-
Nej, hon är av den åsikten att kopparspiral stöter bort ett befruktat ägg och att liv börjar vid befruktning. Det skulle alltså inte vara möjligt för de landsting som har roterande arbetsschema att anställa henne eftersom preventivmedelsrådgivning går bort. Det ganska troligt att patienter skulle ha lågt förtroende för henne för med de ståndpunkter hon har eftersom många kvinnor har en abort bakom sig, tagit dagen-efter-piller och då vill man inte direkt att en BM med dessa åsikter ska följa en genom graviditet, förlossning och efter förlossning ge preventivmedelsrådgivning för hur vet man att den rådgivningen ger för just den kvinnan det bästa rådet om vissa preventivmedel inte rekommenderas.tobbe01 skrev 2015-10-02 15:42:10 följande:"Sätta in kopparspiral"!? Hon är allergisk mot koppar förstås och bor i en stuga i skogen för hon är också allergisk mot el och människor?
-
-
Hon har aldrig fått någon anställning utan bara blivit lovad detta från det landsting som betalade hennes studiestöd fram tills dessa hon avslöjade att hon inte kunde tänka sig att handa aborter och vissa preventivmedel, så hon har alltså inte förlorat någon tjänst, däremot borde landstinget kräva henne på studielönen hon fick eftersom hon mörkade att hon inte tänkte utföra vissa arbetsuppgifter. Hon hade aldrig fått någon studielön om landstinget hade vetat om hennes inställning.tobbe01 skrev 2015-10-02 16:23:27 följande:Hahahaha vilken tossa. Har inte läst på om henne. Landstinget kanske tvingas "köpa ut" eländet med 30.000 typ (i värsta fall) men sedan är hon rökt.
-
Många som stödjer henne talar om att barnmorskeyrket är att ta hand om blivande mödrar och att i andra länder är det inte barnmorskor som utför abort de glömmer då att i många länder är det inte barnmorskor som förlöser kvinnor utan det är förlossningsläkare dessutom utför inte barnmorskor aborter det är det kirurger som gör förutom i de få fall där det gäller de sena aborterna där skadade foster föds ut genom en förlossning på förlossningsavdelning.
-
Sterilisering utförs inte före en viss ålder och kostar dessutom 10 000-20 000 kr i de flesta landsting.Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-02 21:30:04 följande:Läst flera trådar där jag citeras, här har jag parat ihop svaret på ett par:
1. många upprördes av att jag ogillar att man tar upp extremfallen när man förespråkar abort - och så tyckte de att jag tog upp extremfall när jag talade om de aborter som sker v 21.
Jag håller med om att detta är extremfall. Anledningen att jag tar upp detta är inte för att fläska på utan för att belysa frågan: När blir ett barn ett barn? Det är en ganska väsentlig fråga i abortdebatten. Dessutom var det ett svar på tidigare ett inlägg om änglamakerskor.
Naturligtvis sker de allra flesta aborter långt tidigare. Anledningen att jag nämnde en abort som låg närmare den övre åldersgränsen för abort var att jag tror att de flesta har svårt att frånse att det är ett litet barn som aborteras, som dessutom i vissa fall kan leva upp mot en timme efter aborten.
Personligen tycker jag inte att det är bättre att döda fostret tidigare. Jag tycker själv att det är lika mycket ett barn då. Var anser ni att gränsen går?
2. Sedan var det en som menade att abortmotståndare hade underliga föreställningar om varför man har sex.
Naturligtvis har kvinnor och män sex på grund av njutning och gemenskap i fler fall än för att alstra barn. Men faktum kvarstår att resultatet av ett oskyddat samlag kan resultera i en graviditet. Och om man är en vuxen människa och har samlag så bör man tänka på det i förväg. Det finns många sätt att skydda sig och om man vet att man inte vill ha fler barn kan man kastrera sig. Om man vet att det här är verkligen ett läge där det är olämpligt att bli gravid, ja då förespråkar jag avhållsamhet.
Att leva avhållsamt en period eller döda sitt eventuella oönskade barn - varför skulle det valet vara svårt? Varför är vi så själviska i det här landet?
