Aprildimma skrev 2016-02-26 21:15:46 följande:
Spännande med första barnet! Vårt första barn var inte riktigt planerat, så jag har aldrig behövt göra det valet att bestämma att man ska börja försöka.
Även om jag har barn och att det gick jättebra (trots ganska dåligt tajming) så är det en enorm omställning med barn. Det är nog därför jag är nervös! Plus att vi egentligen vill fixa lite praktiska grejer innan nästa så hade gärna skjutit på det tills vi kände oss "redo". Men det som gör att jag ändå vill försöka snart är att jag inte vill att det ska bli för lång tid mellan dottern och syskon.
Min förra graviditet gick jättebra egentligen förutom extremt illamående vilket jag bävar inför igen. Och att ha upplevt en förlossning är både lugnande samtidigt som att jag känner mig rädd för att vissa grejer ska hända igen.
Ja, gud det är så spännande! Känns lite läskigt men vi tänkte att om vi ska vänta tills vi känner oss helt redo med allt i livet så kommer det aldrig bli några barn. Vi har åkt på en lång resa (det ville vi verkligen göra innan vi bildade familj) och vi har köpt hus. Så det finns plats och längtan efter barn så nu bestämde vi att vi börjar försöka och sen får vi se vad som händer :) Det kan ju ta ett tag att bli gravid också.
Det måste verkligen kännas lugnande att ha genomgått en förlossning! Hur kände du inför den förra gången? Vill du berätta vad som hände som du är rädd ska upprepas? Jag har tidigare pratat mycket med min mamma som genomgått 4 förlossningar och dessutom arbetat på förlossningen i många år så har fått en hel del information av henne. Hon vet dock inte att vi har planerat att skaffa barn nu.