-
Det är en fantastiskt bra strategi! Jag kör på samma ;)Rosen5824 skrev 2015-11-25 19:33:10 följande:Det är lite min strategie nu också att hålla sig sysselsatt så det går jätte fort! Nu kommer jul stöket också, så upp med all pynt och baka hejvilt :)
-
Klart du får reagera på det, men det är inte nödvändigt att alltid agera på allt man reagerar på. Hade du läst allt jag skrev hade du förstått att jag inte ska göra det, och skulle jag göra det så är det min ensak varför jag gör det. Därmed inte sagt att det är av den anledning du anger jag skulle göra det.En del av oss skrev 2015-11-26 10:24:15 följande:
[quote=76046671][quote-nick]Marty88 skrev 2015-11-25 22:39:18 följande:[/quote-nick]
Vänta, va? Jag ska inte göra kub? Hade vi däremot fått det erbjudet hade vi säkerligen funderat över det och min inställning är att man helst ska vara klar med vad man gör vid ett tråkigt besked redan innan. Hade vi gjort det? Det vet jag inte, men troligtvis hade vi kommit fram till att inte göra det. Har barnet Downs Syndrom är barnet såklart vårt barn ändå, och lika värt och älskat oavsett. Det hade inte spelat någon roll efter kub om det visade sig vara DS eller ej, med andra ord. Det andra är jag inte insatt i eftersom jag inte ens ska göra kub.
Varför man gör kub är upp till var och en, men jag skrev att jag absolut förstår om man vill göra det för att se så allt står rätt till med det lilla livet om man varit med om många MF tidigare.
Min bm vet allt jag funderar över då vi har en bra dialog, det behöver du inte oroa dig för. Tyvärr kändes detta som en helt obefogad uppläxning, det är tråkigt. Jag tycker det är synd att det hela tiden ska hållas på och ifrågasättas och pekas finger hela tiden. Var kvinnas graviditet är kvinnans, ingen annans, detsamma gäller med känslor och tankar kring den. Och det är okej.
[/
Jag reagerade på det du skrev om att ja då tar man ju chansen att få se bebisen. Tycker bara att dom som väljer KUB av enbart den anledningen nog borde tänka en gång till vad KUB faktiskt är.
Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
Du behöver inte gå på mig om det, för att jag har förståelse för att man gör det av den anledningen! Så onödigt med en sådan dömande ton, vad som är rätt för dig sätter inte standard för alla andra gravida kvinnor, och tvärtom. -
Vad härligt, Missdalvik! :)
Jag drömde inatt att jag började blöda, tänk att den inte stressen kan påverka en så mycket, fast man försöker låta bli att tänka så mycket på det! Inte långt kvar av denna vecka nu, stanna kvar där inne, lilla liv... -
Det är vad du tycker, snälla sluta tala för andra. Du får säkert medhåll av en del, men du kan knappast tala för all vårdpersonal! Det är heller ingen annan som sagt att de bara ska göra det för att endast "titta lite" på sin bebis, man vill såklart säkerställa så allt är bra med barnet också, inkluderat fosterdiagnostik! Det är du som själv fått ihop det till något annat.En del av oss skrev 2015-11-27 08:57:02 följande:
[quote=76047969][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-26 11:20:16 följande:[/quote-nick]
Om du inte är läkare, vilket du inte är, tycker jag inte du ska prata för vad hela läkarkåren tycker.
Så länge man vet vad KUB innebär spelar det absolut ingen roll om man gör det för att se bebisen, om man vill veta sannolikheten för kromosomavvikelser eller om man gillar känslan av gele på magen, man gör det av vilken anledning man vill. Sluta lägga dig i folks beslut och inse att inte alla är lika besatta av fosterdiagnostik som du är, och förstå att det inte är något fel i det. Din åsikt är inte automatiskt rätt bara för att du tror att du är expert på allt.
[/
Lägg av med dina tillrätavisanden och anklagande på mig. Du påstår saker om mig som är felaktiga. Att enbart göra KUB för att se bebisen är fel och det säger alla bm och läkare, det är bara att kolla upp eller fråga din bm om om du nu jag tror jag far med osanning. Jag är inte besatt och expert men jag tar välgrundade beslut och sätter mig in i saker och detborde väl vilkenmänniska som helst göra som själv ska genomgå fosterdiagnostik så man har koll på vad man utsätter sig för och varför och jag tycker det är bra än att inte ha någon koll, kunskap är aldrig fel. Det är däremot fel och sitta och påstå massa saker om mig och hellre expert än dum i huvudet och inte påläst.
Oavsett är det inte okej att hoppa på andra med dina åsikter och säga att folk gör fel, bara för att du anser det. Man kan hålla saker för sig själv ibland, eller hur?
Det är ju jättebra att du har koll på exakt vad kub innebär, med tanke på att du varje gång skriver varenda kromosomfel och diverse komplikationer så fort du nämner det, men det får stå för dig. Vi andra är inte "dumma i huvudet" för att vi inte har koll på exakt allt om våra graviditeter och googlar sönder internet, den inställningen får du faktiskt lägga ner med! Jag försöker att inte stressa genom att söka sönder google och läsa i diverse anatomiböcker, så att mitt lilla pyre inte ska känna av någon stress och oro, och det funkar på mig. Är jag dum i huvudet för det? Skulle inte tro det.