Och återigen - adoption kvarstår som alternativ. Foglossningarna får du på köpet. Precis som en bit choklad kan avnjutas en sekund på tungan för att sedan hamna som extrakilon på höften, kan den sexuella typen av njutning också få fysiska men. Det är därför man ska tänka innan.
Men det är svenska kvinnor och män för slappa för, antagligen för att abort finns som alternativ.
Tänk om fettsugning var lika lättillgängligt...
Det adopteras kring 800 barn per år i Sverige så det finns alltså inte några adoptivföräldrar för 15 000 barn per år, mellan 30-40% av alla graviditeter slutar med missfall så det är inte 36 000 barn som skulle fötts om abort inte var tillåten. -
-
Så människor ska leva i avhållsamhet tills de hittar en partner de kan tänka sig att skaffa barn med?Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-02 21:30:04 följande:Läst flera trådar där jag citeras, här har jag parat ihop svaret på ett par:
1. många upprördes av att jag ogillar att man tar upp extremfallen när man förespråkar abort - och så tyckte de att jag tog upp extremfall när jag talade om de aborter som sker v 21.
Jag håller med om att detta är extremfall. Anledningen att jag tar upp detta är inte för att fläska på utan för att belysa frågan: När blir ett barn ett barn? Det är en ganska väsentlig fråga i abortdebatten. Dessutom var det ett svar på tidigare ett inlägg om änglamakerskor.
Naturligtvis sker de allra flesta aborter långt tidigare. Anledningen att jag nämnde en abort som låg närmare den övre åldersgränsen för abort var att jag tror att de flesta har svårt att frånse att det är ett litet barn som aborteras, som dessutom i vissa fall kan leva upp mot en timme efter aborten.
Personligen tycker jag inte att det är bättre att döda fostret tidigare. Jag tycker själv att det är lika mycket ett barn då. Var anser ni att gränsen går?
2. Sedan var det en som menade att abortmotståndare hade underliga föreställningar om varför man har sex.
Naturligtvis har kvinnor och män sex på grund av njutning och gemenskap i fler fall än för att alstra barn. Men faktum kvarstår att resultatet av ett oskyddat samlag kan resultera i en graviditet. Och om man är en vuxen människa och har samlag så bör man tänka på det i förväg. Det finns många sätt att skydda sig och om man vet att man inte vill ha fler barn kan man kastrera sig. Om man vet att det här är verkligen ett läge där det är olämpligt att bli gravid, ja då förespråkar jag avhållsamhet.
Att leva avhållsamt en period eller döda sitt eventuella oönskade barn - varför skulle det valet vara svårt? Varför är vi så själviska i det här landet?
Och återigen - adoption kvarstår som alternativ. Foglossningarna får du på köpet. Precis som en bit choklad kan avnjutas en sekund på tungan för att sedan hamna som extrakilon på höften, kan den sexuella typen av njutning också få fysiska men. Det är därför man ska tänka innan.
Men det är svenska kvinnor och män för slappa för, antagligen för att abort finns som alternativ.
Tänk om fettsugning var lika lättillgängligt...
Kvinnor som blir oönskat gravida ska fullfölja graviditeten för att adoptera bort barnet?
Vad händer med de barn som kommer att födas med skador pga. alkohol och droger, för det kommer inte att gå att tvinga kvinnor att leva sunt genom en oönskad graviditet. -
De som är emot abort och för avhållsamhet lever i en fantasivärld där de tror att det finns 10 000-tals tillgängliga adoptionsföräldrar, de har dessutom inte förstått att det är vuxna kvinnor som gör flest aborter och att beslutet tas i många fall inom en parrelation det är alltså inte unga tonårsflickor som är de som främst gör abort för det måste väl där avhållsamheten kommer in att inte ha sex innan man är i en stabil relation. Somliga tror också att de kvinnor som är ofrivilligt gravida skulle om de inte var möjligt att göra abort finna sig i situationen och agera och leva som om det var en önskad graviditet.micromat skrev 2015-10-03 12:00:09 följande:Vilka ska ta hand om dessa barn som inte är önskade? Som inte får aborteras? Vem tar hand om barnet som egenligen skulle ha aborterats, men som mamman inte fick göra? Det är inte alls säkert att varken mamman eller pappan kan eller vill ta hand om barnet när det väl är fött.
Hur ska du och dina gelikar lösa den frågan? Adoptionsmarknaden lär bli övermättad ganska fort.
