• WiMe06

Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!

Hej!

Väntar vårt tredje barn och har börjat fundera lite över babyskydd. Har idag två barn som är 6 och 8 år, båda barnen sitter i varsin besafe izi up med Isofix på varsin sidoplats i baksätet.

Min tanke är att sätta babyskyddet i mitten bak för jag känner att jag vill kunna ha kvar dem stora barnen i sina stolar.

MEN, vilket babyskydd ska man ha? Funkar det att ha tre stolar bak, blir det krångligt att ha ett babyskydd i mitten?

Hade kunnat tänka mig att byta plats på en bältesstol men det enda är då att det inte finns Isofix på fler platser i bilen och då känner jag att meningen med bältesstolen lite försvinner och då kan den äldsta lika gärna sitta på en kudde.

Ge mig gärna era tips på smidiga babyskydd och hur ni andra i liknande situation löst det.

• Svar på tråden Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!
  • WiMe06
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-03 22:11:20 följande:

Vi har tre bakåtvända, en fram, en i mitten bak och en till höger bak (stor bil). En vuxen vänster bak. Hade tyckt det var besvärligt med tre stolar på rad bak just för att det då blir svårt att komma åt den i mitten. Möjligen om du tänker dig att barnen ska ha koll på bebisen medan du kör...

Varför känner du att isofixen är bra på en bältesstol? Är det ifall de händer en olycka när stolen är tom? För jag antar att du kan spänna fast den med bältet även om ingen sitter där. Att barnet sitter bekvämare i den än på kudde köper jag.

Bältesstolarna väger ju en del och jag tänker att vid en krock så sitter ju stolen fast i fästena så ingen risk att det blir en extra tyngd i barnets rygg som jag tror det skulle bli om stolen inte sitter fast i fästena vid eventuell krock.

Tänker att man kanske det bebisen om den sitter i mitten och man själv fram och ändå kan ha lite uppsikt. Sen tänker jag att när jag åker själv med dem stora barnen och bebis kan jag fästa babyskyddet fram med bältet så har jag uppsikt.
  • WiMe06
    PoL skrev 2015-10-03 22:20:39 följande:

Jag har en framåtvänd o en bakåtvänd bilbarnstol bak - mittplatsen ledig - och valde att sätta babyskyddet fram. Lättast att kunna ha bebisen under uppsikt och hjälpa den vid behov, tycker jag! Sen valde jag babyskydd med klickbas, grymt smidigt.

Om ni är två vuxna, sitter den ena i mitten då? Blir det inte trångt?

Jag skulle inte klara av att sitta bak mellan två framåtvända en längre sträcka, blir rätt trångt och obekvämt för axlarna och att behöva ha benen på varsin sida om den där "Bullen" bak.
  • WiMe06
    WiMe06 skrev 2015-10-03 22:45:51 följande:
    Bältesstolarna väger ju en del och jag tänker att vid en krock så sitter ju stolen fast i fästena så ingen risk att det blir en extra tyngd i barnets rygg som jag tror det skulle bli om stolen inte sitter fast i fästena vid eventuell krock.

Tänker att man kanske det bebisen om den sitter i mitten och man själv fram och ändå kan ha lite uppsikt. Sen tänker jag att när jag åker själv med dem stora barnen och bebis kan jag fästa babyskyddet fram med bältet så har jag uppsikt.
    Att man kanske ser bebisen ska det stå. Tänker om suffletten är nerfälld. Men det kanske man inte gör.
  • WiMe06
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-04 08:00:03 följande:

Isofix håller bara till 18 kg, så på bältesstolar är deras enda funktion att hålla dem fast vid en krock när ingen sitter i dem (och de följaktligen inte sitter fast med bälte) så att de inte flyger runt i bilen. Bältesstol när den används, hålls fast av just bältet, därav namnet.

Gör det? Det visste jag faktiskt inte. Får nog kika närmre på dem stolar vi har vad som står.
  • WiMe06
    malmen skrev 2015-10-04 00:10:07 följande:

Jag har samma bekymmer.. Men jag tänker att den stora (9,5 år och längre än 140cm) får sitta i mitten utan bältesstol sedan när lillasyster fötts. Då får babyskyddet vara bakom passagerarsätet. Hur lång är din äldsta? I övrigt beror det ju helt på vilken bil man har.. Hur bred den är och även längden på bilbältena.

På tal om tyngd.. Mina barn har varsin Akta Graco bältesstol och dom väger noll och inget. Däremot hade den minsta en vändbar bilstol innan och en SÅN är tung och bör användas med isofix. Är verkligen BeSafes bältesstolar så mycket tyngre än andra liknande?

