Första barnet BF juni 2016
GrO välkommen, din beskrivning låter som det är för mig. Ingen blödning dock. Haft 9 MF/MA och nu hoppas jag denna gång. V.6+ nu.
GrO välkommen, din beskrivning låter som det är för mig. Ingen blödning dock. Haft 9 MF/MA och nu hoppas jag denna gång. V.6+ nu.
Fortfarande niente symtom här, positivt graviditetstest fortfarande. Verkar bli en symtomfri graviditet, men jag är skit orolig verkligen för nästa vecka då jag ska på VUL och det känns som jag sitter och väntar på et MA besked. Idag är det iaf inskrivning på MVC hade önskat det var VUL idag istället för jag kan verkligen inte njuta ett dugg och glädjas då jag tror att det är dött då jag inte har dtt enda symtom. Min sambo fattar jag inte varför jag är ihop med för han är totalt ointresserad nu när han gjort sin plikt och gjort mig gravid.
Tog ett graviditetstest i morse igen skickar en bild till han...inte en kommentar, bad han förbereda frågor inför inskrivningen och han har vetat om detta i åtskilliga veckor då blir han förbannad och börjar käfta emot och blir sur. Jag funderar på att lämna fanskapet.
Inskrivningen gick väl bra och helt ok värden. Näst ut blir slla blodprov som alla gravida tar tidigast när jag är i v.8+0 och sedan fosterdiagnostik med läkare på MVC den 25/11 och sedan datera graviditeten med UL utanpå magen den 26/11.
Väldigt välplanerad och efterlängtad av oss båda
Skulle aldrig kunna avstå från någon form av fosterdiagnostik oavsett ålder, inte efter att ha läst hur många unga mammor som faktiskt drabbas och är i chock efteråt. Men up to yours!
[quote=76013707][quote-nick]Missdalvik skrev 2015-11-17 12:52:46 följande:[/quote-nick]
Vi gör kub för att få chansen tidigt i graviditeten få se ifall något är fel. Skulle aldrig förlåta mig själv ifall det visar sig i v18 att det är fel på barnet, som kunde ha upptäckts ännu tidigare.
[/
Samma här,vågar inte vara naiv när det gäller ett barn och tänka det händer inte mig.
[quote=76014167][quote-nick]Tjotilda85 skrev 2015-11-17 14:32:59 följande:[/quote-nick]
Jag tanker inte göra KUB eller tidigt UL, funderar faktiskt på att avstå ultraljud överhuvudtaget. När man laser om ultraljud känns det inte som något man vill utsätta sitt outvecklade barn för. Om det skulle vara något fel, kan man ändå inte ändra på det. Alla undersökningar är som ju frivilliga. Så tanker jag :) Är I v 9 (8+1) ska till bm först om 3 veckor för riktiga inskrivningen.
[/
Så du tänker chansa? Ultraljudet är till för att se att din bebis mår bra och hur organen ser ut. Finns ingen studie som påvisar att ultraljud är farligt för fostret, det enda som kunnat påvisas är att pojkfoster har en liten tendens att bli vänsterhänta, en piece of cake enligt mig med tanke på vilka fel foster kan ha som Tyrners syndrome, avsaknad av skallben, fel på hjärtat, ingen luftstrupe etc vill du verkligen inte veta om ditt barn utvecklas normalt?
[quote=76014400][quote-nick]annieh897 skrev 2015-11-17 15:29:45 följande:[/quote-nick]
Vi ska göra kub, alla erbjuds det här. Skulle resultatet vara tråkigt så gör vi fostervattenprov. Om vi får ett tråkigt besked även där så vet vi inte hur vi ska göra, kommer ta det då i såna fall.
[/
Det är nog bra om ni tar reda på innan vad ni ska med informationen till. Är beslutet att behålla barnet osvsett skada så brukar oftast inte FVP vara rötta vägen utan man gör oftast riktade UL.
Jag och min sambo skippar KUB och går direkt på FVP, ska träffa läkare nästa vecka för remiss för det och kommer bli kallade i januari eftersom FVP görs tidigast i v.15+0 vill slippa göra KUB riskera dåligaa resultat och vänta 3 veckor på FVP och 3 veckor på provsvar vilket blir 6 veckor totalt.
Vi har bestämt oss för att avbryta graviditeten vid svårta sjukdomar och eller kromosomavvikelser som tex Trisomi 13 18 21 etc.
[quote=76014360][quote-nick]Missdalvik skrev 2015-11-17 15:20:38 följande:[/quote-nick]
Vi vill ha chansen till att förbereda oss mentalt. Tex down syndrom, visar det sig att vår bebis har en stor risk att få ds så vill vi vara förberedda, läsa på och kunna så mycket vi bara kan få in i huvudet innan den efterlängtade kommer. Oavsett så är barnet oerhört älskat och vi kommer inte avsluta graviditeten. Hoppas ju självklart på det bästa, är väl ingen som hoppas på ett sjukt barn oavsett. Men efter flera missfall så bestämde vi att vi vill ta all möjlighet vi kan få för att se så att allt står rätt till. Tidigt ul blev det oplanerat då jag fick söka akut för svåra smärtor i magen som visade sig vara en stor cysta. Annars hade vi inte fått se våran bebis innan v13.
[/
DS får man inte, det är ett fel i kromosomuppsättningen som uppstår redan tidigt innan du ens kan testa positivt.
downs barn är oftast mycket sjuka med hjärtfel osv och inte bara Downs och det är många som avbryter men alla gör olika val i livet. Pga hur svårt sjuka Downs barn kan vara kommer iaf vi avbryta då vi vill ge ett barn ett värdigt liv och jag vet inte om det är så värdigt att födas så sjuk och skadat och inte få sina rättigheter i landet och samhället.
Eftersom man har lägre immunförsvar vid graviditet tänker jag vaccinera mig, men väntar till v.16 i januari.