• Johan75

Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget

KillBill skrev 2015-10-01 12:35:31 följande:

Religionsfriheten (som är en del av de mänskliga rättigheterna) är till för att människor ska kunna bestämma över och tillämpa sin religion. Vilka andra (än religiösa) borde omfattas av religionsfriheten tycker du?

De som inte tror. De ska givetvis ha rätten att slippa leva under en spcifik religion om de lever i ett land med religionsfrihet. 
    Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    KillBill skrev 2015-10-01 13:47:26 följande:
    Ja det är klart att ingen ska tvingas tillämpa en religion i ett land med religionsfrihet men det handlar inte heller mitt exempel om. Du tvingas ju inte "leva under" kristendomen bara för att din busschaufför bär ett kristet kors.
    Nej, givetvis inte. Jag anser inte att jag har någon rättighet att "slippa se" religion. Men om min frihet, mina rättigheter eller mina möjligheter begränsas av samhällsrepresentanter med motiveringen "Gud gillar inte detta" så bör jag ha rättigheten att åberopa religionsfrihet lika mycket som en troende. 

Du skrev:
    KillBill skrev 2015-10-01 12:35:31 följande:

Religionsfriheten (som är en del av de mänskliga rättigheterna) är till för att människor ska kunna bestämma över och tillämpa sin religion. Vilka andra (än religiösa) borde omfattas av religionsfriheten tycker du?

Mitt svar blir då att religionsfrihet även innebär att slippa begränsningar som styrs av en religion jag inte bekänner mig till. Vad gäller ditt exempel med klädsel är jag med, så länge de inte strider mot gällande lagar eller gällande direktiv från arbetsgivaren. 
  • Johan75
    EnAnonumius skrev 2015-10-01 15:28:52 följande:
    Men du hänvisar till USA.. Är det så i alla 52 delstater, i USA? I så fall har du källa på detta att det är så i alla 52 delstater att polisen får har slöja på jobbet?  
    Eller är du en av dem som sitter och förväxlar Stater med Union?   
    Med risk för att framstå som en riktig besserwisser så har USA bara 50 delstater. 
  • Johan75
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-02 12:39:52 följande:
    Jag bortser inte alls ifrån att det finns och har funnits änglamakerskor! Tyvärr tycker jag att det är precis det som abortföreträdare förespråkar. Om man kan döda ett barn i den 21 veckan - vad är då skillnaden mot att döda ett nyfött. När blir barnet ett barn? Bara för att änglamakerskorna gör fel gör ju inte de som aborterar sina barn före sin födsel rätt!
    Det vore som att säga att det är bättre att döda barnen ju mindre de är.

Jag vet kvinnor som plockar upp bebisar på soptippar i länder, och det är kvinnor som lever i stor social misär som gör så. En del av dessa sop-tipps-barn som har överlevt har blivit adopterade till Sverige. Skulle du kunna gå fram och säga ett sådant barn att det hade varit bättre för den att han/hon blivit aborterad istället för adopterad? Men jag tror att långt ifrån var fjärde gravid kvinna i Sverige idag skulle slänga sitt barn på en soptipp! Jag tror dessutom (fast det här är en gissning) att antalet dödade barn genom änglamakeri över hela världen varje år knappast överstiger antalet aborterade i västvärlden.

Aborterna i Sverige är ett lyxproblem.

Det blir lätt så att abort-förespråkare lyfter fram de extrema fallen för att ta bort fokus från den stora massan. 
    Har vi som förespråkar restriktioner i aborträtten ansvaret för de barn som andra sätter till världen utan att vilja ta hand om dem? Jag tror knappast det. Har du haft sex frivilligt så har du godkänt barnet. Då har du öppnat dörren till ett eventuellt liv, hur mycket du än har skyddat dig. Då har du också skyldigheten att ta hand om barnet och kan inte lägga över den skyldigheten på någon annan - oavsett din vilja eller dina möjligheter.

Hur låter det: "ta hand om mitt barn, annars dödar jag det". Vilken morsa.
    Att någon annan är villig att ta hand om barnet kan enbart handla om en barmhärtighetstjänst mot barnet, inget som mamman kan kräva. 
    Ska det aldrig någonsin vara tillåtet med abort? Inte i något fall?
  • Johan75
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-02 12:57:27 följande:
    Den frågan är i princip irrelevant i dagens Sverige. Det är en så liten procent av mängden av aborter som handlar om dessa särskilt svåra fall. Den största andelen aborter handlar om dålig familjeplanering. Det måste bli ok att tala om dessa onödiga aborter utan att komma dragandes med tårdrypande historier om våldtagna elvaåringar.
    Prata om det - visst. Men vad är målet? Ska våldtagna elvaåringar också förbjudas abort? Utan att vara allt för insatt så är jag nöjd med lagstiftningen som den ser ut idag. Så - då vet du min position. Vad är din?
  • Johan75
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-02 12:39:52 följande:
    Om man kan döda ett barn i den 21 veckan - vad är då skillnaden mot att döda ett nyfött.
    Lite störande att du gnäller på de som tar upp extremfall vad gäller motsatt ståndpunkt från din, och sen tar upp aborter i vecka 21 själv. Som att det är vanligt. 
  • Johan75
    Tow2Mater skrev 2015-11-10 16:27:32 följande:
    Vi vet (med kanske 99% säkerhet) varför en kvinna gör abort i Sverige idag - för att hon kan.
    Vad betyder detta? Är det samma orsak som för att folk röstar? För att "de kan"? Gör man en abort som lyckas så är en av komponenterna givetvis att man kunde göra detta. Är det lagstiftningen du syftar till? Kvinnor gör aborter även i länder där det är förbjudet.
  • Johan75
    Tow2Mater skrev 2015-11-11 13:08:34 följande:
    Med de goda forutsättningar som idag finns att faktist ta hand om ett barn i Sverige tror jag inte svenska kvinnor skulle vända sig till illegala abortkliniker i särskilt stor utsträcking om abort var mer restriktivt i Sverige.

Men nu är ju inte den här tråden till for att diskuterar just abort i sig, även om tråden urartat sen flera sidor tillbaka.
    Nä, det tror inte jag heller - men det är som sagt något jag tror. Att påstå att vi med 99% säkerhet vet varför kvinnor gör abort är för mig något annat. Sen är det märkligt det där, att det brukar gå hand i hand vad gäller ett lands förutsättningar för att ta hand om ett barn och rätten till abort. Om aborträtten begränsades i Sverige skulle sannolikt många fler svenska kvinnor åka till ett land där det är lagligt att utföra abort. 

Att det är lagligt bidrar givetvis till att det förekommer i den skala det gör, men det är inte "därför" som man gör abort. Min teori är att kvinnor gör aborter för att de inte vill fortsätta vara gravida. 
  • Johan75
    Tow2Mater skrev 2015-11-12 02:54:02 följande:
    Med t ex en stor muslimsk röstberättigad population kan det kanske bli så ja. De kan organisera sig som alla andra och rösta fram vad just de anser borde ändras i samhället.
    Muslimsk? Varför det? Min erfarenhet säger att kristna intressegrupper i mycket högre grad än muslimsa jobbar för begränsning av aborträtt. Muslimerna delar exempelvis inte uppfattningen om att embryon har en själ. Som exempel har jag inte sett något muslimskt motstånd mot stamcellsforskning. 
  • Johan75
    Tow2Mater skrev 2015-11-12 16:04:39 följande:
    Det finns av naturliga skäl inte många t ex muslimska intressegrupper i Sverige idag. Men jag tror de på sikt kommer att öka. Vi får se.
    Möjligt, men jag ser fortfarande inte att abortfrågan kommer vara prioriterat bland dessa. Kristna grupper världen över är väl däremot ökända för att jobba med denna fråga. Kvinnan i trådstarten hittar sina argument i Bibeln, inte Koranen. 
  • Johan75
    Tow2Mater skrev 2015-11-12 16:17:32 följande:
    Kanske, men ibland ser man hur grupper av andra religioner stodjer sk kristna värderingar fore sekularisering. T ex har jag läst att familjer med barn som tillhor andra religioner oftare har sina barn i kristna fri/privatskolor än vad icke-troende har (som exempel).
    Känns ändå långsökt att måla upp muslimer som ett "hot" mot just aborträtten vi har i Sverige. Om jag inte mins helt fel anser de att det är efter 120 dagar som fostret får sin själ. Även efter detta så får man utföra abort ifall mammans liv hotas tror jag. Känns som att det klaffar rätt bra med hur bestämmelserna ser ut i Sverige just nu, plus/minus någon vecka. Sen finns det givetvis hårdare tolkningar där det i finns ett generellt förbud hela tiden som stärks ju närmare de 120 dagarna man kommer.
Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget