Inlägg från: En del av oss |Visa alla inlägg
  • En del av oss

Första barnet BF juni 2016

[quote=76033859][quote-nick]Missdalvik skrev 2015-11-22 19:02:59 följande:[/quote-nick]

Livmodern ska man ju åtminstone kunna känna såhär långt, men inte ens det på mig.. Känns oroväckande. Du är väl några veckor efter mig?

[/

Ska man? Jag känner inget alls och är i v.8+1 idag. Gjorde VUL i torsdags och då slog hjärtat, ska på VUL igen på tisdag och sedan dateringsultraljud utanpå magen på torsdag.

Hur ska det kännas då? Jag är helt platt under naveln, kanske har med att jag tränar mycket, ingen aning. Varken gynekologen eller min BM sa något om att man ska känna livmodern. Står inget om det i dom gravidkalendrar jag föjer heller. Ska fråga MVC läkaren om detta på onsdag eller läkaren på VUL på tisdag.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

[quote=76034170][quote-nick]Missdalvik skrev 2015-11-22 19:58:20 följande:[/quote-nick]

Förhoppningsvis är det jag som är trög och inte fattar hur jag ska känna ;) ul på fredag, så får hålla mig tills dess :)

[/

Okej jag trodde du var 4 v efter mig, jag läste fel, men då är det ingen fara. Jag vet inte heller hur man känner och vågar inte klämma för mycket heller. Men det är ju nedanför naveln iaf som livmodern är.

• En del av oss

[quote=76034420][quote-nick]Missdalvik skrev 2015-11-22 20:50:44 följande:[/quote-nick]

Din livmoder är fortfarande kvar och gömd i ditt bäcken.

[/

Jo det vet jag och dessutom är jag smal och vältränad. Får se när gravidmagen kommer, räknar med att det kommer synas något i alla fall i v.20

• En del av oss

[quote=76034716][quote-nick]annieh897 skrev 2015-11-22 21:55:57 följande:[/quote-nick]

Det känns inte jättetydligt, men om jag försöker trycka på urinblåsan så känns det som att det är nåt i vägen. Blåsan känner inte av trycket från min hand liksom. Vet inte om ni hänger med, haha.

[/

Fast ligger inte urinblåsan bakom livmodern eller att det är urinblåsan du känner av?

• En del av oss

Den ligger belägen nedanför livmodern. Iaf enligt anatomiböckerna på hos kvinnor.

• En del av oss

[quote=76035328][quote-nick]Missdalvik skrev 2015-11-23 06:46:33 följande:[/quote-nick]

Du är visst en expert på precis allt.

[/

Verkligen inte! Men tack!

• En del av oss

Är i v.9 och här är jag fortfarande zombietrött och illamående och ömma bröst. Har svårt för mat men det som funkar just nu och fått dille på är sushi (mammasushi) lite dyrt bara men det är det enda som jag fixar just nu.

Idag ska jag på mitt sista VUL kl 14 och sedan lämna inskrivnings blodprover på labb.

• En del av oss

VUL gick bra idag, den lilla hade växt 5.5 mm sedan i torsdags och är nu 19 mm och hjärtat slår på fint. Den rörde sin ena lilla arm helt fascinerad.

Blev framflyttad 1 dag så BF nu är 1 juli men blir igångsatt v.38 runt veckan före midsommar ca om inte datumet ändras igen.

Bild på min lilla söta finns i mitt bildgalleri eller BF Juni tråden 2016.

• En del av oss

[quote=76044588][quote-nick]Rosen5824 skrev 2015-11-25 12:53:23 följande:[/quote-nick]

Någon mer som känner ett hugg i magen då man hostar eller nyser? Har känt lite på magen och den känns öm, antar att det är för att magen växer :) 

[/

Jo det kände jag precis ibörjan och precis innan jag testade positivt. Nu kommer det mest om jag gör en hastig rörelse eller ligger ner och flyttar på mig liggande. Inte så vidare skönt. Tror det är ligamenten som håller livmodern på plats som typ sträcks till typ.

Här ä det omöjligt att sova, några ungdomar som festar och spelar hög dunka dunka och för ett jäkla liv och inte tänker på oss andra som ska up i morgon bitti. Väktare är kontaktad som ska hit.

• En del av oss

[quote=76044900][quote-nick]Marty88 skrev 2015-11-25 14:23:51 följande:[/quote-nick]

Ja, man får ju se det lilla livet en extra gång då, så jag förstår att det är många som tar chansen. Och speciellt om man haft MF innan!

Dagarna går som tur var rätt fort denna vecka, tycker jag. Men så har vi ju vår köksrenovering att stå i, är i slutfasen just nu. Rätt skönt att inte ha tid att tänka alltför mycket på det här med MF.

[/

Gör du KUB bara för att se bebisen? Vet din BM det? Låter ju helt fel anledning. Tänk om du får ett tråkigt besked.. Jag tycker man ska ta ställning till innan man gör fosterdiagnostik att vad gör vi med den information vi får om vi skulle få dåliga besked och inte bara se det som en extra chans att få se bebisen.

Själv har jag fått remiss för FVP idag och min sambo och jag är ense vad vi gör vid dåliga besked. Ja skulle barnet ha Trisomi 13 eller 18 är det inget att diskutera eftersom barnet inte kommer överleva och är det trisomi 21 så blir det ett avbrytande eftersom Downs barn oftast har svåra hjärtfel syn och hörselproblem.

• En del av oss

[quote=76046671][quote-nick]Marty88 skrev 2015-11-25 22:39:18 följande:[/quote-nick]

Vänta, va? Jag ska inte göra kub? Hade vi däremot fått det erbjudet hade vi säkerligen funderat över det och min inställning är att man helst ska vara klar med vad man gör vid ett tråkigt besked redan innan. Hade vi gjort det? Det vet jag inte, men troligtvis hade vi kommit fram till att inte göra det. Har barnet Downs Syndrom är barnet såklart vårt barn ändå, och lika värt och älskat oavsett. Det hade inte spelat någon roll efter kub om det visade sig vara DS eller ej, med andra ord. Det andra är jag inte insatt i eftersom jag inte ens ska göra kub.

Varför man gör kub är upp till var och en, men jag skrev att jag absolut förstår om man vill göra det för att se så allt står rätt till med det lilla livet om man varit med om många MF tidigare.

Min bm vet allt jag funderar över då vi har en bra dialog, det behöver du inte oroa dig för. Tyvärr kändes detta som en helt obefogad uppläxning, det är tråkigt. Jag tycker det är synd att det hela tiden ska hållas på och ifrågasättas och pekas finger hela tiden. Var kvinnas graviditet är kvinnans, ingen annans, detsamma gäller med känslor och tankar kring den. Och det är okej.

[/

Jag reagerade på det du skrev om att ja då tar man ju chansen att få se bebisen. Tycker bara att dom som väljer KUB av enbart den anledningen nog borde tänka en gång till vad KUB faktiskt är.

• En del av oss

[quote=76047334][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-26 07:42:07 följande:[/quote-nick]

Men SLUTA döma folk för deras beslut! Låt henne göra KUB bara för att se bebisen om hon vill det. Vad DU tycker spelar ingen roll.

[/

Det är inte bara jag som tycker så, hela läkarkåren delar samma uppfattning.

• En del av oss

[quote=76047969][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-26 11:20:16 följande:[/quote-nick]

Om du inte är läkare, vilket du inte är, tycker jag inte du ska prata för vad hela läkarkåren tycker.

Så länge man vet vad KUB innebär spelar det absolut ingen roll om man gör det för att se bebisen, om man vill veta sannolikheten för kromosomavvikelser eller om man gillar känslan av gele på magen, man gör det av vilken anledning man vill. Sluta lägga dig i folks beslut och inse att inte alla är lika besatta av fosterdiagnostik som du är, och förstå att det inte är något fel i det. Din åsikt är inte automatiskt rätt bara för att du tror att du är expert på allt.

[/

Lägg av med dina tillrätavisanden och anklagande på mig. Du påstår saker om mig som är felaktiga. Att enbart göra KUB för att se bebisen är fel och det säger alla bm och läkare, det är bara att kolla upp eller fråga din bm om om du nu jag tror jag far med osanning. Jag är inte besatt och expert men jag tar välgrundade beslut och sätter mig in i saker och detborde väl vilkenmänniska som helst göra som själv ska genomgå fosterdiagnostik så man har koll på vad man utsätter sig för och varför och jag tycker det är bra än att inte ha någon koll, kunskap är aldrig fel. Det är däremot fel och sitta och påstå massa saker om mig och hellre expert än dum i huvudet och inte påläst.

• En del av oss

[quote=76047983][quote-nick]Kakmonster86 skrev 2015-11-26 11:27:20 följande:[/quote-nick]

För det första skulle jag gärna ta del av källan till ditt påstående att hela läkarkåren tycker så. För det andra kan det diskuteras vad begreppet "hela läkarkåren" innebär. 

Men för att komma till saken, det primära hos personen som i detta fall önskar göra kub för att se att allt står rätt till är hennes oro.

Om hon inte innan testet görs, informeras om hur man bör förbereda sig och vad man tillsammans med sin partner kan komma att behöva ta ställning till så är det för bövelen inte hennes fel och heller inte din uppgift! Det är "läkarkåren"(om det nu är så du kallar barnmorskor och annan vårdpersonal) som brustit i sin arbetsuppgift att informera patienten om detta. Det är deras uppgift att se till att de blivande föräldrarna förbereder sig på möjliga resultat. 

Jag ska göra KUB och jag har ingen aning om vad jag kommer göra av resultatet. Jag kan vilja veta, tro att jag vet, men när jag väl står där, hur f*n ska jag kunna veta? Hur ska någon kunna veta i förväg som aldrig ställts inför det brutala valet tidigare? 

[/

Ni har nog missuppfattat mig grovt. Det hela handlar om att det är för djävla fel anledning att göra fosterdiagnostik ENBART för att få se sin bebis, då kan man boka ett privat UL om man är så nyfiken än uppta tid och skattepengar på en dyr fosterdiagnostik analys eller statstik som KUB faktiskt är. Och frågar du din bm vad hon anser om att göra KUB bara för att få se bebisen så får du nog samma svar att det är inte motiverat då eftersom det är inte koll på bebisen och sedan klart utan en statisk sannolikhet om ditt barn har kromosomsjukdomar, två dödliga och DS. Jag och min sambo är ense om vad vi gör, vi avbryter vi vill ge ett barn ett värdigt liv, anser inte det rätt att behålla ett barn med Trisomi 13 eller 18 som oftast dör före v.25 eller föds svårt sjuk och dör inom 10 månader eller föda ett DS som oftast har hjärtfel syn och hörselproblem inlärningsproblematik och stort omvårdnadsbehov resten av livet.

• En del av oss

[quote=76051868][quote-nick]Marty88 skrev 2015-11-27 12:33:57 följande:[/quote-nick]

Det är vad du tycker, snälla sluta tala för andra. Du får säkert medhåll av en del, men du kan knappast tala för all vårdpersonal! Det är heller ingen annan som sagt att de bara ska göra det för att endast "titta lite" på sin bebis, man vill såklart säkerställa så allt är bra med barnet också, inkluderat fosterdiagnostik! Det är du som själv fått ihop det till något annat.

Oavsett är det inte okej att hoppa på andra med dina åsikter och säga att folk gör fel, bara för att du anser det. Man kan hålla saker för sig själv ibland, eller hur?

Det är ju jättebra att du har koll på exakt vad kub innebär, med tanke på att du varje gång skriver varenda kromosomfel och diverse komplikationer så fort du nämner det, men det får stå för dig. Vi andra är inte "dumma i huvudet" för att vi inte har koll på exakt allt om våra graviditeter och googlar sönder internet, den inställningen får du faktiskt lägga ner med! Jag försöker att inte stressa genom att söka sönder google och läsa i diverse anatomiböcker, så att mitt lilla pyre inte ska känna av någon stress och oro, och det funkar på mig. Är jag dum i huvudet för det? Skulle inte tro det.

Och du? Om inte du tycker om att bli "tillrättavisad" kanske du ska fundera på vad du själv skriver till andra här....

Det räcker med negativ stämning från dig nu, hur du bäst uppnår det kan du ju få fundera på, här inne vill vi ha i alla fall en positiv stämning.

[/

Oj vad du har fel läser inte sönder internet eller google kollar inte i anatomiböcker heller. Tydligen känsligt att man kan någonting här inne.

Det var en som skrev här inne jo man tar ju chansen att få se bebis när det skrevs om KUB och jo det finns tyvärr folk som enbart gör KUB bara för det och inte inser att de kommer en sannolikhetsbedömning eller statistik som det snarare är.

Ursäkta men varför ska jag fundera på hur jag uppnår negativ stämning som du skriver? .

Tycker du att du bidrar med god stämning när du skriver sådant här blaj till mig? Skulle du våga säga det face to face eller är du bara kaxig bakom en skärm?

• En del av oss

Jag försöker inte spela attjag kan kan förmer, det är er tolkning och det är tragiskt att man ska få skit när man vill förmedla något som andra kanske inte vet och att det jämt ska misstolkas och bli en höna av en fjäder. Jag reagerade bara på att orden att passa på att se bebis och välja att göra KUB enbart av den anledningen att man får se bebisen då och det uppfattar ni som otrevligt. Tycker både BM och obstetriker varit tydliga med att KUB görs inte av sådana skäl att man bara är nyfiken på att se sin bebis utan andra skäl. Vill man se bebis bara bokar man ett vanligt ultraljud.

• En del av oss

Får se bebis på ul den 14 januari vid FVP och sen rul den 9 februari.

Svar på tråden Första barnet BF juni 2016