Aborter som sker efter v 18 godkänns av socialstyrelsen, det är i flesta fall pga att barnen inte kan överleva. Dom flesta aborter som görs är tidiga aborter. -
Gynekologen gör ett ultraljud för att fastslå graviditetslängden men det är BM som sköter själva vården vid en medicinsk abort.Anonym (???) skrev 2015-10-03 13:25:08 följande:Fel. I vår kommun och de angränsade grannkommuner är abort kopplad till läkarbesök. Så, svar nej. Det är inte bm som delar ut piller för medicinsk abort.
-
-
Det man kan fundera är varför denna barnmorska inte sökt arbete på de stora sjukhusen där det finns stora kliniker och där kvinnokliniken inte är så liten att all gynekologisk vård finns på samma ställe?
-
Människor kan inte tvingas att ta ansvar för oönskade barn.Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 14:35:34 följande:Precis! Dessa vuxna människor som lever i en parrelation som gör de flesta aborterna, människor som har all materiell förmåga att ta hand om sitt barn. Vaddå "oönskat". Man får väl ta sitt ansvar! Ett oönskat barn är ändå ett barn och har hela livet på sig att hinna bli önskat. Om inte av sina föräldrar så av sin t ex blivande fru. Så var det t ex för min pappa, risken att han hade blivit aborterad är ganska stor om abort hade varit lika lättillgängligt och vanligt då som det är idag. Han hade inte så kul uppväxt men har ändå blivit en man som gjort stora saker för världen. Du har säkert själv förfäder tillbaka i tiden som skulle blivit aborterade också. Men de fick leva och bli önskade.
-
Helt enkelt för att barnmorskeyrket innebär att arbeta med abort, cellprov, preventivmedelsrådgivning och insättning av spiraler, mödravård, förlossningsvård.Anonym (M) skrev 2015-10-04 16:02:11 följande:Varför kan inte en barnmorska få välja om den vill utföra en abort på en kvinna? Finns ju andra barnmorskor som kan tänka sig det. Sjukvården är till för att rädda liv, inte döda.
-
Du tycker alltså att det är en bra idé att oansvariga människor blir föräldrar till oönskade barn, du tror att oansvariga människor som bär på ett oönskat barn kommer att sköta sig genom en oönskad graviditet genom att inte dricka alkohol och använda läkemedel som ger fosterskador?Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 15:46:24 följande:Hur kändes det att genomgå en abort under absolut tvång?
Att göra abort är inte att ta sitt ansvar. Man kan ta sitt ansvar innan man blir gravid. Sedan kan man bara ta sitt ansvar genom att föda barnet. I de allra flesta fall är det så i alla fall.
Du tror att oansvariga människor kommer att bli ansvariga föräldrar till oönskade barn och ta väl hand om dessa och inte vanvårda dem utan ge dem en bra kärleksfull uppväxt? -
Det går alldeles utmärkt att bara jobba med en viss del av barnmorskeyrket om någon arbetsgivare har en sådan tjänst att erbjuda.Anonym (M) skrev 2015-10-04 16:23:28 följande:Visste att jag skulle få en sån kommentar. Vet att det innebär det men jag tycker att man skulle få välja ändå.
-
Då får man välja att starta en egen mödravårdscentral där man bara tar hand om gravida mödrar.Anonym (M) skrev 2015-10-04 16:23:28 följande:Visste att jag skulle få en sån kommentar. Vet att det innebär det men jag tycker att man skulle få välja ändå.
-
Bland annat genom livshistorier dömda brottslingar har och i de berättelser människor med psykisk ohälsa berättat.Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 20:47:41 följande:Jaha, och var finns siffror på det (att de inte ändrar sig)?
Du tror uppenbarligen att oälskade barn i majoritet får ett bra liv?
Maskrosbarn är en beteckning på barn som trots en dålig barndom klarat sig dessa är de få procent som blir hela människor trots att de haft en dålig barndom, de vars historia inte är intressant är alla missbrukare, kriminella, trasiga människor som inte klarar vardagen. -
Arbetsgivare vill såklart ha anställda som klarar av alla arbetsuppgifter som ska klaras av, vill man bara utföra vissa arbetsuppgifter så får man starta eget. Kan väl inte vara så svårt att starta en mödravårdsklinik som inte sysslar med abort eller vissa preventivmedel om det finns tillräckligt patientunderlag.Anonym (M) skrev 2015-10-04 22:13:10 följande:Så fyrkantigt...
-
Nej det räddas inte barn tidigare än vid kring 22 veckor, 85% av de barn som föds så tidigt får mer eller mindre svåra skador som är livslånga. De foster som aborteras sent aborteras av medicinska skäl hos foster eller hos kvinnan eller svåra sociala skäl, svåra sociala skäl kan vara allt från att kvinnan har lågt IQ till att hon är en psykiskt sjuk och hemlös.Tow2Mater skrev 2015-10-05 01:27:09 följande:2010, det kanske t o m räddas barn ännu tidigare idag:
"...baby girl who was born at just 21 weeks and five days has spent Easter at home with her delighted parents after spending five months in neonatal care."
www.dailymail.co.uk/health/article-1380282/Ea...
"Premature babies born at 22 weeks are more likely to survive outside the womb than previously thought, according to new research. ...according to the study, babies born at 22 weeks had a nearly 25 percent survival rate if actively treated in a hospital."
www.newsweek.com/babies-born-22-weeks-can-sur... -
Nej, kvinnorna skulle föda sina barn och socialtjänsten skulle få ändå mer att göra när de ska ta hand om alla oönskade bebisar som lämnats på BB eller där föräldrarna lämnat dem åt sitt öde i hemmet. En gång i tiden infördes fostermödrar för att det var ett så stort problem i samhället med alla spädbarn som föräldrarna "råkat" ligga ihjäl.Tow2Mater skrev 2015-11-11 13:08:34 följande:Med de goda forutsättningar som idag finns att faktist ta hand om ett barn i Sverige tror jag inte svenska kvinnor skulle vända sig till illegala abortkliniker i särskilt stor utsträcking om abort var mer restriktivt i Sverige.
Men nu är ju inte den här tråden till for att diskuterar just abort i sig, även om tråden urartat sen flera sidor tillbaka. -
I dag kom tingsrättens dom i tvistemålet.
De avslår där Ellinor Grimmarks talan avslås, vilket innebär att tingsrätten inte ger henne gehör för stämningen och hon nekas skadestånd. I stället döms hon att betala landstingets rättegångskostnader – drygt 925 000 kronor.
-
Rimligen borde denna barnmorska sökt arbete på större sjukhus i hela landet för då hade hon sannolikt fått en tjänst vid en ren förlossningsklinik där det bara sker förlossningar.
-
Denna barnmorska har bara sökt arbeten på arbetsplatser där de har rotation för barnmorskorna, det ena sjukhuset hade tex. bara sex förlossningsplatser så det förstår ju vem som att det inte går att anställa någon som inte vill rotera och som dessutom inte vill befatta sig med dagen-efter-piller eller kopparspiral. Hade hon sökt en tjänst som bara gällde en förlossningsavdelning hade hon kanske blivit anställd.Anonym (fri vilja) skrev 2015-11-19 14:19:29 följande:Man har rätt att ha sex.
Man har rätt att välja skydd eller ej.
Man har rätt till att välja abort om man vill.
Väldigt mycket rättigheter. Oftast!
Men om ett fåtal vill välja att inte få utföra aborter i olika skeden så är det genast fel. Preventivmedel är förebyggande. Abort är inte det. Och för alla handlar det inte om religion.
Ofta kommer det upp i diskussioner att tänk om nån blivit våldtagen eller om det är något fel på fostret mm. Extremt få är nog för att låta graviditet fortsätta då och jag kan inte minnas att hon sagt annat?
Jag är för att bm ska kunna slippa utföra aborter om de faktiskt har hållbara skäl. Inte bara ett "jag vill inte" utan precisa skäl som avdelningarnas chefer ska besluta om.
Bra människor som vill jobba inom vård mm riskerar att stängas ute och förlusten är patientens. Finns så många ragator rent ut sagt inom mödravården och förlossningsvården. Kalla, hjärtlösa och burdusa som behandlar kvinnor illa inför beslut om abort, behålla ett barn, oro under graviditeten eller förlossningen.
Hellre en bm med hjärta än en utan som ser patienter som besvär!