Inlägg från: Anonym (civilkurage) |Visa alla inlägg
  • Anonym (civilkurage)

Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget

Det är en kvinna med civilkurage som träder fram och inte deltar i slaktandet!

Abort är ingen vård och ingen mänsklig rättighet! Samvetsklausuler är inget konstigt och de finns i flera Europeiska länder.

Man behöver inte vara religiös för att se att det är fel att var fjärde graviditet i Sverige slutar i en abort. Jag mår illa av dubbelmoralen i Sverige! Här inne på familjeliv kan man läsa många inlägg där man talar om bebisen i magen - så länge som barnet är önskat. Inlägg om smärtan med oönskade missfall. Så fort det är oönskat barn - då plötsligt är det en cellklump vi talar om!

Fram för fler barnmorskor som vägrar abort! Man ska kunna vara i livets tjänst utan att behöva tjäna döden. Å vad illa jag mår över att bara sitta i ett väntrum hos barnmorskan och veta att det här är dödens väntrum för så många.

Tack och lov att det finns människor som träder fram och tar bladet ur munnen!

Ni som anser annorlunda är SÅ hjärntvättade av den här kulturen ni vuxit upp med. Som inte inser att ni inte har rätt över NÅGON ANNANS kropp, nämligen den i magen. Ni har ju själv samtyckt att det lilla livet placerades där. Mindre än en procents fall av abort handlar om våldtäkter eller incest. Den vanligaste förekommande aborten handlar om dålig familjeplanering! Och där bör vi kvinnor (och även män måste jag säga) ta vårt ansvar.

Var inte så själviska! Barnet har all rätt till din kropp! Det har inte valt att placeras hos just dig. Det är du som har valt det, direkt eller indirekt. Sex kan resultera i graviditet. Det vet vi som har haft så gedigen sexualundervisning i skolan. Det finns INGEN ursäkt för de allra flesta.

Massor av barn har börjat sina liv i misär och ändå blivit stora hjältar i historien. Om du inte vill ha barnet när det är fött - lämna bort det då! Men ta inte livet av det! 

Kvinnor blir kränkta idag när barnmorskan ställer frågan om barnet skall behållas eller ej. Vilken ondska att vilja döda sitt eget barn. BARN!!! All dna finns där från början! Annars får du förklara för mig exakt när ett barn blir ett barn.

• Anonym (civilkurage)
    EnAnonumius skrev 2015-10-02 10:52:54 följande:
    Så sött..
    Ja många barn har blivit hjältar som föddes i misär inget man kan säga emot.

Det som ÄR märkligt att MÅNGA abortmotståndare sitter och direkt BORTSER från att det finns gott om dokumentation om änglamakerskor, och att även kvinnor satte ut oönskade nyfödda i skogen för att dö...
    Så du kan ju sitta och fundera på "denna ondska" som alltid har varit följeslagare genom människans evolutionsutveckling även när religionen hade sitt järngrepp om människan och det är "fel att döda ett barn".

Så varför är så många abortmotståndare så hjärntvättade i sin agerande i att "barnets rätt" att de sitter medvetet och blundar för att medvetet "döda sitt barn" är något som förekommer och förekommer än i dag på många håll som i världen där man saknar abort möjlighet.

Jag ANSER att den som sitter och förslår att man skall "ge bort ett barn" och kräver att kvinnor skall genomgå en graviditet är SAMMA människor som skall ha kravet på sig att ta hand om dessa barn med som en konsekvens i ert utlåtande och propagerande. Det skall inte komma massa dumma bortförklaringar från er att det finns ju andra som kan göra det. Det är ni som sitter och anser på detta sätt då kan ni ta konsekvensen och ta hand om dessa barn med.
    Jag bortser inte alls ifrån att det finns och har funnits änglamakerskor! Tyvärr tycker jag att det är precis det som abortföreträdare förespråkar. Om man kan döda ett barn i den 21 veckan - vad är då skillnaden mot att döda ett nyfött. När blir barnet ett barn? Bara för att änglamakerskorna gör fel gör ju inte de som aborterar sina barn före sin födsel rätt!
    Det vore som att säga att det är bättre att döda barnen ju mindre de är.

