• micromat

Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget

Fanatiker som denna blr inte jobba med människor alls. Hon har inte blivit diskriminerad eller något annat.

Kan man inte tänka sig att utföra alla arbetsuppgifter och träffa olika sorters människor bör man inte heller söka ett sådant jobb utan satsa på något helt annat.

Aborträtten finns av en orsak och den är bra precis som den är.

• micromat
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-02 21:30:04 följande:

Läst flera trådar där jag citeras, här har jag parat ihop svaret på ett par:

1. många upprördes av att jag ogillar att man tar upp extremfallen när man förespråkar abort - och så tyckte de att jag tog upp extremfall när jag talade om de aborter som sker v 21.

Jag håller med om att detta är extremfall. Anledningen att jag tar upp detta är inte för att fläska på utan för att belysa frågan: När blir ett barn ett barn? Det är en ganska väsentlig fråga i abortdebatten. Dessutom var det ett svar på tidigare ett inlägg om änglamakerskor.

Naturligtvis sker de allra flesta aborter långt tidigare. Anledningen att jag nämnde en abort som låg närmare den övre åldersgränsen för abort var att jag tror att de flesta har svårt att frånse att det är ett litet barn som aborteras, som dessutom i vissa fall kan leva upp mot en timme efter aborten.

Personligen tycker jag inte att det är bättre att döda fostret tidigare. Jag tycker själv att det är lika mycket ett barn då. Var anser ni att gränsen går?

2. Sedan var det en som menade att abortmotståndare hade underliga föreställningar om varför man har sex.

Naturligtvis har kvinnor och män sex på grund av njutning och gemenskap i fler fall än för att alstra barn. Men faktum kvarstår att resultatet av ett oskyddat samlag kan resultera i en graviditet. Och om man är en vuxen människa och har samlag så bör man tänka på det i förväg. Det finns många sätt att skydda sig och om man vet att man inte vill ha fler barn kan man kastrera sig. Om man vet att det här är verkligen ett läge där det är olämpligt att bli gravid, ja då förespråkar jag avhållsamhet.

Att leva avhållsamt en period eller döda sitt eventuella oönskade barn - varför skulle det valet vara svårt? Varför är vi så själviska i det här landet?

Och återigen - adoption kvarstår som alternativ. Foglossningarna får du på köpet. Precis som en bit choklad kan avnjutas en sekund på tungan för att sedan hamna som extrakilon på höften, kan den sexuella typen av njutning också få fysiska men. Det är därför man ska tänka innan.

Men det är svenska kvinnor och män för slappa för, antagligen för att abort finns som alternativ.

Tänk om fettsugning var lika lättillgängligt...

Vilka ska ta hand om dessa barn som inte är önskade? Som inte får aborteras? Vem tar hand om barnet som egenligen skulle ha aborterats, men som mamman inte fick göra? Det är inte alls säkert att varken mamman eller pappan kan eller vill ta hand om barnet när det väl är fött.

Hur ska du och dina gelikar lösa den frågan? Adoptionsmarknaden lär bli övermättad ganska fort.

Aborter som sker efter v 18 godkänns av socialstyrelsen, det är i flesta fall pga att barnen inte kan överleva. Dom flesta aborter som görs är tidiga aborter.
  • micromat
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-03 12:38:42 följande:

De som är emot abort och för avhållsamhet lever i en fantasivärld där de tror att det finns 10 000-tals tillgängliga adoptionsföräldrar, de har dessutom inte förstått att det är vuxna kvinnor som gör flest aborter och att beslutet tas i många fall inom en parrelation det är alltså inte unga tonårsflickor som är de som främst gör abort för det måste väl där avhållsamheten kommer in att inte ha sex innan man är i en stabil relation. Somliga tror också att de kvinnor som är ofrivilligt gravida skulle om de inte var möjligt att göra abort finna sig i situationen och agera och leva som om det var en önskad graviditet.

Jag vet!

Säg nu att det fanns 15000 adoptivföräldrar år 1 och att det görs 12000 avorter per år. 12000 utav dessa adoptivföräldrar får ett barn första året. År 2 är det 3000 föräldrar kvar sen året innan + 2000 nytillkomna adoptiv föräldrar. Redan år 2 är det ett överflöd på 7000 barn. Vem tar hand om dom? Alla som är emot abort?

Att man gör en abort i en parrelation kan bero på vad som helst och är inget man ska klandras för.
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 14:37:26 följande:

I första hand föräldrarna själva. Det är inte så att de flesta barn som aborteras idag inte har föräldrar som saknar materiella tillgångar att ta hand om ett barn till.

Du missade den punkten där jag skrev att dom INTE VILL eller INTE KAN ta hand om sitt barn.

Bara för att man har pengar och materiella tillgångar betyder det inte att man är en bra förälder. Eller ens att man vill ta hand om ett barn.

