• Tjodra

Bo i Genarp - erfarenheter? Andra småorter/byar i Skåne?

Vi är en liten familj med två vuxna och ett litet barn <1 år och vi är sugna på att köpa ett hus på landet! Vi arbetar i Malmö/Arlöv vi vill ha närhet till skogen/naturen och samtidigt vill vi ha högst 30 minuter till arbetet. Vi har då framförallt tittat på Genarp och har hört både positivt och negativt om byn men vi vill gärna veta mer om vad folk tycker om Genarp! Vi är båda två uppvuxna utanför skånes gränser så vi saknar tyvärr lite lokalkännedom och vill därför gärna ha lite hjälp!

Är det någon som har tips på andra byar i skåne med närhet till natur och på pendlingsavstånd till Malmö som passar för en barnfamilj så får ni väldigt gärna komma med dem!

• Svar på tråden Bo i Genarp - erfarenheter? Andra småorter/byar i Skåne?
  • Badfantasten

Svedala ? Trivs fantastiskt bra här. Bra kommunikationer med Buss/tåg. Bil 15 min. Många barnfamiljer och lagom centrum med allt nödvändigt.

Känner inte till Genarp mer än att jag vet var det ligger.

Lycka till

• Tjodra

Tack för tips!

Vi ska titta oss omkring och se vad vi gillar Svedala och Kävlinge!

• Seven Costanza

Jag tror eventuellt att du får fler svar om du lägger tråden där folk kan svara anonymt annard kanske många inte vill svara i en sådan här tråd. Det blir ju ganska uppenbart att de som svarar antingen bor i närheten, har bott där eller har släkt där och det vill inte alla skylta med.

• Tjodra

Nu avslöjar ju jag mig som en novis på trådskapande men var skulle jag lägga den tråden menar du? Utanför familjeliv menar du?

• Seven Costanza
    Tjodra skrev 2015-10-03 11:30:31 följande:

Nu avslöjar ju jag mig som en novis på trådskapande men var skulle jag lägga den tråden menar du? Utanför familjeliv menar du?

T e x allmänna rubriker- anonyma diskussioner eller känsliga rummet- allmän debatt. Hemsidan är lite mer svårnavigerad nu än förr så det är lite klurigare att hitta vilka forumdelar man kan vara anonym i och inte men det var två förslag .
  • Fontana

Jag har aldrig bott i Genarp men väl jobbat där (och pendlat från Malmö). Jag tycker det är lite av en avkrok - med Skånska mått mätt. Ganska smala vägar i området och mycket djur, rådjur t.ex. Alltså lite otäckt att köra under den mörka årstiden.

Veberöd är kanske en möjlighet. Ligger "ännu längre bort" men nära till fin natur.

Eller Staffanstorp om ni mer är inne på villa-förorter.

Man kan nog fortfarande hitta något så när billiga hus i byarna söder om Malmö, men då är det inte så mycket "ute i naturen" som "ute på åkern". Finns många småbyar runt Lund också, men det blir lite samma sak där.

• Tjodra

Tack för bra svar! Ute på åkern känns inte aktuellt för oss tror jag, det är fint det med men jag vill bli mer 'omfamnad' av naturen :)

Självklart är mörkret vintertid ett orosmoment, optimalt vore ju om vägarna förbättrades it dit men det ligger nog många år fram i tiden, om någonsin.

Svar på tråden Bo i Genarp - erfarenheter? Andra småorter/byar i Skåne?