• Snufflan

Hur reser ni med barn?

Jag är rädd att mina hobbys tar slut när jag skaffar barn. Men min sambo säger att han blir mer sugen på att göra saker man älskar med barn. Vi älskar att resa och han sa "Jag vill resa ännu mer när vi skaffar barn. Jag vill visa alla att man kan göra allt man vill med barn". 

Hur reser ni med era barn? Ändrades mycket när barnen kom?

Jag vill resa långa resor och va borta månader. Går det med barn?

• Svar på tråden Hur reser ni med barn?
  • AnniAy

Åkte till Egypten med en bebis på 2 mån och en tjej på 1år 3 månader och det gick jätte bra :D reste nu i somras igen men då va dom drygt 2 år och 1 år och det gick också jätte bra :D men sen beror det på vart ni vill resa och vad ni vill göra men inget är omöjligt :D

• Snufflan

För mig är inte en alinclusive rätt. Jag vill upptäcka saker och om jag är i ett land vill jag se mer än ett hotell. Jag åker gärna till flera städer eller byar på en resa. Vad ska man tänka på när man reser med barn?

• Duckan

Du kan väl resa precis hur du vill och var du vill ts så  länge det funkar för er.
    Barn hänger oftast med och så länge de ammas är det inget att tänka på alls skulle jag säga.
    När de blir äldre får man tänka på att det ska vara praktiskt genomförbart med ett barn, men där sätter det ju också bara stopp om ni känner att det hindrar er.
    Att vara borta månader blir svårt när skolplikten faller in vid 7 års ålder. Det skulle vara om ni reser till ställen som har svenska skolan så barnen inte missar den biten.
    I vårat fall gör vi rätt enkla resor till ställen som vi gillar, men som inte bjuder på så mycket äventyr, men det är vår stil.

• Fidelisen

Vi reser som vanligt. Vi flög till USA med vår dotter när hon var prick ett år. Ska dit igen i maj när hon är två år.

Bilar runt och har kul

• AnniAy

Tänk på att ni ska kunna ha med er varmvatten och kall vatten till mjölkersättning/ välling sen är det inte mycke mer än så :) som någon skrev så hänger barnen med bara :) kör typ alltid med burk mat om maten är osäker där vi är för att inte riskera sjukdomar för barnet men de e bara att packa med sig det :D

• Gladskit

Har man en sund inställning själv så går det alldeles utmärkt att resa med barn. Man kanske inte kan göra exakt de resor man gjort utan barn och man kanske väljer andra resmål, beroende på hur resvan man är. Men det går absolut att ha bra upplevelser utomlands med barn! Under tiden du är föräldraledig så är det väl perfekt tillfälle att ta långledigt.

Många anser att det är "onödigt" att resa med barn eftersom de ändå inte kommer ihåg något och det är dumt att utsätta dem för risker.
    Gällande risker så finns det självklart platser och miljöer man bör undvika men å andra sidan växer ju barn upp och mår alldeles utmärkt i de flesta länder i världen. Och klart att min son inte minns att han var på badsemester och snorklade när han var två. Men det var ju inte så att han direkt led av det heller. Och vi föräldrar minns ju och mådde väldigt bra av att komma iväg från vardagen ett par veckor.

• isolande

Jag har rest runt hela jorden själv.

Med barnen gjorde vi en resa till Teneriffa (inte all inclusive) när barnen var 2 år resp 8 månader. Skitjobbigt. Resan var fruktansvärd, båda barnen skrek oavbrutet typ. Lillen spydde ner hela sig plus pappa med ersättning nån timme efter att planet lyft. Gnäll och skrik 6 timmar dit, likaså hem. Väl på plats var det enda vi gjorde typ att laga mat och diska. Det var för kallt i poolen för dem att bada, och havet var för läskigt tyckte båda. Båda sov uruselt hela resan.

Förra året tog jag med stora tjejen (då 3,5) till Lanzarote. All Inclusive med ett sällskap bestående av lika många barn som vuxna (mina systrar, mormor och kusiner). Funkade bra men hemresan var hemsk för hon skrek och kunde inte sova. Maten tyckte jag var ett problem. Buffén passade inte riktigt så hon åt väl glass och vitt bröd i en vecka. Jag tyckte veckan blev lite långtråkig eftersom vi bara var på hotellet mest. Dottern pratar dock om resan än Glad.

I år är barnen 4,5 samt 2,5 år. Jag funderade ett tag på om vi skulle åka all inclusive med mina systrar som förra året men kom fram till att det blir för jobbigt för det priset vi skulle betala. Jag pallar inte att vara livvakt/livräddare till två småbarn 24/7 då de är helt galna i att bada. Det skulle inte bli semester för mig alls och att betala 25.000 för det känns inte värt det. Min man kan inte följa med för han har precis börjat nytt jobb.

Känner mig som en dålig förälder som inte gör detta för mina barn, men jag pallar inte. Ska försöka få till någon skidhelg istället då min man kan vara med också. Kanske åka till Kolmården.

Att resa till typ Asien eller liknande skulle jag ALDRIG göra med mina barn som de är nu. Flygresan lär ju bli en mardröm plus alla jäkla sjukdomar man kan råka på. Plus att jag själv ALLTID blir magsjuk så fort jag landar i Bangkok Drömmer.

Så nej, vi reser inte med barn på samma sätt som vi gjorde innan. Ser fram emot när de blir lite större Glad

• Duckan

isolande, fy vad trist med så pass negativa upplevelser. Får säga att dottern har varit väldigt lätt att både flyga och bila med i alla år.
    Aldrig har hon blivit sjuk heller utomlands.

• isolande
    Duckan skrev 2015-09-28 16:00:47 följande:

isolande, fy vad trist med så pass negativa upplevelser. Får säga att dottern har varit väldigt lätt att både flyga och bila med i alla år.
    Aldrig har hon blivit sjuk heller utomlands.

Ja, det är lite trist faktiskt. Jag älskar ju själv att resa, men de två är verkligen en pain in the ass Flört. Vi har rest i Sverige på sommaren och sådär och de avskyr att åka bil båda två plus att de blir åksjuka.... Men då MÅSTE vi ju liksom iväg och vi åker inom Sverige för en billig peng.

Att däremot betala massor med pengar och ta ut extra semesterdagar för att släpa dem runt halva jorden under kaosliknande former är man inte så sugen på....
Svar på tråden Hur reser ni med barn?