• amalie79

Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!

Vi funderar också på hur vi kommer få plats. Vi har iof bara en bälteskudde till nioåringen

men en storvuxen elvaåring som därför måste räknas som vuxen och ett babyskydd och senare bakåtvänd som ska in där bak.

Av barnens mamma har vi lärt oss att det bästa nog är alla barnen bak, med lille i mitten. Så har hon med sitt nya barn. Då minskar också bråkrisken mellan de stora då de inte vågar sparka och slå varann med bebisen mellan sig...

Då kan även en av oss sätta sig bak någon gång om man vill, hos den lille.

Sätta bebisen fram går i vår bil men då är jag hänvisad till att alltid köra och mannen åka bak då jag alltid blir åksjuk i baksätet så det är inte ett alternativ. Dessutom så är det en trafikfara för då blir det lätt att man fortsätter köra om den blir ledsen, och försöker trösta den på vägen- man SKA alltid stanna och är den bak måste man det.

Någon sa när vi pratade om detta: men tänk om den slutar andas?

Ja men det kan ju isf lika gärna hända medan den sover middag i sängen?

• amalie79
    WiMe06 skrev 2015-10-04 13:14:33 följande:

Min 8 åring är ungefär 122 cm, så han behöver ju fortfarande ha ngt typ av skydd och när han sitter på bilkudde känns det inte riktigt som att bältet sitter lika bra.

Vi har en Volvo V70.

Vet inte riktigt vad stolarna väger men dem känns tunga, men den väger ju absolut inte som en bakåtvänd stol, men kanske det går att sätta en bältesstol i mitten istället och babyskyddet på sidan. Men tänker också att bråkrisken mellan dem stora minskar och bebis sitter i mitten.

Oj, ja då är klart åttaåringen behöver något mer ja hade jag nog också tyckt, sambons nyss fyllda nioåring är 1,40 så skillnad!
  • amalie79
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-04 14:48:49 följande:

Barn ska åka på kudde (eller bältesstol) till 12-årsåldern ca. Det är en vanlig missuppfattning att det beror på deras längd, men det handlar om att höften inte är tillräckligt stark före puberteten. Bältet hamnar på höften istället för över låren på barnet om de sitter utan kudde, och vid en krock krossas höften på dem av bältet. (Detta fick jag lära mig på en föreläsning om barn i bil anordnad av NTF.) vet att det inte var detta tråden handlade om egentligen men hoppas det är ok att jag delar med mig ändå, tyckte det var viktig info!

Ja så är det ju. Nioåringen har sin kudde kvar, men han som är elva fick sluta för han går hos skolhälsovården, särskild koll pga övervikt som ingen riktigt kan förklara, han är frisk och stark och tränar och har inga medicinska fel. Han fick helt enkelt inte plats på kudden efter nioårsåldern. Den var för 15-36 kilo och det hade han passerat med råge.

Därför har han suttit utan sedan dess.
  • amalie79
    daimstrut skrev 2015-10-04 18:47:48 följande:

Vi hade Acta Graco men det är blytungt som du säger, men ville inte köpa nytt för så kort period. Tror MaxiCosi är ganska lätt Och Brios.

Ja det är ju det där med hur länge man använder det. Min systers flicka växte ur sitt vid några månader bara, hade storlek 74 på kläder till sommaren, januaribarn.

Medan min bästa väninna fortfarande använde sitt när dottern var tio månader.
Svar på tråden Två bältesstolar och ett babyskydd bak, hjälp!