Jag vet kvinnor som plockar upp bebisar på soptippar i länder, och det är kvinnor som lever i stor social misär som gör så. En del av dessa sop-tipps-barn som har överlevt har blivit adopterade till Sverige. Skulle du kunna gå fram och säga ett sådant barn att det hade varit bättre för den att han/hon blivit aborterad istället för adopterad? Men jag tror att långt ifrån var fjärde gravid kvinna i Sverige idag skulle slänga sitt barn på en soptipp! Jag tror dessutom (fast det här är en gissning) att antalet dödade barn genom änglamakeri över hela världen varje år knappast överstiger antalet aborterade i västvärlden.

Aborterna i Sverige är ett lyxproblem.

Det blir lätt så att abort-förespråkare lyfter fram de extrema fallen för att ta bort fokus från den stora massan. 
    Har vi som förespråkar restriktioner i aborträtten ansvaret för de barn som andra sätter till världen utan att vilja ta hand om dem? Jag tror knappast det. Har du haft sex frivilligt så har du godkänt barnet. Då har du öppnat dörren till ett eventuellt liv, hur mycket du än har skyddat dig. Då har du också skyldigheten att ta hand om barnet och kan inte lägga över den skyldigheten på någon annan - oavsett din vilja eller dina möjligheter.

Hur låter det: "ta hand om mitt barn, annars dödar jag det". Vilken morsa.
    Att någon annan är villig att ta hand om barnet kan enbart handla om en barmhärtighetstjänst mot barnet, inget som mamman kan kräva. 
  • Anonym (civilkurage)
    Johan75 skrev 2015-10-02 12:42:45 följande:
    Ska det aldrig någonsin vara tillåtet med abort? Inte i något fall?
    Den frågan är i princip irrelevant i dagens Sverige. Det är en så liten procent av mängden av aborter som handlar om dessa särskilt svåra fall. Den största andelen aborter handlar om dålig familjeplanering. Det måste bli ok att tala om dessa onödiga aborter utan att komma dragandes med tårdrypande historier om våldtagna elvaåringar.
  • Anonym (civilkurage)
    Läst flera trådar där jag citeras, här har jag parat ihop svaret på ett par:

1. många upprördes av att jag ogillar att man tar upp extremfallen när man förespråkar abort - och så tyckte de att jag tog upp extremfall när jag talade om de aborter som sker v 21.

Jag håller med om att detta är extremfall. Anledningen att jag tar upp detta är inte för att fläska på utan för att belysa frågan: När blir ett barn ett barn? Det är en ganska väsentlig fråga i abortdebatten. Dessutom var det ett svar på tidigare ett inlägg om änglamakerskor.

Naturligtvis sker de allra flesta aborter långt tidigare. Anledningen att jag nämnde en abort som låg närmare den övre åldersgränsen för abort var att jag tror att de flesta har svårt att frånse att det är ett litet barn som aborteras, som dessutom i vissa fall kan leva upp mot en timme efter aborten.

Personligen tycker jag inte att det är bättre att döda fostret tidigare. Jag tycker själv att det är lika mycket ett barn då. Var anser ni att gränsen går?

2. Sedan var det en som menade att abortmotståndare hade underliga föreställningar om varför man har sex.

Naturligtvis har kvinnor och män sex på grund av njutning och gemenskap i fler fall än för att alstra barn. Men faktum kvarstår att resultatet av ett oskyddat samlag kan resultera i en graviditet. Och om man är en vuxen människa och har samlag så bör man tänka på det i förväg. Det finns många sätt att skydda sig och om man vet att man inte vill ha fler barn kan man kastrera sig. Om man vet att det här är verkligen ett läge där det är olämpligt att bli gravid, ja då förespråkar jag avhållsamhet.

Att leva avhållsamt en period eller döda sitt eventuella oönskade barn - varför skulle det valet vara svårt? Varför är vi så själviska i det här landet?

Och återigen - adoption kvarstår som alternativ. Foglossningarna får du på köpet. Precis som en bit choklad kan avnjutas en sekund på tungan för att sedan hamna som extrakilon på höften, kan den sexuella typen av njutning också få fysiska men. Det är därför man ska tänka innan.

Men det är svenska kvinnor och män för slappa för, antagligen för att abort finns som alternativ.

