• KillBill

Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget

EnAnonumius skrev 2015-09-30 22:58:53 följande:
    Attans glömde att skicka med svaret också.

Jo det är ju skillnad i sig det har du rätt i.

Dock så anser ju jag att religiösa plagg skall begränsas en hel del.

I yrken som har särskild uniform redan  för exempel polisen; så är man där för att representera lagen, INTE att skylta med vilken religion man har.
    Samma är det med kommunaltrafiksförare.. De har också en särskild uniform.

Men det är OT för tråden egentligen.
    Jag anser att gränsen går vid utförandet av arbetsuppgiften. Kan man inte utföra en arbetsuppgift pga sin religiösa övertygelse får man söka sig ett annat jobb.

Däremot så anser jag att det ska vara fritt fram att använda religiösa smycken, exempelvis korset och eller religiösa klädesplagg exempelvis, slöja eller kippa  så länge som det inte inverkar negativt på utförandet av arbetsuppgiften. Jag anser exempelvis att det är ok att en sjuksköterska, på arbetstid,  bär ett korssmycke runt halsen och att en busschaufför, på arbetstid,  bär slöja eller kippa. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-10-01 11:49:56 följande:
    Du har likadan grund retorik som många (inte alla utan bara många feminister) har om jämlikhet/jämställdhet  Jämlikhet så länge det gynnar enbart kvinnan.

Du kunde lika gärna skriva som svar till mig i stället;
    "Jag anser att religionsfriheten är viktig så länge den gynnar enbart de olika religiösa enbart"

Jag skiter i huruvida det hindras eller inte på arbetsuppgifterna.
    Religiösa plagg/smycken anser jag inte hör hemma på yrken där det krävs  (special)uniformer, så som polis, kommunaltrafiks chaufförer, ambulanspersonal etc etc.. De är inte på arbetet med att visuellt upplysa om vilken religiöst utövande de har.
    Hur vederbörande gör på sin FRITID, är deras ensak då är denne inte på jobbet längre..

Religionsfriheten (som är en del av de mänskliga rättigheterna) är till för att människor ska kunna bestämma över och tillämpa sin religion. Vilka andra (än religiösa) borde omfattas av religionsfriheten tycker du?

Du har ju tidigare sagt dig vara libertarian och jag utgick ifrån att du stod upp för människans maximala självständighet och valfrihet men att vilja begränsa religionsfriheten är väl antiliberalt? Har du i grunden bytt politisk uppfattning eller hur får du får ihop en begränsning av religionsfriheten med liberalism?

• KillBill
    Johan75 skrev 2015-10-01 12:50:38 följande:
    De som inte tror. De ska givetvis ha rätten att slippa leva under en spcifik religion om de lever i ett land med religionsfrihet. 
    Ja det är klart att ingen ska tvingas tillämpa en religion i ett land med religionsfrihet men det handlar inte heller mitt exempel om. Du tvingas ju inte "leva under" kristendomen bara för att din busschaufför bär ett kristet kors.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-10-01 13:56:20 följande:

Varför blir du så arg? jag konstaterar bara att det inte är särskilt liberalt att staten ska lägga sig i vad folk har för smycken eller kläder.

Så här kan en kvinnlig polis se ut i USA. Jag ser inga som helst problem med denne kvinnas klädsel.  Sedan är det självklart en annan sak om religionen eller klädseln på något sätt är ett hinder i yrkesutövningen (men det kan jag inte tänka mig att en hijab utgör). Nu avser jag lämna denna OT diskussion om smycken och klädel.Glad

• KillBill
    Butterscotch skrev 2015-10-01 17:20:35 följande:

Min åsikt generellt är: man accepterar vissa arbetsuppgifter i och med att man accepterar anställning hos en arbetsgivare. Att inte utföra dem är arbetsvägran och borde kunna leda till avsked.

Vissa arbetsgivare har klädkoder och då ska de följas. Finns inga klädkoder får man ha på sig vad man vill (inom anständighets gräns).

Jag håller med. Den svenska polisens klädkod tillåter att kvinnor bär hajib och jag tror att det är likadant inom de flesta "uniformsyrken" så detta är väl egentligen en ganska onödig diskussion.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-10-05 00:58:05 följande:
    Är du en sådan rabiat manshatare och kvinnohatare ? 

För det finns inget vidrigare än kvinnor som sitter och uttrycker sig i klartext "men jag värnar även om ofödda kvinnors rätt".  Du bor i Sverige om du inte har fattat detta.

Det finns inget vidrigare heller än att sitta och påstå att man är feminist och samtidigt strippa kvinnor på hennes rättigheter över sin egna kropp som du sitter och gör.

Många foster som blir bortvalda är inte ett Svenskt problem egentligen. Åk du ned till länderna som Kina, Indien etc, där man gör sådan åtskillnad.

Men det är bara löjligt och barnsligt att sitta och dra upp om detta när man pratar om SVENSKA förhållanden då det är INTE svensk kultur att välja bort barn baserat på snopp/snippa.

Men jag skall kommentera dina "fyra punkter", separat...
    Anonym (civilkurage) skrev 2015-10-04 23:46:45 följande:1.bryr mig om barn om deras mående? Tillräckligt för att inte vilja döda det i första taget. 
    2..moralism- ja, jag tycker att det är fel att ta död på mänskligt liv.
    3. rent kvinnohat? Nej, verkligen motsatsen.
    4. styra kvinnors liv? Deras sexualitet? Inte mer än mannens i så fall. Att sex kan sluta i en graviditet är ett faktum som vuxna människor måste ta ansvar för - både kvinnan och mannen.

1) Nej det är ingen som vill göra heller i regel. Det är få barnmord som sker i Sverige.
    Blanda inte in abort i det hela.  Då det är knappast ett "barn" när det INTE klara sig utan för livmodern utan skulle dö direkt. V24 är den LÄGSTA nivån vi har i dag på ARTIFICIELLT kunna "rädda" ett för tidig född.

2) Ett foster som inte klara sig utanför livmodern, UTAN artificiella hjälp är knappast ett mänskligt liv.

3)  Jasså du har inte kvinnohat? Nej du värnar ju verkligen om kvinnors rättigheter, och verkligen "älskar kvinnor" när du anser att hon skall tvingas att vara gravid mot sin egen vilja...

4) Du sitter ju och hycklar när du säger att du inte vill styra kvinnas liv. 
    Här är beviset på ditt hyckleri...
    Du själv vill ju förvägra kvinna rätten till att ha sex om hon inte vill bli gravid genom att säga till henne att  hon skall idka avhållsamhet, det är att just propagera för att styra kvinnas liv.
    Du anser inte heller att kvinna skall få ta abort, det är att propagera också att just styra kvinnas liv.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Bra! Jag håller verkligen med dig i din kritik.
Svar på tråden Barnmorska vill ej genomföra aborter - stämmer landstinget