?? Storebror: 2006 ?? Lillebror 2010 ?? Knoddas BF feb 2016 ??
    Min 8 åring är ungefär 122 cm, så han behöver ju fortfarande ha ngt typ av skydd och när han sitter på bilkudde känns det inte riktigt som att bältet sitter lika bra.

Vi har en Volvo V70.

Vet inte riktigt vad stolarna väger men dem känns tunga, men den väger ju absolut inte som en bakåtvänd stol, men kanske det går att sätta en bältesstol i mitten istället och babyskyddet på sidan. Men tänker också att bråkrisken mellan dem stora minskar och bebis sitter i mitten.
  • WiMe06
    daimstrut skrev 2015-10-04 06:37:37 följande:

Vi hade babyskydd i mitten bak, med en bältesstol på ena sidan och en bakåtvänd större på andra sidan. Hade bas som kunde knäppas fast med bältet så då gick det ganska smidigt ändå att få på plats babyskyddet. Ingen Isofix och inte möjlighet att koppla ur airbag fram på denna bil.
    Det funkade helt ok, tog alltid in babyn på den sida där bältesstolen var. Jag tänker dock att det kan bli svårt att få plats med två stora isofix-stolar som ni har. Det brukar bli trångt i mitten då.

Vad hade ni för babyskydd då? Har inte haft med bas till mina tidigare barn för det var så klumpigt det som fanns då, tar basen stor plats på bredden?
    Som det är nu kan jag sitta mellan båda isofixstolarna bak och jag är ca 170 lång och är väl normalstor i kroppen eller vad man ska säga. Men det är ju frågan hur basen är och hur bred den blir, dem stora barnen ska ju kunna knäppa sina bälten också.
  • WiMe06
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-04 13:14:23 följande:

Det gäller all Isofix. Det handlar om hela systemet och knte enskilda stolar. Men, som sagt, det är inget problem egentligen, för i vanliga fall sätter du inte fast den typen av stolar alls.

Okej, ja, då spelar det ju ingen roll med isofixfästet så då funkar ju kika gärna stolen att använda utan fästena men som jag skrev tidigare så är han inte så lång så han behöver fortfarande ngt typ av skydd och med bälteskudde känns det som bältet hamnar så fel på ngt sätt.
  • WiMe06
    amalie79 skrev 2015-10-04 13:19:42 följande:
    Oj, ja då är klart åttaåringen behöver något mer ja hade jag nog också tyckt, sambons nyss fyllda nioåring är 1,40 så skillnad!
    Ja, det känns så, man vill ju att dem stora barnen ska åka säkert också.
  • WiMe06
    malmen skrev 2015-10-04 16:22:02 följande:
    Nja, 10-12 år står det på NTFs sida ( www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp).

TS, ja då måste ju ditt barn ha bältesstol ett tag till, jag hade nog ändå satt de stora barnen bredvid varandra och bebis på ena sidan. Du ser bebis bättre när du kör om den sitter på passagerarsidan och du använder en spegel. Mina stora kommer att fajtas bredvid varandra med, men tror inte det blir större skillnad än nu (kan det bli värre?)
    Får testa att flytta ena bältesstolen till mittplatsen och se om det går, stolarna är ju ganska breda vid axelpartiet.

Men frågan är bara vad man ska ha för babyskydd, vill ändå ha ett smidigt och inte så tungt. Acta graco är helt uteslutet. Vad kommer ni ha för babyskydd?
  • WiMe06
    malmen skrev 2015-10-04 18:37:49 följande:
    Vi ska ha BeSafe. Bästa säkraste skyddet, nackdelen är att det blir lite stort ihop med isofixfästet men det är mindre nu än det jag hade till femåringen när han var bebis (var bland dom första på marknaden då). Men jag tänker prova skyddet i bilen ihop med bältesstolarna i affären, frågade dom sist och det var helt ok. Får väl köra lite tetrisstuk då och testa olika varianter. Gör det du med vettja.
    Ja, det får nog bli en tur förbi babyaffären och testa vilket babyskydd som kan passa. Har också kikat på besafes, har en förkärlek till besafes bilstolar.
  • WiMe06
    daimstrut skrev 2015-10-04 18:47:48 följande:

Vi hade Acta Graco men det är blytungt som du säger, men ville inte köpa nytt för så kort period. Tror MaxiCosi är ganska lätt Och Brios.

Får ta en titt på maxi cosi och brio.

Att det ska vara så svårt, nästan värre än att hitta en barnvagn, haha.
    Har även upptäckt att dem flesta babyskydd fortfarande bara har trepunktsbälte, jag vill gärna ha ett med fempunktsbälte, känns säkrare, för visst borde de bli så att belastningen vid en eventuell krock blir mer jämnfördelad med fempunktsbälte än med trepunktsbälte. Ngn som vet?
Svar på tråden Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!