Och du? Om inte du tycker om att bli "tillrättavisad" kanske du ska fundera på vad du själv skriver till andra här....
Det räcker med negativ stämning från dig nu, hur du bäst uppnår det kan du ju få fundera på, här inne vill vi ha i alla fall en positiv stämning. -
Men fy! Alltså, jag brukar drömma ganska konstigt och livligt normalt sett, men sen jag blev gravid är det liksom sju resor värre! Helt galna grejer!annieh897 skrev 2015-11-27 12:36:57 följande:
På tal om drömmar. Drömde inatt att jag ammade min bebis men h*n vägrade amma ur ena bröstet för det rann blod ur det istället för mjölk. Vafan, så äckligt...!
-
Ja, det skulle jag våga.En del av oss skrev 2015-11-27 15:18:03 följande:
[quote=76051868][quote-nick]Marty88 skrev 2015-11-27 12:33:57 följande:[/quote-nick]
Det är vad du tycker, snälla sluta tala för andra. Du får säkert medhåll av en del, men du kan knappast tala för all vårdpersonal! Det är heller ingen annan som sagt att de bara ska göra det för att endast "titta lite" på sin bebis, man vill såklart säkerställa så allt är bra med barnet också, inkluderat fosterdiagnostik! Det är du som själv fått ihop det till något annat.
Oavsett är det inte okej att hoppa på andra med dina åsikter och säga att folk gör fel, bara för att du anser det. Man kan hålla saker för sig själv ibland, eller hur?
Det är ju jättebra att du har koll på exakt vad kub innebär, med tanke på att du varje gång skriver varenda kromosomfel och diverse komplikationer så fort du nämner det, men det får stå för dig. Vi andra är inte "dumma i huvudet" för att vi inte har koll på exakt allt om våra graviditeter och googlar sönder internet, den inställningen får du faktiskt lägga ner med! Jag försöker att inte stressa genom att söka sönder google och läsa i diverse anatomiböcker, så att mitt lilla pyre inte ska känna av någon stress och oro, och det funkar på mig. Är jag dum i huvudet för det? Skulle inte tro det.
Och du? Om inte du tycker om att bli "tillrättavisad" kanske du ska fundera på vad du själv skriver till andra här....
Det räcker med negativ stämning från dig nu, hur du bäst uppnår det kan du ju få fundera på, här inne vill vi ha i alla fall en positiv stämning.
[/
Oj vad du har fel läser inte sönder internet eller google kollar inte i anatomiböcker heller. Tydligen känsligt att man kan någonting här inne.
Det var en som skrev här inne jo man tar ju chansen att få se bebis när det skrevs om KUB och jo det finns tyvärr folk som enbart gör KUB bara för det och inte inser att de kommer en sannolikhetsbedömning eller statistik som det snarare är.
Ursäkta men varför ska jag fundera på hur jag uppnår negativ stämning som du skriver? .
Tycker du att du bidrar med god stämning när du skriver sådant här blaj till mig? Skulle du våga säga det face to face eller är du bara kaxig bakom en skärm?
Det är inte alls känsligt att någon kan något, jag kan också en del, men sättet du förmedlar dig på ger ett sken av att du ser dig som förmer. Sådant retar ganska många människor.
Jag har gett min synpunkt på det hela, från första början, så önskar du veta mer om var jag står i allt detta kan du kika några inlägg längre upp. Längre än såhär tänker jag inte fortsätta diskussionen, tack för mig! -
Här är det nu v 13+1! Vi har tagit oss förbi vecka 13 och börjar äntligen kunna förstå att det är på riktigt :)
Gjorde ett fantastiskt första intryck på min första dag på praktiken idag - spydde tjugo minuter efter passets början... Haha! Tur de tog det med ro, och efter en förklaring så är det ju inga som helst konstigheter, mest jag som tycker det var lite pinsamt. :) -
Tack detsamma! :)Rosen5824 skrev 2015-12-01 16:08:04 följande:
Hej på er alla! Oj vad mycket kommentarer, hoppas vi nu när vi kommer in i dec kan bara fokusera på oss och våra små liv inne i magarna! Har varit borta från FL och ville hinna läsa igenom alla diskussioner, innan man tar tag i julstöket :)
Så nu önskar jag er alla en trevlig första december och en fortsatt trevlig kväll!
-
Men eller hur! Mitt rul är 12/1 och jag ligger ju en dag efter dig.. Tydligen på ultraljudsbokningen också, haha! Det borde ju gå fort, i och med alla helger.. Hoppas jag iaf :)Missdalvik skrev 2015-12-20 10:42:27 följande:
Går in i v 17 idag, vad fort tiden går nu! Första 12 veckorna sniglade sig fram, men nu jäklar hinner man knappt blinka :) rul den 11 januari, hoppas det går lika fort dit :)
-
Härligt Missdalvik! :) Imorgon är det dags för rul för vår del också, så spännande! :)
Hur är det för er andra, känner ni era små? Jag började känna för två veckor sen, som ett litet fladder, men det har snabbt övergått till små tydliga buffar och tydligare rörelser än "bara" fladder. Så himla mysigt!