• tjockobbe

Varannan vecka på nyfödd??

Sambon lämnade mig i somras, i början på juli. Vi har en dotter som precis fyllt 2 år som har åkt fram och tillbaka i 3 månader och det har funkat bra hittills. Nu börjar det märkas lite på henne att hon tycker det är lite jobbigt och hon är ofta blyg inför honom, även om det släpper på 10 minuter. Ofta vill hon inte åka med när han kommer för att hämta.
    Jag har påtalat om familjerätten för honom flera gånger, men han tycker inte det behövs. Han ser inte heller att hon börjar bli lite annorlunda mot vad hon ska vara.

Jag är dotterns "anknytningsperson" då jag haft hela föräldraledigheten och sen tagit ALL VAB och haft henne hemma dagtid då vi inte haft henne på dagis mer än några timmar varje dag. Han har jobbat tidig morgon till eftermiddag hela tiden.

Han började träffa en "vän" och arbetskollega till mig ca 1,5 månad efter han lämnat mig (han påstår de enbart haft telefonkontakt i 3 månader nu, men folk har sett dem ute för länge sen) och gick sen förra veckan ut på FB att de är tillsammans. 3 månader efter han lämnade sin gravida fästmö. Jag vet sen för ett faktum att hon stötte på honom dagen innan han gjorde slut med mig, för då pratade han med alla han känner om att göra slut,vilket han öppet berättat.
    Jag inser förstås själv att jag inte kan påverka det här alls, men han har förmodligen redan haft henne hos sig samtidigt som han haft äldsta dottern där, och även om han säger att det är på vänskapsnivå när han har dottern så fattar ju till och med jag att hon kommer begripa det ganska snabbt att mamma är utbytt för pappa. Han säger att han tar det lugnt, men för mig känns det helt absurt att börja visa en ny tjej inom 3 månader efter han lämnat mig för ett barn på det viset. De kan ju knappt veta själva hur de har tänkt sig den här relationen eller vara så säkra på den att de vet att den kommer hålla. Hon vill inte ens ha barn och är så svartsjuk av sig att jag inte kan annat än fundera på vad de tänker egentligen. Nu ska han ha sitt andra barn med en annan tjej när som helst och hon kan inte ens hantera att hennes pojkvänner tittar på nån annan än henne. Hur ska det gå när han MÅSTE vara i kontakt med mig en hel del?

Han har tillfälligt flyttat 30-40 min bort till sina föräldrar, och därifrån och hit åker han med dottern varannan vecka till hennes dagis som ligger här. Hon går där tidig morgon till eftermiddag, väl över 10 timmar om dagen, bara för att hans mamma tycker barnen klarar det. Vi hade en annan överrenskommelse tidigare om att jag skulle hämta henne efter halva dagen, men hans mamma sa nej och då blev det nej. Sjukt ja.

För att han, och speciellt dottern, inte ska behöva göra de här helvetesresorna varannan vecka samt att det inte ska gå en hel vecka mellan att hon träffar den ena av oss, så har jag flera gånger erbjudit att jag kan ha henne här hos mig måndag till torsdag så får han ha henne på sin lediga tid fredag till söndag. Men det finns inte på kartan, för det är inte rättvist för honom att jag då får ha henne mer än vad han får.
    Samtidigt är det ett himla tjat på att hon inte orkar åka den här resan hur länge som helst - NEJ såklart, men jag har gett förslag!!

Familjerätten är han inte intresserad av, för det är ju bara jag som bråkar när jag inte flyttar hem till mina föräldrar och låter han ta över bostadsrätten - som vi båda äger. Jag är dessutom höggravid och har BF 24 oktober. Därför kan jag inte flytta hem till mina föräldrar, och har inte heller nån skyldighet till det.