Tänk om fettsugning var lika lättillgängligt...
  • Anonym (civilkurage)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-03 12:38:42 följande:
    De som är emot abort och för avhållsamhet lever i en fantasivärld där de tror att det finns 10 000-tals tillgängliga adoptionsföräldrar, de har dessutom inte förstått att det är vuxna kvinnor som gör flest aborter och att beslutet tas i många fall inom en parrelation det är alltså inte unga tonårsflickor som är de som främst gör abort för det måste väl där avhållsamheten kommer in att inte ha sex innan man är i en stabil relation. Somliga tror också att de kvinnor som är ofrivilligt gravida skulle om de inte var möjligt att göra abort finna sig i situationen och agera och leva som om det var en önskad graviditet.
    Precis! Dessa vuxna människor som lever i en parrelation som gör de flesta aborterna, människor som har all materiell förmåga att ta hand om sitt barn. Vaddå "oönskat". Man får väl ta sitt ansvar! Ett oönskat barn är ändå ett barn och har hela livet på sig att hinna bli önskat. Om inte av sina föräldrar så av sin t ex blivande fru. Så var det t ex för min pappa, risken att han hade blivit aborterad är ganska stor om abort hade varit lika lättillgängligt och vanligt då som det är idag. Han hade inte så kul uppväxt men har ändå blivit en man som gjort stora saker för världen. Du har säkert själv förfäder tillbaka i tiden som skulle blivit aborterade också. Men de fick leva och bli önskade.
  • Anonym (civilkurage)
    micromat skrev 2015-10-03 12:00:09 följande:
    Vilka ska ta hand om dessa barn som inte är önskade? Som inte får aborteras? Vem tar hand om barnet som egenligen skulle ha aborterats, men som mamman inte fick göra? Det är inte alls säkert att varken mamman eller pappan kan eller vill ta hand om barnet när det väl är fött.

Hur ska du och dina gelikar lösa den frågan? Adoptionsmarknaden lär bli övermättad ganska fort.

Aborter som sker efter v 18 godkänns av socialstyrelsen, det är i flesta fall pga att barnen inte kan överleva. Dom flesta aborter som görs är tidiga aborter.
    I första hand föräldrarna själva. Det är inte så att de flesta barn som aborteras idag inte har föräldrar som saknar materiella tillgångar att ta hand om ett barn till.
  • Anonym (civilkurage)
    Anonym (mor) skrev 2015-10-03 12:59:52 följande:
    Man vill väl ha tillbaka tiden då kvinnor försökte driva fram en abort genom att sticka in strumpstickor i underlivet, äta svavel av tändstickor, cykla på tågräls, dricka allehanda dekokter och bada i ett såpvatten  mm mm mm alternativt gå till ngn typ på en mörk bakgata som gjorde aborten mot betalning i lönndom.??? Det sista antagligen en våt dröm för gamla snuskgubbar som genast skulle öppna "klinik"?
    Knappast. Dessa metoder beror på brist på kunskap. En abortmottagning i väst idag skulle knappast göra så oavsett om den var laglig eller ej.
    Återigen - vi tar fram extremfallen för att dölja den breda sanningen. Man skulle kunna göra många steg i rätt riktning i samhället idag och få ner antalet aborter som utförs betydligt utan att behöva stöta sig med extremfallen över huvudtaget
  • Anonym (civilkurage)

Personligen tycker jag att det är så ologiskt att vuxna människor i övrigt förväntas ta ansvar för sina gärningar - men inte här! Nä, här ställs frågan vem som ska ta hand om alla barn som råkar bli till när vuxna människor älskar utan att ta hänsyn till att de kan bli gravida?

Hur kan det då komma sig att ett land som Sverige har ett så stort antal aborter när vi samtidigt har så god tillgång till preventivmedel, har så hög levnadsstandard i övrigt och så hög medellivslängd?

Det är sjukt. Det är vad det är. Jag tror faktiskt att människor skulle tänka till litet mer och även behålla fler barn ifall abort inte vore en sådan utpräglad industri i Sverige.

Som jag själv berättade var min egen far ett oönskat barn som trots sin kanske inte alltid så roliga uppväxt, utplacerad hos sina morföräldrar och trots nedärvda komplex, ändå är glad över sitt liv!

Det är inte alls så att ett barns uppväxt avgör allt! Det finns massor av människor som hade knepiga uppväxter och alla möjliga men efter föräldrars ovishet, som ändå är glada och tacksamma för sina liv!

