekräftelse. Så länge han inte har skrivit på så är han inte pappa juridiskt. Han kan inte kräva något när det gäller bebisen. Tex de 10 "pappadagarna" som är till för att mamman ska få hjälp efter förlossningen, de kan du istället ge till din mamma, syster eller bästa kompis.

När det gäller umgänget med bebisen så gör du bäst i att varje gång svara att det får ni prata om när ni ses på familjerätten och sedan inte diskutera eller tjafsa vidare. Sedan väntar du tills han kontaktar FR för faderskapet. Tjata inte. Tjafsa inte. Påminn inte. Bara släpp diskussionen.

• Anonym (Cilla)

Hur har ni tänkt med bostadsrätten? Ska någon av er köpa ut den andra? Ska ni köpa varsin mindre lägenhet?

• Anonym (Cilla)
    Anonym (.....) skrev 2015-10-04 17:41:09 följande:
    Ts är skyldig att informera om vem som är far.

Det är även hans barn och att vägra honom att ta hand om sitt nyfödda barn är bara dumheter.

Ts har ingen rätt att ställa in det växelvisa boendet för att hon känner för det.
    Ja, när de väl är på mötet med soc så har ts skyldighet att uppge vem som är far. Men det mötet behöver bokas, om inte föräldrarna väntar så länge med att boka så att soc tröttnar. Med tanke på att pappan snackar om sina rättigheter (och verkar ha missat att föräldrar bara har skyldigheter) men vägrar gå på samarbetssamtal så tycker jag att ts ska låta pappan ta intiativ till mötet hos soc. Vill han vara pappa så behöver han vara vuxen nog att samarbeta kring barnen.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (.) skrev 2015-10-06 08:23:04 följande:
    Ja till barnet har ni samma rättigheter. Du får inte mer rätt att ha barnet för att du varit gravid. Finns inga sådana juridiska rättigheter.
    Nu är det för det första så att föräldrar inte har några rättigheter alls utan bara skyldigheter (och en förskräcklig massa sådana). Barnet däremot har rätt till båda sina föräldrar.

För det andra så har barnet juridiskt sett ingen pappa när de föds om föräldrarna inte är gifta. Så juridiskt sett så är mamman den enda personen som är förälder fram till att man skriver under faderskapet.
Svar på tråden Varannan vecka på nyfödd??