Inlägg från: Trippelmamma76 |Visa alla inlägg
  • Trippelmamma76

Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!

Vi har tre bakåtvända, en fram, en i mitten bak och en till höger bak (stor bil). En vuxen vänster bak. Hade tyckt det var besvärligt med tre stolar på rad bak just för att det då blir svårt att komma åt den i mitten. Möjligen om du tänker dig att barnen ska ha koll på bebisen medan du kör...

Varför känner du att isofixen är bra på en bältesstol? Är det ifall de händer en olycka när stolen är tom? För jag antar att du kan spänna fast den med bältet även om ingen sitter där. Att barnet sitter bekvämare i den än på kudde köper jag.

• Trippelmamma76

Isofix håller bara till 18 kg, så på bältesstolar är deras enda funktion att hålla dem fast vid en krock när ingen sitter i dem (och de följaktligen inte sitter fast med bälte) så att de inte flyger runt i bilen. Bältesstol när den används, hålls fast av just bältet, därav namnet.

WiMe06 skrev 2015-10-03 22:45:51 följande:

Bältesstolarna väger ju en del och jag tänker att vid en krock så sitter ju stolen fast i fästena så ingen risk att det blir en extra tyngd i barnets rygg som jag tror det skulle bli om stolen inte sitter fast i fästena vid eventuell krock.

Tänker att man kanske det bebisen om den sitter i mitten och man själv fram och ändå kan ha lite uppsikt. Sen tänker jag att när jag åker själv med dem stora barnen och bebis kan jag fästa babyskyddet fram med bältet så har jag uppsikt.

• Trippelmamma76

Det gäller all Isofix. Det handlar om hela systemet och knte enskilda stolar. Men, som sagt, det är inget problem egentligen, för i vanliga fall sätter du inte fast den typen av stolar alls.

WiMe06 skrev 2015-10-04 13:09:55 följande:

Gör det? Det visste jag faktiskt inte. Får nog kika närmre på dem stolar vi har vad som står.

• Trippelmamma76

Förutom med själva bältet då förstås!

Trippelmamma76 skrev 2015-10-04 13:14:23 följande:

Det gäller all Isofix. Det handlar om hela systemet och knte enskilda stolar. Men, som sagt, det är inget problem egentligen, för i vanliga fall sätter du inte fast den typen av stolar alls.

• Trippelmamma76

Barn ska åka på kudde (eller bältesstol) till 12-årsåldern ca. Det är en vanlig missuppfattning att det beror på deras längd, men det handlar om att höften inte är tillräckligt stark före puberteten. Bältet hamnar på höften istället för över låren på barnet om de sitter utan kudde, och vid en krock krossas höften på dem av bältet. (Detta fick jag lära mig på en föreläsning om barn i bil anordnad av NTF.) vet att det inte var detta tråden handlade om egentligen men hoppas det är ok att jag delar med mig ändå, tyckte det var viktig info!

• Trippelmamma76

Barn ska åka på kudde (eller bältesstol) till 12-årsåldern ca. Det är en vanlig missuppfattning att det beror på deras längd, men det handlar om att höften inte är tillräckligt stark före puberteten. Bältet hamnar på höften istället för över låren på barnet om de sitter utan kudde, och vid en krock krossas höften på dem av bältet. (Detta fick jag lära mig på en föreläsning om barn i bil anordnad av NTF.) vet att det inte var detta tråden handlade om egentligen men hoppas det är ok att jag delar med mig ändå, tyckte det var viktig info!

Svar på tråden Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!