Bebisen kommer han kräva varannan vecka från födseln i princip - för det är HANS rätt. Vi har delad vårdnad och han har rätt till barnet. Jo tjenare, han har ju ingenting.
    Återigen - familjerätten är skit och jag bara krånglar som inte går med på att skicka bebisen så för fem öre. Jag diskriminerar honom som pappa och nekar honom hans barn - trots att han är mer än välkommen varenda dag jag är hemma om han vill det. Och det finns dokumenterat att han sagt sitt och jag sagt mitt om detta så det går liksom inte att snacka sig ur.
    Han har inte bidragit med klädköp, köp av större vagn så jag kan köra båda barnen samtidigt, bilstol eller någonting som har saknats till vårt barn utan jag har fått ta hjälp av mina föräldrar. "För han ska köpa egna grejer som han ska ha sen när han ska ha bebisen varannan vecka."

Allting, eller åtminstone de värsta bitarna, finns dokumenterat via meddelanden.

Jag har inget som helst intresse av att sätta gemensam vårdnad på minsta med honom för det känns inte som om han kan ta några riktiga beslut själv, samt att jag då inte kan flytta till ny lägenhet (när jag väl hittar en) utan hans underskrift som jag VET att han kommer neka mig, och sen att jag då tappar hälften av de dagarna som jag kommer behöva för att ta hand om minstingen.

Kan jag tvinga in honom till familjerätten? Tar de emot mig ensam om jag säger att jag MÅSTE få prata med någon som kan kontakta honom och få honom att förstå att HAN inte har de här rättigheterna som han tjafsat om i flera månader, utan att det är BARNEN som har sina rättigheter - som han inte tar till sig överhuvudtaget?

När minstingen är född kommer en riktig karusell dra igång, och han kommer ju inte undan familjerätten hur mycket han än vill egentligen...

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Svar på tråden Varannan vecka på nyfödd??
  • tjockobbe
    Anonym (m) skrev 2015-10-04 11:13:28 följande:

säg nej till gemensam vårdnad. vv för en nyfödd kommer aldrig hända om du inte säger ja. Ingen normal människa kommer säga att en nyfödd ska åka emellan. 

elyse skrev 2015-10-04 11:22:27 följande:

INGEN skickar en nyfödd in i en varannan-vecka-karusell! Kontakta familjerätten NU!

Kommer ALDRIG gå med på att skicka den minsta fram och tillbaka och det har jag sagt åt honom. Han låtsas inte om det utan tror han har rätten på sin sida som pappa. Att jag har varit i kontakt med socialtjänsten, familjerätten och till och med rådfrågat jurist om saken spelar ingen roll. Han har rätt.

Därför så undrade jag, kan jag tvinga in honom till familjerätten om jag tar upp kontakten med dem igen? Ringer de honom för samtal? Enskilda samtal har jag inte någonting emot, så länge NÅNTING når fram till honom så han förstår vad det innebär att lämna sin familj.

• tjockobbe
    Anonym (.....) skrev 2015-10-04 15:05:26 följande:
    Du får räkna med att fortsätta växelvis med den stora och du måste erbjuda umgänge med den lilla.

Samarbetssamtal är frivilliga så ingen kan tvinga dit honom.

Vad "innebär" det när man separerar från sin sambo? Man överger inte sina barn för det.
    Jag räknar med växelvis med den stora, har aldrig skrivit annat. Bara nämnt att hon börjar bli lite annorlunda.

Nej, jag har inte skrivit någonting om att överge sina barn heller om du läser. Det som menas med "innebär" är att man kanske ska inse att man inte kan ha hela kakan och samtidigt äta den, som mitt ex just nu tror.
    Anonym (öh) skrev 2015-10-04 18:22:35 följande:

Tycker ni ska köra växelvis boende för er nyfödda om ni vill orsaka permanent psykologisk skada på hen.

Ta ditt ansvar kvinna. Ta reda på vad som är bäst för dina barn och kämpa sedan för det. Du måste inte göra som ditt ex säger. Du bör inte göra som han säger om det inte är för dina barns bästa.

Skärpning!

Jag vet ju precis vad som gäller. Det jag vill är att få HONOM att förstå samma sak. Jag har redan kollat upp allting, och kommer inte göra som han säger när jag vet att barnen inte mår bra av det.
    Syftet med tråden var att få veta hur jag ska få honom att förstå.

Anonym (Cilla) skrev 2015-10-04 16:43:16 följande:

Han kommer behöva träffa familjerätten för att skriva under faderskapet. Det kommer han inte undan.

Om jag vore du skulle jag inte ta initiativ till att gå till FR för faderskapsbekräftelse. Så länge han inte har skrivit på så är han inte pappa juridiskt. Han kan inte kräva något när det gäller bebisen. Tex de 10 "pappadagarna" som är till för att mamman ska få hjälp efter förlossningen, de kan du istället ge till din mamma, syster eller bästa kompis.

När det gäller umgänget med bebisen så gör du bäst i att varje gång svara att det får ni prata om när ni ses på familjerätten och sedan inte diskutera eller tjafsa vidare. Sedan väntar du tills han kontaktar FR för faderskapet. Tjata inte. Tjafsa inte. Påminn inte. Bara släpp diskussionen.

Jag kommer inte neka faderskap, "pappadagarna" eller nånting. Funderat ett tag själv på att låta han sköta kontakten med dem för att få det underskrivet men samtidigt känns det som att om jag kontaktar familjerätten för det så blir det gjort och jag kan samtidigt ordna ett lite längre möte med dem där de går igenom vad som gäller när man inte bor tillsammans. Just för att han ska få höra det från någon annan än mig.

• tjockobbe

Jag har inga bittra känslor.

Vi har inga samarbetssvårigheter FÖRUTOM när det kommer till barnen, där vi är helt oense om vad som är bäst för dem.
    - Jag säger att den stora egentligen är för liten för att åka varannan vecka. Han säger det blir ORÄTTVIST om hon ska bo mer på ett ställe, dvs här där hon är skriven och har sin uppväxt osv.
    - Jag säger att den lilla, som inte är född ännu, ALDRIG kommer få åka varannan vecka på ett bra tag, utan det är umgänge hos mig som gäller. Han säger det är ORÄTTVIST och diskriminerande att låta honom "boka tid" för att träffa sitt barn, för HAN har rätt till mer.

Jag tror på alla sätt att han kommer finnas där för sina barn vad som än gäller, men det stör mig att han tror han har rättigheten och inte barnen i första hand. Umgänge kommer jag aldrig någonsin att neka honom, hur dumma idéer han än må komma med, men det ska ske med barnen i fokus - inte han!

Vad gäller huset så är tanken att jag nu ska köpa ut honom, så jag bor kvar medan han får söka nytt.

• tjockobbe
    Anonym (öh) skrev 2015-10-07 21:24:19 följande:
    Tycker han känns omogen som sätter sina egna behov och önskningar före barnens. Förstår att man som förälder saknar sina barn och vill vara med dem så mycket som möjligt men i ett läge som ert med småbarn involverade måste man ändå kunna se till barnen först.

Har du testat den mjuka linjen? Testa att försäkra honom att du inte har något intresse av att beröva honom barnen utan att du kommer att göra ditt yttersta för att samarbeta och se till att barnen har två föräldrar. Kanske kan du få med dig honom om han känner du inte kommer att försöka sätta dig i vägen för hans barn och att ni två strävar efter samma mål.

Jag har försökt den mjuka linjen också. Upprepat flera gånger att jag har inget intresse av, och tjänar ingenting på det, att neka honom barnen. Allting som sagts oss emellan finns nedskrivet och där kan man tydligt se att jag har pratat om familjerätten, gett förslag på hur man kan göra för barnens bästa mående med visst växelvis boende, erbjudit umgänge varenda dag med den lilla sen osv.

Han har nekat precis allting jag sagt, med grund att det är hans barn också och han har rätt att ha dem lika mycket för att det ska bli rättvist, att vi har gemensam vårdnad om dem osv. Gemensam vårdnad om den stora finns, men den lilla gör det inte det förrän jag skriver på papper om det, han har glömt den detaljen.

Till slut orkar jag inte prata med honom om det mer utan byter bara ämne, för det går inte in. Jag kan ju inte tvinga honom att gå på dessa samarbetssamtal hur mycket jag än vill för barnens skull, men han kommer ju inte undan dem heller. JAG vill inte vara den som kontaktar tingsrätten för enligt mig är det vansinnigt att det ska behöva gå dit när vi, hittills, har bra kontakt och inte är ovänner.

Svar på tråden Varannan vecka på nyfödd??