• malmen

Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!

Jag har samma bekymmer.. Men jag tänker att den stora (9,5 år och längre än 140cm) får sitta i mitten utan bältesstol sedan när lillasyster fötts. Då får babyskyddet vara bakom passagerarsätet. Hur lång är din äldsta? I övrigt beror det ju helt på vilken bil man har.. Hur bred den är och även längden på bilbältena.

På tal om tyngd.. Mina barn har varsin Akta Graco bältesstol och dom väger noll och inget. Däremot hade den minsta en vändbar bilstol innan och en SÅN är tung och bör användas med isofix. Är verkligen BeSafes bältesstolar så mycket tyngre än andra liknande?

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ Knoddas BF feb 2016 ♥♥
  • malmen
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-04 14:48:49 följande:

Barn ska åka på kudde (eller bältesstol) till 12-årsåldern ca. Det är en vanlig missuppfattning att det beror på deras längd, men det handlar om att höften inte är tillräckligt stark före puberteten. Bältet hamnar på höften istället för över låren på barnet om de sitter utan kudde, och vid en krock krossas höften på dem av bältet. (Detta fick jag lära mig på en föreläsning om barn i bil anordnad av NTF.) vet att det inte var detta tråden handlade om egentligen men hoppas det är ok att jag delar med mig ändå, tyckte det var viktig info!

Nja, 10-12 år står det på NTFs sida ( www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp).

TS, ja då måste ju ditt barn ha bältesstol ett tag till, jag hade nog ändå satt de stora barnen bredvid varandra och bebis på ena sidan. Du ser bebis bättre när du kör om den sitter på passagerarsidan och du använder en spegel. Mina stora kommer att fajtas bredvid varandra med, men tror inte det blir större skillnad än nu (kan det bli värre?)
  • malmen
    WiMe06 skrev 2015-10-04 16:34:16 följande:

Får testa att flytta ena bältesstolen till mittplatsen och se om det går, stolarna är ju ganska breda vid axelpartiet.

Men frågan är bara vad man ska ha för babyskydd, vill ändå ha ett smidigt och inte så tungt. Acta graco är helt uteslutet. Vad kommer ni ha för babyskydd?

Vi ska ha BeSafe. Bästa säkraste skyddet, nackdelen är att det blir lite stort ihop med isofixfästet men det är mindre nu än det jag hade till femåringen när han var bebis (var bland dom första på marknaden då). Men jag tänker prova skyddet i bilen ihop med bältesstolarna i affären, frågade dom sist och det var helt ok. Får väl köra lite tetrisstuk då och testa olika varianter. Gör det du med vettja.
Svar på tråden Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!