Inlägg från: Anonym (mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mor)

Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget

Sous skrev 2015-10-03 08:27:01 följande:
    Eftersom du ändå tycker att man dödar ett barn oavsett när aborten sker så kan du ju lämna de sena aborterna därhän. Det är ju för övrigt de aborterna, vilket nu påpekats, som *inte* direkt går att påverka eftersom man oftast gör dem av olika medicinska skäl efter godkännande av socialstyrelsen. Jag lovar att alla vet att man föder ut ett barn i v 21, det är inget man gör för skojs skull. Anledningen till att den stora majoriteten av alla aborter görs så tidigt (före v8) är ju att folk är helt och hållet medvetna om vad en sen abort är och innebär. Det behöver ingen upplysas om. Ingen går och drar på en abort för att de inte orkar ta sig iväg och fixa det.

Du tycker att ett embryo är ett barn så fort ägget är befruktat, ja det får stå för dig då. Det är ingen uppfattning de flesta delar. Inte heller jag. Att diskutera gränser är högst subjektivt och ganska problematiskt, man är tvungen att ha en gräns i lagstiftningen men det går ju egentligen inte att säga att en viss dag blir ett embryo ett barn, det beror mest på vad den enskilda tycker. Lagstiftningen kan ju dock inte baseras på vad olika individer känner.
  • Anonym (mor)
    Anonym (anonym) skrev 2015-10-03 12:38:42 följande:
    De som är emot abort och för avhållsamhet lever i en fantasivärld där de tror att det finns 10 000-tals tillgängliga adoptionsföräldrar, de har dessutom inte förstått att det är vuxna kvinnor som gör flest aborter och att beslutet tas i många fall inom en parrelation det är alltså inte unga tonårsflickor som är de som främst gör abort för det måste väl där avhållsamheten kommer in att inte ha sex innan man är i en stabil relation. Somliga tror också att de kvinnor som är ofrivilligt gravida skulle om de inte var möjligt att göra abort finna sig i situationen och agera och leva som om det var en önskad graviditet.
    Man vill väl ha tillbaka tiden då kvinnor försökte driva fram en abort genom att sticka in strumpstickor i underlivet, äta svavel av tändstickor, cykla på tågräls, dricka allehanda dekokter och bada i ett såpvatten  mm mm mm alternativt gå till ngn typ på en mörk bakgata som gjorde aborten mot betalning i lönndom.??? Det sista antagligen en våt dröm för gamla snuskgubbar som genast skulle öppna "klinik"?
  • Anonym (mor)
    Anonym (???) skrev 2015-10-03 13:25:08 följande:
    Fel. I vår kommun och de angränsade grannkommuner är abort kopplad till läkarbesök. Så, svar nej. Det är inte bm som delar ut piller för medicinsk abort. 
    Jag var med min yngsta när hon gjorde en medicinsk abort på sjukhuset. Jag trodde att personen som gav pillren och smärtlindrande medicin var en BM, men det spelar ju ingen roll vem som gör det. Dottern undersöktes efteråt av en läkare. Aborten gjordes i vecka 7-8 och BM(?) sa att det som kom ut till största delen var den påbörjade moderkakan medan själva embryot hade storleken av en makaron(!) . F ö så minns jag hur imponerad jag var över det fina bemötandet vi fick och det sa jag också till personalen. Btw så finns det ju idag sk "dagenefter-piller" och då vet man ju inte om man gör en abort eller ej!
Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget