KillBill skrev 2015-10-01 13:47:26 följande:
Ja det är klart att ingen ska tvingas tillämpa en religion i ett land med religionsfrihet men det handlar inte heller mitt exempel om. Du tvingas ju inte "leva under" kristendomen bara för att din busschaufför bär ett kristet kors.
Nej, givetvis inte. Jag anser inte att jag har någon rättighet att "slippa se" religion. Men om min frihet, mina rättigheter eller mina möjligheter begränsas av samhällsrepresentanter med motiveringen "Gud gillar inte detta" så bör jag ha rättigheten att åberopa religionsfrihet lika mycket som en troende.
Du skrev:
KillBill skrev 2015-10-01 12:35:31 följande:
Religionsfriheten (som är en del av de mänskliga rättigheterna) är till för att människor ska kunna bestämma över och tillämpa sin religion. Vilka andra (än religiösa) borde omfattas av religionsfriheten tycker du?
Mitt svar blir då att religionsfrihet även innebär att slippa begränsningar som styrs av en religion jag inte bekänner mig till. Vad gäller ditt exempel med klädsel är jag med, så länge de inte strider mot gällande lagar eller gällande direktiv från arbetsgivaren.