Vill föräldrarna inte ta hand om barnet finns det ingen som kan tvinga dom. Skulle det mot all förmodan kunna gå till att man tvingar föräldrar att ta hand om barn dom inte vill ha kommer det leda till en total jävla katastrof.

Ett barn som är oälskat drabbas otroligt hårt av det i hela sitt liv, det kan leda till självmord, missbruk depressioner osv.

Är det bättre att barnet tar livet av sig i 11-års åldern?

Barn till föräldrar som inte vill ha dom lär bli familjehemsplacerade i tidig ålder och dom kommer alltid bära med sig känslan av att vara oönskad & oälskad. Dessutom blir det en större kostnad för samhället.

Har du barn borde du även veta vad såna känslor kan göra med ett barn!!
  • micromat
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 14:35:34 följande:

Precis! Dessa vuxna människor som lever i en parrelation som gör de flesta aborterna, människor som har all materiell förmåga att ta hand om sitt barn. Vaddå "oönskat". Man får väl ta sitt ansvar! Ett oönskat barn är ändå ett barn och har hela livet på sig att hinna bli önskat. Om inte av sina föräldrar så av sin t ex blivande fru. Så var det t ex för min pappa, risken att han hade blivit aborterad är ganska stor om abort hade varit lika lättillgängligt och vanligt då som det är idag. Han hade inte så kul uppväxt men har ändå blivit en man som gjort stora saker för världen. Du har säkert själv förfäder tillbaka i tiden som skulle blivit aborterade också. Men de fick leva och bli önskade.

Det är helt sjukt att du skriver att ett barn har hela livet på sig att bli önskat. Iaf av någon framtida partner om inte föräldrarna ändrar sig. Ett barn ska inte födas och vara oönskat. Det är att jämföra med barnmisshandel, bara det att slagen orsakar mindre skada än att vara oönskad och oälskad.

Gör man abort tar man sitt ansvar!!

Vill man inte ha barn är det bättre med en abort.

Tror du ett barn mår bra av att vara oönskad till man blir 16 för då har föräldrarna plötsligt ändrat sig. Tror du det är bra att ett barn växer upp och känner sig oönskat hela sin barndom och en bra bit in i vuxenlivet? Det är tamefan värre än barnmisshandel ska du veta!!

Jag är nu helt säker på att du inte har någon koll på barn och barnpsykologi.

Vilken skada det orsakar ett barn när man är oönskad. Min sambo med syskon blev bortvald av sin ena förälder än idag i vuxen ålder bär dom med sig känslorna från barndomen. Bär med sig skadan av att vara oönskad och bortvald.
  • micromat
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 15:42:18 följande:

Din sambo kanske tycker att det vore bäst om han inte fått finnas till? Att han och hans syskon borde blivit aborterade istället? Du kanske också tycker att det vore bäst att du aldrig fått träffa honom? Att han vore utspridd i någon minneslund?

Stackars din sambo, han måste levt ett förskräckligt liv.

Jag håller med Anniee när hon säger att det är stor skillnad på att ha en skituppväxt och att vara oönskad och oälskad. Jag hade också en riktig jävla skituppväxt, men jag har alltid vetat om att jag är älskad det trots alla dumheter jag gjort.

Barn kan dö av kärleksbrist. Visste du det?

Ja han tycker faktiskt det, han har flera självmordsförsök i bagaget. Ja han och hans syskon har levt ett otroligt tufft liv. Men det värsta av allt som hänt är att dom var oälskade och blev bortvalda av ena föräldern. Det är ett sånt massivt svek och man utsätter inte barn för det. Det är fortfarande barnmisshandel eller tom värre än så i mina ögon. Barn ska alltid känna sig älskade och veta att det är så.

Hur tror du det känns när en sexåring säger att hen känner sig oälskad och bortglömd? Är det något du vill höra ett barn säga?

Man säger absolut inte att folk som inte vill ha barn ska skaffa barn för att barnen kanske kan bli önskade och älskade någon gång.. Att föräldrarna som inte vill kanske ändrar sig efter 10 år. Även om barnen någon gång bli älskade och önskade, antingen av sina föräldrar eller av partners så har skadan redan skett och det kan gå ett helt liv utan att dom läker. Tror säkert att din fader lidit mer än vad han säger. Det trots att han anser att han är glad över sitt liv så kan jag garantera att han lidit oerhört.

Jag vill givetvis att min sambo ska vara i livet, jag älskar honom av hela mitt hjärta. Men om han inte hade funnits, utan att han hade blivit aborterad hade jag troligtvis haft en annan sambo/varit gift/gjort något helt annat. Det går inte att säga "OM" eller att fundera på hur livet sett ut "OM".
  • micromat
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 15:46:24 följande:

Hur kändes det att genomgå en abort under absolut tvång?

Att göra abort är inte att ta sitt ansvar. Man kan ta sitt ansvar innan man blir gravid. Sedan kan man bara ta sitt ansvar genom att föda barnet. I de allra flesta fall är det så i alla fall.

Att göra abort är just att ta ansvar. Man inser att man inte kan eller vill ta hand om ett barn och därför avslutar man graviditeten. Det ist för att föda oönskade barn som samhället får ta hand om.

Du tycker helt ärligt att det är bättre att föda ett oönskat barn som man sen struntar i? För det är vad som skulle ske.

Nej, alla som föder oönskade barn ändrar sig inte, vilket abortmotståndare tror. Utan väldigt många utav barnen förblir just oönskade.
  • micromat
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 20:55:31 följande:

Du kanske skulle hittat en annan sambo, men jag hade inte hittat en annan pappa. Min pappa har kanske lidit men han har ändå varit en fantastisk pappa som alltid vetat ge oss det han själv aldrig fick. Ingen ska komma och säga att han borde aborterats! Han hade nog blivit ganska förbannad själv isf.

Jag tycker att du ärligt ska fråga din sambo om han tycker att det hade varit bättre om han inte hade levt. Om han svarar att det är så, så är det ju inte försent att hjälpa honom nu heller. Det är aldrig kört. Man kan försonas med sitt tragiska förflutna och ändå få en vacker framtid.

Sedan kan jag ju säga att det finns älskade och önskade barn som ändå hamnat snett och velat begå självmord.

Hur tänker du kring sexåringen som känner sig oönskad och bortglömd? Ska vi döda stackarn? Det är ju det du förespråkar. För att barnen inte ska dö av kärleksbrist senare (då det faktiskt finns en i alla fall teoretisk möjlighet att samhället eller någon annan vuxen människa träder in och räddar situationen) så dödar vi det hellre själva först. Dessutom innan man ens sett barnet och vet om man kan älska det.

Nej för hade din pappa inte funnits hade troligtvis inte du heller funnits eller så hade du fötts i en annan familj. Det är just därför man inte kan säga om.. Varför skulle någon säga till din pappa att det vore bättre om han aborterats? Det är det inte heller någon som gör.

Varför ska jag ställa en fråga som jag och min sambo redan vet svaret på? Självklart kan man försonas med sitt förflutna men alla gör inte det. Särskilt inte barn som är uppväxta med att vara oönskade. Det finns nästan alltid kvar.

Klart att det finns barn som haft det bra i livet, som varit älskade som även dom begår självmord. Men siffran är bra mycket högre för barn som inte haft det bra och som varit oönskade.

Jag har aldrig förespråkat att man ska döda någon som lever. Det är du som abortmotståndare som drar den likheten. Att något/någon som inte klarar sig själv utanför livmodern är värd lika mycket, om inte mer än en människa som redan lever och andas. Att en cellklump/embryo är värt lika mycket om inte mer än den 14 åriga tjejen som blivit gravid. Att 14-åringen känner att hon inte vill eller kan ta hand om ett barn spelar ingen roll för dig. Hon ska föda barnet, för det kan ändra sig någon gång under årens lopp.

Är det verkligen värt att chansa på att barnet blir älskat tycker du? Med tanke på vilken stor skada man orsakar barnet om det inte blir som du fantiserar om.

Tycker du verkligen att ett enda barn ska få födas som är oönskat, oälskat och som överges direkt?

Är svaret på frågan ja, värderar man inte liv särskilt högt.
  • micromat
    Ego Lovers skrev 2015-10-04 22:57:38 följande:

Finns ju de som propsar på att det finns barnlösa som gärna tar över barnen men vi har ju tyvärr inte surrogatmödraskap i Sverige och inte tvångsadoption heller och då förpassas barnen till att hatta runt i olika fosterhem eftersom barnets rätt till sina biologiska föräldrar står högre än att vuxna får adoptera fosterbarn.

Abort måste alltid få göras men vi hade kunnat ändra på var aborter utförs så det finns en speciell förlossningsrum vid gyn som utför dessa och inte vid den vanliga förlossningen för det kan bli en väldigt psykisk påfrestning att ligga på en vanlig förlossning och höra hur barn föds och drar sina första andetag och skriker medan man själv ska abortera ett foster på upp till 18 veckor. Jag tror tom att man faktiskt inte gör så för kvinnornas skull. Vem vill utföra en abort och råka riskera höra nyfödda barn skrika och möta en nyförlöst mamma med sin rosenröda bebis i famnen leendes när man själv ska avsluta en graviditet.

När jag låg inne på gyn avdelning för grav graviditetsillamåendet var det enbart kvinnor som hade graviditeteskomplikstioner som låg där. De som hade andra gynekologiska besvär samt de som skulle utföra eller precis hade utfört abort låg på en annan avdelning. Man blandade inte dessa målgrupper för deras välbefinnandes skull och om inte dessa patientgrupper blandas kan ju en barnmorska som inte vill utföra aborter arbeta där inte den patientgruppen finns och om nu sjukhuset lägger en kvinna med graviditeteskomplikstioner jämte en kvinna som ska eller har aborterat sitt foster är det etiskt fel.

Det är ju så, man anser att alla ska få leva men vem som ska ta hand om alla dessa barn som inte är önskade av sina föräldrar det får man inget egentligt svar på.

Sen kan dom sitta där i samma veva och tycka så synd om barnen som ingen vill ha. Det är sjukt.

Jag håller med dig om att det borde vara på två olika avdelningar man gör dom olika sakerna. Sena aborter görs ju pftast pga att barnet inte kommer klara sig utanför livmodern. Det oavsett hur önskat det än är. I en sån situation bör man inte vara på förlossningen. Just för att man inte ska stöta på mammor med nyfödda, höra bebis skrik osv.
  • micromat
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 22:58:21 följande:

Jag tycker inte att barnet skall straffas för att föräldern saknar kärlek. Det är ju barnet man dödar.

Jag värderar mänskligt liv högt. Det är därför jag anser att vi har alldeles för många aborter idag. Vill man inte ha ett barn, så får man se till att man inte blir med barn. Blir man med barn, så får man ta sitt ansvar. Att älska är ingen känsla, det är ett val.

Det här är barnets liv vi talar om. Du kan inte bestämma på förhand vare sig om du kommer att älska barnet när det väl kommer ut eller om barnet kommer att lida i sitt liv.

Är det värt att chansa på att barnet blir oälskat? Som sagt finns det närmare 7 miljarder andra människor på jorden varav några potentiellt kan komma att ge den människan kärlek. Och som verkligen skulle gått miste om något om barnet aborterades.

Barnet måste själv få välja om livet är värt att leva nu när det fått ett liv. Allt annat är mord. Känner man att man inte klarar av föräldraansvaret så finns det hjälp att få.

Återigen är fostret en cellklump eller ett barn? Det svaret kan inte vara upp till moderns godtycke! Att önskade barn är barn och de andra är cellklumpar... Och frågan är återigen - när exakt blir barnet ett barn? Vad kännetecknar ett barn? Vilka egenskaper måste man ha för att få vara fullvärdig människa med juridiskt skydd?

Fast det är inget barn i v 8. Ett embryo i v 8 klarar sig inte utanför livmodern. Så nej det är inte mord hur gärna du än vill ha det till det.

Det behöver inte bara vara kärlek som saknas, det kan vara mer än så som saknas.. Men oavsett orsak så är det mer humant att låta någon genomföra en abort än att ett barn ska födas oälskat och oönskat.

Ett barn ska ALDRIG NÅGONSIN känna sig oönskat eller oälskat. Ett barn ska ALLTID VETA att det är älskat och önskat.

Att man ens kan önska/chansa/vilja sätta barn i sådana situationer är för mig en gåta. Det är för övrigt sådana situationer du och dina abortmotståndar kompisar skulle sätta barn i om ni fick som ni ville. Situationer som går att likställa med barnmisshandel, som så många gånger är värre än slag och sparkar. Som gör mer skada än något annat.

Man kan mycket väl redan på förhand veta om barnet kommer bli älskat eller inte. Alla kanske inte vet, men många vet.

Att älska är inget val som du beskriver. Att älska är en känsla. Du kan inte välja att älska någon du hatar eller hur? Eller älskar du personer som bara gjort dig fruktansvärt illa och som du inte vill ha i ditt liv?

Att välja abort är att ta ansvar. Om man vet med sig att man inte kan ta hand om ett barn så tar man ansvar genom att inte sätta barn till världen. Eller ska du ta hand om barnen? Du kanske redan är familjehem och tar hand om oönskade barn eller barn som föräldrarna inte vill ha?

För det är vad som händer med barn med föräldrar som inte kan ta hand om dom. Dom sätts i familjehem, där dom kan få hoppa runt för att familjehemmet inte vill ha en. Tillslut kanske dom hamnar på en instutition och spenderar tonåren där.

Förövrigt vet även du att inget preventivmedel är 100%.

Hur tycker du att man ska tvinga kvinnor att fullfölja sina graviditeter? Hur ska man kunna tvinga kvinnor att inte skada sina foster under dessa 9 månader? Det är lätt att få tag på alkohol, mediciner, knark osv.

Var och en drar sin egna gräns givetvis, men abortlagarna är satta efter en viss gräns dom också. Där det tagits hänsyn till när det kan klara sig utanför livmodern = barn.
Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget