• Tom Araya

Ryssland och Putin - vad händer och vaför?

Detta är en tråd om Ryssland och Putin.
    Vem är Putin?
    Vad har hänt i Ryssland sedan Putin första gången blev president?
    Vad händer idag och vad händer i framtiden där Ryssland är inblandade?
    Vad vill Putin?
    --MER--

Fritt att diskutera och spekulera. Gammalt och nytt (från 1999 och framåt).
    Lägg gärna upp länkar till artiklar, undersökningar, rapporter, tv- och radioprogram i ämnet.

sv.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Putin

sv.wikipedia.org/wiki/Ryssland

• Svar på tråden Ryssland och Putin - vad händer och vaför?
  • ninasord
    Världsmedborgare skrev 2015-10-01 14:49:11 följande:
    Vad har gränser med saken att göra, ska man tro på dig och dina gelikar som är Sverige på väg att invaderas av folk från IS-krigare från andra länder som inte har nån gräns mot Sverige, så du motsäger dig själv.

Resten behöver inte ens kommenteras, där vet alla sen länge hur saker hänger ihop, och du gör bara ett riktigt uselt försök att vrida på den sanningen.

Men fortsätt gärna skriva ner dina tokerier här, du bidrar så bra till att upplysa folk om hur dåligt pålästa du och dina gelikar är.
    Ingen fara, dom kommer förr eller senare att bli "upplysta". Tomte
  • Mentat
    Världsmedborgare skrev 2015-10-01 14:49:11 följande:
    Vad har gränser med saken att göra, ska man tro på dig och dina gelikar som är Sverige på väg att invaderas av folk från IS-krigare från andra länder som inte har nån gräns mot Sverige, så du motsäger dig själv.

Resten behöver inte ens kommenteras, där vet alla sen länge hur saker hänger ihop, och du gör bara ett riktigt uselt försök att vrida på den sanningen.

Men fortsätt gärna skriva ner dina tokerier här, du bidrar så bra till att upplysa folk om hur dåligt pålästa du och dina gelikar är.
    Det var inte jag som tog upp gränserna. Det var du i inlägg #7: "Från Ryssland kommer kanske flest utlänningar som ansluter sig till IS, dom har även problem kring gränsen mot Afghanistan "

Det jag visade var att du inte har koll på fakta, vilket resten av inlägget också illustrerade.
  • Världsmedborgare
    Mentat skrev 2015-10-01 15:15:59 följande:
    Det var inte jag som tog upp gränserna. Det var du i inlägg #7: "Från Ryssland kommer kanske flest utlänningar som ansluter sig till IS, dom har även problem kring gränsen mot Afghanistan "

Det jag visade var att du inte har koll på fakta, vilket resten av inlägget också illustrerade.
    Fel där av mig, jag refererade rakt av vad ryssarna själva sa om saken och hade väl lite för mycket Sovjetunionen i skallen.

Annars har jag rätt, om nu inte USA:s generaler själva har fel i sina påståenden, eller att USA m.fl länder inte tillhör NATO, det var inte bara USA som var i IRAK.

Som det så ofta sägs, så bestämmer NATO länderna själva vad dom ska delta i, så när USA börjar kriga, så är det även NATO, även om inte alla länder deltar.
  • Världsmedborgare

Det finns en dokumentär som heter "Generalerna i krig" som bra belyser uppkomsten till den situation vi har idag, i bl.a Syrien, men tyvärr har SVT plockat bort den. Antar den finns på annat ställe, för den som orkar söka.

• Mentat
    Världsmedborgare skrev 2015-10-01 15:27:53 följande:
    Fel där av mig, jag refererade rakt av vad ryssarna själva sa om saken och hade väl lite för mycket Sovjetunionen i skallen.

Annars har jag rätt, om nu inte USA:s generaler själva har fel i sina påståenden, eller att USA m.fl länder inte tillhör NATO, det var inte bara USA som var i IRAK.

Som det så ofta sägs, så bestämmer NATO länderna själva vad dom ska delta i, så när USA börjar kriga, så är det även NATO, även om inte alla länder deltar.
    Nåja, ämnet för tråden skall alltså vara Ryssland och Putin. Jag rättade bara en del faktafel så tråden kan få återgå till sitt ämne.

Jag hänvisar till mitt inlägg #9
  • Tom Araya
    Putin's youth army: Russian strongman sets up Soviet-style pioneer scheme for schoolchildren but faces web claim it's echo of HITLER
    Vladimir Putin has set up Soviet military-patriotic movement 'Young Army'
    So far 104 schoolchildren have joined scheme that has echoes of cold war
    Critics drew parallels with Hitler Youth but Russia says it's just about raising generation 'ready to build bright future' 

• Tom Araya

Ryssland är ett hot mot vår frihet

Publicerad 26 maj 2016 kl 09.54

www.expressen.se/debatt/ryssland-ar-ett-hot-mot-var-frihet/

USA: Ryska stridsvagnar i Ukraina

Stridsvagnar och granatkastare har förts från Ryssland till östra Ukraina. Det uppger USA som därmed ställer sig bakom tidigare anklagelser från Ukrainas regering om ryska stridsvagnar i separatisternas händer.

www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/usa-ryska-stridsvagnar-i-ukraina-1.201522

www.politico.eu/article/vladimir-putin-war-smoke-and-mirrors-russia-occupation-crimea-ukraine/

• Tom Araya
    Historieböckerna skrivs om i Ryssland

I Ryssland är historieskrivningen så viktig att skolornas historieböcker nu ska skrivas om. Uppdraget kommer ursprungligen från president Putin själv. Det pågår en kamp om minnet, och historien används för dagspolitiska syften.

svenska.yle.fi/artikel/2016/06/05/historiebockerna-skrivs-om-i-ryssland

Ryska historien läggs till rätta

Idag har ryska skolor över hundra historieböcker att välja mellan ? om ett drygt år ska det finnas bara en. Oppositionen varnar för att Kreml vill stoppa alternativa tolkningar. Men ute i de ryska skolorna har elever och lärare redan vant sig vid att diskutera och argumentera.

www.svd.se/ryska-historien-laggs-till-ratta

• Tom Araya
    Uppgifter till SVT: Två svenska diplomater utvisas ur Ryssland

Två svenska diplomater vid den svenska ambassaden i Moskva kommer att utvisas från Ryssland, enligt uppgifter till SVT Nyheter. På den svenska ambassaden i Moskva hänvisar man till UD:s presstjänst i Stockholm. Katarina Byrenius Roslund på UD:s pressjour vill inte kommentera uppgifterna.
    ...

www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-till-svt-tva-svenska-diplomater-utvisas-ur-ryssland%3Atw%3A20171127%3Auppgifter-till-svt-tva-svenska-diplomater-utvisas-ur-ryssland%3Anyh%3Alp

www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article26759952.ab

Svar på tråden Ryssland och Putin - vad händer och vaför?