Jag själv hade inte jordens lyckligaste uppväxt, trots att jag var ett mycket önskat barn, men jag är ändå lycklig idag. Jag vet många fler som inte heller var oönskade som ändå fick en skituppväxt och många som det gått snett för också, trots att de var önskade.

• Anonym (civilkurage)
    Anonym (mor) skrev 2015-10-03 13:33:24 följande:
    Jag var med min yngsta när hon gjorde en medicinsk abort på sjukhuset. Jag trodde att personen som gav pillren och smärtlindrande medicin var en BM, men det spelar ju ingen roll vem som gör det. Dottern undersöktes efteråt av en läkare. Aborten gjordes i vecka 7-8 och BM(?) sa att det som kom ut till största delen var den påbörjade moderkakan medan själva embryot hade storleken av en makaron(!) . F ö så minns jag hur imponerad jag var över det fina bemötandet vi fick och det sa jag också till personalen. Btw så finns det ju idag sk "dagenefter-piller" och då vet man ju inte om man gör en abort eller ej!
    Ja, mor, även du har varit i storleken av en makaron en gång. Det enda som behövdes var kontinuerlig tillförsel av näring och tid i moderlivets trygga rum för att du skulle få bli du.

Du bar även fröet till ditt barnbarn i din egen kropp en gång. När du bar din dotter och hon med din tillåtelse fått gå igenom makaronstadiet och vuxit till sig, så fanns alla hennes ägg i hennes lilla kropp där, redan innan hon föddes. Är inte livet fantastiskt? Även fröet till den lilla makaron som hon aborterade fanns redan där.
  • Anonym (civilkurage)
    micromat skrev 2015-10-04 15:09:52 följande:
    Det är helt sjukt att du skriver att ett barn har hela livet på sig att bli önskat. Iaf av någon framtida partner om inte föräldrarna ändrar sig. Ett barn ska inte födas och vara oönskat. Det är att jämföra med barnmisshandel, bara det att slagen orsakar mindre skada än att vara oönskad och oälskad.

Gör man abort tar man sitt ansvar!!

Vill man inte ha barn är det bättre med en abort.

Tror du ett barn mår bra av att vara oönskad till man blir 16 för då har föräldrarna plötsligt ändrat sig. Tror du det är bra att ett barn växer upp och känner sig oönskat hela sin barndom och en bra bit in i vuxenlivet? Det är tamefan värre än barnmisshandel ska du veta!!

Jag är nu helt säker på att du inte har någon koll på barn och barnpsykologi.

Vilken skada det orsakar ett barn när man är oönskad. Min sambo med syskon blev bortvald av sin ena förälder än idag i vuxen ålder bär dom med sig känslorna från barndomen. Bär med sig skadan av att vara oönskad och bortvald.
    Din sambo kanske tycker att det vore bäst om han inte fått finnas till? Att han och hans syskon borde blivit aborterade istället? Du kanske också tycker att det vore bäst att du aldrig fått träffa honom? Att han vore utspridd i någon minneslund?
    Stackars din sambo, han måste levt ett förskräckligt liv.
  • Anonym (civilkurage)
    Aniiee skrev 2015-10-04 15:40:30 följande:

Det är skillnad på att vara oönskad och oälskad och ha en skituppväxt, och att vara älskad och önskad och ha en skituppväxt. För ÄR man önskad, så TROTS att man har en skituppväxt var man ändå önskad och är på något plan ändå älskad, och visst bryter det igenom ibland även i den svartaste av uppväxter. Det är liksom därför man trotts allt överlever, orkar fortsätta. Den som är oönskad och oälskad får aldrig det, i alla fall inte av sina föräldrar, och då brinner det i knutarna på den utökade familjen och samhället innan det barnet går under, för det gör de som aldrig får någon form av kärlek. 

Sen är att göra abort att ta ansvar. Punkt och slut, liksom. Jag har gjort två stycken, den ena helt emot min vilja, under absolut tvång, men den andra var helt frivillig och ett av de bästa besluten jag tagit i mitt liv. Frågor på den?

Hur kändes det att genomgå en abort under absolut tvång?

Att göra abort är inte att ta sitt ansvar. Man kan ta sitt ansvar innan man blir gravid. Sedan kan man bara ta sitt ansvar genom att föda barnet. I de allra flesta fall är det så i alla fall.
  • Anonym (civilkurage)
    micromat skrev 2015-10-04 20:26:13 följande:
    Att göra abort är just att ta ansvar. Man inser att man inte kan eller vill ta hand om ett barn och därför avslutar man graviditeten. Det ist för att föda oönskade barn som samhället får ta hand om.

Du tycker helt ärligt att det är bättre att föda ett oönskat barn som man sen struntar i? För det är vad som skulle ske.

Nej, alla som föder oönskade barn ändrar sig inte, vilket abortmotståndare tror. Utan väldigt många utav barnen förblir just oönskade.
    Jaha, och var finns siffror på det (att de inte ändrar sig)?
  • Anonym (civilkurage)
    micromat skrev 2015-10-04 20:21:10 följande:
    Jag håller med Anniee när hon säger att det är stor skillnad på att ha en skituppväxt och att vara oönskad och oälskad. Jag hade också en riktig jävla skituppväxt, men jag har alltid vetat om att jag är älskad det trots alla dumheter jag gjort.

Barn kan dö av kärleksbrist. Visste du det?

Ja han tycker faktiskt det, han har flera självmordsförsök i bagaget. Ja han och hans syskon har levt ett otroligt tufft liv. Men det värsta av allt som hänt är att dom var oälskade och blev bortvalda av ena föräldern. Det är ett sånt massivt svek och man utsätter inte barn för det. Det är fortfarande barnmisshandel eller tom värre än så i mina ögon. Barn ska alltid känna sig älskade och veta att det är så.

Hur tror du det känns när en sexåring säger att hen känner sig oälskad och bortglömd? Är det något du vill höra ett barn säga?

Man säger absolut inte att folk som inte vill ha barn ska skaffa barn för att barnen kanske kan bli önskade och älskade någon gång.. Att föräldrarna som inte vill kanske ändrar sig efter 10 år. Även om barnen någon gång bli älskade och önskade, antingen av sina föräldrar eller av partners så har skadan redan skett och det kan gå ett helt liv utan att dom läker. Tror säkert att din fader lidit mer än vad han säger. Det trots att han anser att han är glad över sitt liv så kan jag garantera att han lidit oerhört.

Jag vill givetvis att min sambo ska vara i livet, jag älskar honom av hela mitt hjärta. Men om han inte hade funnits, utan att han hade blivit aborterad hade jag troligtvis haft en annan sambo/varit gift/gjort något helt annat. Det går inte att säga "OM" eller att fundera på hur livet sett ut "OM".
    Du kanske skulle hittat en annan sambo, men jag hade inte hittat en annan pappa. Min pappa har kanske lidit men han har ändå varit en fantastisk pappa som alltid vetat ge oss det han själv aldrig fick. Ingen ska komma och säga att han borde aborterats! Han hade nog blivit ganska förbannad själv isf.

Jag tycker att du ärligt ska fråga din sambo om han tycker att det hade varit bättre om han inte hade levt. Om han svarar att det är så, så är det ju inte försent att hjälpa honom nu heller. Det är aldrig kört. Man kan försonas med sitt tragiska förflutna och ändå få en vacker framtid.

Sedan kan jag ju säga att det finns älskade och önskade barn som ändå hamnat snett och velat begå självmord.

Hur tänker du kring sexåringen som känner sig oönskad och bortglömd? Ska vi döda stackarn? Det är ju det du förespråkar. För att barnen inte ska dö av kärleksbrist senare (då det faktiskt finns en i alla fall teoretisk möjlighet att samhället eller någon annan vuxen människa träder in och räddar situationen) så dödar vi det hellre själva först. Dessutom innan man ens sett barnet och vet om man kan älska det.
  • Anonym (civilkurage)
    Furstinna skrev 2015-10-04 18:38:53 följande:
    Det är till absolut största del embryon som aborteras, övergången går vid ca v9.

Huruvida embryot är värdelöst är väl ganska individuellt. För en kvinna som önskar ett barn är det värdefullt för någon som inte vill ha barn kan det vara värdefullt men inte mer värdefullt än sig själv.

"våra egna" anser jag är det värsta som kunde hända vår jord, finns ingen art som är så vidrig som vår.
    Det är detta som är så sjukt - ligger mitt människovärde i huruvida min mor vill ha mig? Är jag önskad är jag en bebis i magen, är jag oönskad är jag ett embryo. Det är en dubbelmoral utan dess like.

