• Madeleine 916

Syskonvagn eller inte

Som rubriken lyder hur skulle ni ha gjort angående syskonvagn. Vårt första barn kommer att vara 2 år och 10 månader när den andra kommer. Behöver man syskonvagn då eller räcker det med en ståbräda? Tacksam för svar

• Svar på tråden Syskonvagn eller inte
  • CJJ

Min äldsta var 2år och 4 månader när lillebror föddes.
    Vi hade ingen syskonvagn, vi hade ståbräda. Funkade bra för oss????

• Blicka

22 månader mellan mina yngsta o vi har syskonvagn. Tvååringen sover fortfarande dagtid o då liksom när han är trött i benen är vagnen guld värd!

• isolande

Vi hade syskonvagn ett kort tag, sedan ståbräda istället. Skulle vi på utflykt tog vi två vagnar. å blev det inte så tungt att dra och om en sov kunde den andra gå iväg nån annanstans och inte anpassa sig till den andra.

Jag gjorde inga längre eskapader ensam med dem och då dög ståbrädan utmärkt. Eller så bar jag lilla och stora fick åka vagn de få gånger det behövdes. Vi har 1 år och 10 månader mellan dem och stora är en latmask. Ändå behövde vi ingen syskonvagn Drömmer.

Men vi bor i stan också, det kanske spelar in.... Och hade stora på dagis när lilla kom. Det är klart det är skillnad om man ska ha två barn med sig hela dagarna.

• mammalovis

Allt beror ju på barnet. Gillar h*n att gå och fungerar det att gå bredvid vagnen?

Vi testade ståbräda till enkelvagnen när storasyster var 2,5 år, men insåg ganska snabbt att det blev för tufft, då hon hade alldeles för lätt att tjura ihop och vägrade vara på ståbrädan också, så det blev ett snabbt byte till syskonvagn.

Nu när det blir 2 år och 4 månader emellan råder inget tvivel om att vi behåller syskonvagnen. Visserligen gillar lillasyster att gå, MEN hon gillar inte att hålla i handen vid övergångsställen och dessutom är hon rätt bra på att springa iväg, så det får bli en kombination av vagnsåkande och promenad. Har vi bråttom får hon åka vagn. Sedan är det bara att hoppas att storasyster orkar gå mer, hon är ändå snart 5 år ... men vi går ofta en km eller så och hon är lite lat och blir fort trött i benen och bryter då ihop totalt.

• Anonym (sjal+enkelvagn)

Ganska exakt 2,5 år mellan våra. Vi tog beslutet att bära bebisen i sjal under vintern istället för att riskera att få släpa en syskonvagn genom dåligt plogad snömodd. Tanken var att framåt vårkanten skulle äldsta vara nästan 3 och inte behöva vagn längre. Behövde äldsta ändå vagnen så var det ju bara att stoppa ner bebisen i sjal.

Bästa beslutet vi någonsin tagit Enkelvagnen fick oftast stanna hemma medan jag och äldsta tog oss fram till fots över stock och sten. Yngsta fick aldrig nån vagn. Fyller 2 om ett par veckor och går oftast själv. Behöver det gå fortare eller om det är mycket trafik har vi en ergonomisk sele för äldre barn.

• ungmamma1315

Vi ha köpt en babytravel syskonvagn & min tös kommer vara 2år & 9 månader när vår bebis kommer i december och vi ser mycket positivt med syskonvagn :) dock ha min tös andningssvårigheter visseligen men om man ser de på de viset när de e vinter så kan de nog va bra att ha syskonvagn för om du ska ta med barnen ut o leka o sen gå hem efter massa lek i pulkabacken så kan de nog va skönt för både en själv o de större barnet att kunna sitta/ligga i vagnen :) & sen bero de ju på hur ens barn är men om man ska ut o gå kan de va skönt o ha en plats för de större barnet om han/hon vill sova :)

• mammalovis

Ja, min dotter på 4,5 år kan fortfarande somna i vagnen på vägen hem från förskolan. Likaså har det varit skönt med syskonvagn om man varit en heldag i djurpark eller på Liseberg, så barnet får somna när det behöver.

Sjal och sele i all ära, men det kräver att barnet accepterar det. Yngsta sov många timmar i sjalen, men den yngsta hatade att vara instängd. Däremot fungerade selen som var mer öppen bra, men ryggen ska ju orka, vilket bero på hur många km man är ute. Jag har gått drygt 2 km när vi hämtat på förskola och det tycker jag blir väl tufft, men alla är vi olika. 

• Ramborg

Min äldsta var 2,5 när bebisen kom. Som någon annan nämnde var och är hon superenvis. Blev hon trött vägrade hon ståbräda och det var mycket enklare att bara bunta ihop henne i vagnen.

42.
  • minerva123

Vår äldsta är nu strax över 2.5 år och bebisen 7 månader. Vi hade inte klarat oss med ståbräda. Äldsta har blivit en rymmare och kan sticka iväg närsomhelst och det är bokstavligen livsfarligt när man bor mitt i storstad som vi gör. Jag bär ofta bebisen i sele och har inte en chans att hinna ifatt storebror när han pilar iväg. Dessutom kan han på 2-åringars vis säcka ihop närsomhelst och vägra allt och då är ståbräda inte till stor nytta. Vi köpte en Bugaboo Donkey Duo för att kunna alternera mellan enkel och dubbelvagn, men faktum är att stora åker i sin gamla Brio och lilla i Bugaboon när vi ute hela familjen. Det är skönt att kunna gå hem tidigare med den ena om det behövs, kunna gå in och handla med stora eftersom lilla vaknar så fort man kommer in i affären, kunna söva den lilla promenerandes med vagn medan den andra går direkt till tex lekplatsen etc. Är jag ensam ute har jag stora i Brion och lilla i selen.

• Sade

Det äldre barnet var två år och fyra månader när lillen föddes. Vi har haft ståbräda och det har funkat hur bra som helst. Nu är stora barnet tre och ett halvt och har vant sig att gå mycket och kan vara ute flera timmar utan att gnälla.

Sen är det äldsta barnet ganska lugnt, lyssnar oftast på mig och får sällan bryt. Hade hon varit annorlunda hade jag säkert velat ha en syskonvagn. Men som det är nu har jag aldrig saknat en.

• tjockobbe
    Madeleine 916 skrev 2015-09-27 21:35:43 följande:

Som rubriken lyder hur skulle ni ha gjort angående syskonvagn. Vårt första barn kommer att vara 2 år och 10 månader när den andra kommer. Behöver man syskonvagn då eller räcker det med en ståbräda? Tacksam för svar

Köpte mig en syskonvagn idag. Äldsta dottern kommer vara 2 år och 1 månad när lillasyster kikar ut om knappt en månad, och hon älskar att åka vagn fortfarande så för mig känns inte en ståbräda som ett alternativ. Tror sen inte hon hade stått kvar på en ståbräda överhuvudtaget. Flört Jag är ensam och måste kunna ha båda barnen med full kontroll, även om jag kanske bara har den stora varannan vecka.

Hur är ditt första barn? Vill han/hon åka vagn eller är det inte så intressant? Om han/hon inte är så noga med att åka vagn så kanske en ståbräda är bättre.

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • m0desty

Vi har samma tid mellan barnen som ni kommer att få. Vi gick till affären och provade syskonvagnarna med störst sittdel. Insåg snabbt att storasyster inte skulle få plats någonstans.

Skaffa en bra ståbräda som passar er vagn. Jag hittade bra tips på Barnvagnsbloggen (googla). Det blir inga långpromenader med ståbräda men det blir det i alla fall inte med en leksugen treåring!

Det har funkat över förväntan. Andra barn på dagis som fick syskon lite tidigare hade också ståbräda så lösningen accepterades lätt av storasyster trots att hon fick lämna sin vagn till förmån för lillasyster.

• Madeleine 916
    tjockobbe skrev 2015-09-29 22:06:36 följande:

Köpte mig en syskonvagn idag. Äldsta dottern kommer vara 2 år och 1 månad när lillasyster kikar ut om knappt en månad, och hon älskar att åka vagn fortfarande så för mig känns inte en ståbräda som ett alternativ. Tror sen inte hon hade stått kvar på en ståbräda överhuvudtaget.  Jag är ensam och måste kunna ha båda barnen med full kontroll, även om jag kanske bara har den stora varannan vecka.

Hur är ditt första barn? Vill han/hon åka vagn eller är det inte så intressant? Om han/hon inte är så noga med att åka vagn så kanske en ståbräda är bättre.

Tycker för din kommentar,

Mitt första barn vill oftast åka vagn men kan även gå en mindre sträcka. Vi får se hur vi gör när det börjar närma sig
  • Madeleine 916

Tack för alla era kommentarer, mitt internet gick sönder så jag har inte kunnat svarat tidigare.men jag har fått en tanke ställare nu tack vare er

Svar på tråden Syskonvagn eller inte