Ingen art är så vidrig som vår, skriver du. En vidrighet vår art gör är att vi dödar vår avkomma med vett och vilja.
  • Anonym (civilkurage)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-04 21:00:46 följande:
    Bland annat genom livshistorier dömda brottslingar har och i de berättelser människor med psykisk ohälsa berättat.
    Du tror uppenbarligen att oälskade barn i majoritet får ett bra liv?
    Maskrosbarn är en beteckning på barn som trots en dålig barndom klarat sig dessa är de få procent som blir hela människor trots att de haft en dålig barndom, de vars historia inte är intressant är alla missbrukare, kriminella, trasiga människor som inte klarar vardagen.
    Men då kanske vi ska döda dem nu då, de som inte klarat sig? Förr eller senare liksom?
  • Anonym (civilkurage)

De får kanske ingen chans att ändra sig eftersom de gör abort istället

• Anonym (civilkurage)
    Tycker du verkligen att ett enda barn ska få födas som är oönskat, oälskat och som överges direkt? 
    Är svaret på frågan ja, värderar man inte liv särskilt högt.
    Jag tycker inte att barnet skall straffas för att föräldern saknar kärlek. Det är ju barnet man dödar.

Jag värderar mänskligt liv högt. Det är därför jag anser att vi har alldeles för många aborter idag. Vill man inte ha ett barn, så får man se till att man inte blir med barn. Blir man med barn, så får man ta sitt ansvar. Att älska är ingen känsla, det är ett val.

Det här är barnets liv vi talar om. Du kan inte bestämma på förhand vare sig om du kommer att älska barnet när det väl kommer ut eller om barnet kommer att lida i sitt liv.

Är det värt att chansa på att barnet blir oälskat? Som sagt finns det närmare 7 miljarder andra människor på jorden varav några potentiellt kan komma att ge den människan kärlek. Och som verkligen skulle gått miste om något om barnet aborterades.

Barnet måste själv få välja om livet är värt att leva nu när det fått ett liv. Allt annat är mord. Känner man att man inte klarar av föräldraansvaret så finns det hjälp att få.

Återigen är fostret en cellklump eller ett barn? Det svaret kan inte vara upp till moderns godtycke! Att önskade barn är barn och de andra är cellklumpar... Och frågan är återigen - när exakt blir barnet ett barn? Vad kännetecknar ett barn? Vilka egenskaper måste man ha för att få vara fullvärdig människa med juridiskt skydd?
  • Anonym (civilkurage)
    Kim Possible skrev 2015-10-04 20:58:47 följande:

Det blir som alltid väldigt tydligt när antiabortmaffian kommer till tals att det inte handlar ett jävla smack om att man bryr sig om barn och deras mående, utan det kokar helt enkelt ner till ren moralism, rent kvinnohat och en vilja att styra kvinnors liv och sexualitet. Samt i vissa fall någon slags flum om gudomlighet, "livets mening" och annat trams. 

Sådana personer ska inte arbeta inom vården eller ens med människor alls. 

What? Du låter som en gammal kommunistfeminist på denna jargong. "Antiabortmaffian"? Ungefär som att de skulle bestå av en homogen grupp av människor. Själv är jag kvinna och värnar gärna för kvinnors rättigheter. Men jag värnar även för de ofödda kvinnorna. Det finns många foster som blir bortvalda bara för att de är flickor. Sedan värnar jag också om de kvinnor som vill föda sina barn trots att deras män ställer ultimatum med abort. Det är ett väldigt enkelt sätt för män som vill slippa fadersansvar att pressa sin kvinna till att göra abort. Inte alltför ovanligt faktiskt.

1.bryr mig om barn om deras mående? Tillräckligt för att inte vilja döda det i första taget. 
    2..moralism- ja, jag tycker att det är fel att ta död på mänskligt liv.
    3. rent kvinnohat? Nej, verkligen motsatsen.
    4. styra kvinnors liv? Deras sexualitet? Inte mer än mannens i så fall. Att sex kan sluta i en graviditet är ett faktum som vuxna människor måste ta ansvar för - både kvinnan och mannen.

Konstigt nog är det just inom vården som präster och dylikt uppskattas mest, och i andra krissituationer. Ganska ofta även av dem som annars inte söker upp en präst. Även andra troende kan sprida värme och trygghet inom vården. Ganska skönt med människor inom vården som inte bara ser på människokroppen som en materiell enhet.
Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget