Inlägg från: Marty88 |Visa alla inlägg
  • Marty88

Första barnet BF juni 2016

ecochic skrev 2015-10-02 17:16:11 följande:

Får jag ansluta mig till denna tråden? Jag fick mitt första plus förra helgen och har  beräknat födelsedatum runt den 7:e juni 2016. Mitt första barn och jag är strax över 30. Jag är väldigt glad, men också orolig? Har haft många närstående som har fått missfall. Jag har själv mild PCO och hade ägglossning typ på dag 71 i min förra cykel (annars 40-42 dagars cykler). Vi blev dock gravida på första försöket! 

Jag känner mig väldigt svullen och har lite värk i brösten samt lite illamående. Var på mitt första infosamtal hos barnmorskan idag och det börjar kännas verkligt! Har fått mina barnmorse-tider, UL, KUB och grejer bokade för resten av året redan!

Hur hanterar ni er oro för missfall? Bara försöker att tänka positivt? Jag har inte så lätt för det alltid? Naturen kommer ju att ta sin lag - jag försöker bara ta det lugnt och vara hälsosam för att hjälpa till på vägen. Jag har berättat för min syster och min mans syster och kommer berätta för mina föräldrar på måndag.. annars håller vi det tyst ett tag!

Lycka till allihopa! Vi får stötta varandra här!!

Grattis och välkommen! :)
    Oron kommer man nog inte ifrån, tyvärr. Jag försöker fokusera på att vara så hälsosam jag kan och inte göra nåt som kan skada fostret, vilket vi nog alla gör. Händer det ändå måste man försöka förstå att fostret inte hade klarat ett liv utanför magen och att det var det bästa som kunde hända, det gick till slut efter mitt MF även om det är svårt i början...
  • Marty88

3 Juni

little­missE - 24år, 1:a barnet, Öland

5 Juni

Marty88 - 27 år, 1:a barnet, Borås

6 Juni

Tessan120 - 30 år, 1:a barnet, Bålsta

9 Juni

Knaappeen - 25 år, 1:a barnet, Västerås

10 Juni

Erla4 - 26 år, 1:a barnet, Mellerud

13 Juni

Ellaria - 26 år, 1:a barnet, Ängelholm

• Marty88

Jag mår helt okej, men en del illamående och yrsel. Än så länge inget kräk åtminstone, även om det är svårt att borsta tänderna nu för tiden ;) Större och ömma bröst och har börjat gå upp och kissa på nätterna.. Fryser hur mycket som helst också! V 6+1 idag, inväntar svar från privat gyn om tidigt ultraljud, är ju evigheter kvar till inskrivning hos bm :)
    Hur mår du själv nu?

• Marty88
    littlemissE skrev 2015-10-13 19:41:28 följande:
    Okej skönt med massa symptom iaf :)

Ja det är rätt tröttsamt att gå upp och kissa på natten. Inatt fick jag tom gå upp 2 ggr.

Om jag bortser från de fruktansvärt ömma boobsen (spec nattetid) hunger och kissandet så känner jag inte av graviditeten speciellt mycket :) är i 6+3 nu :)

Skönt med tidigt ultraljud. Spännande! :) hoppas allt är som det ska med den lille :)
    Ja, och symptomen är starkare denna gång jämfört med förra, så jag hoppas det är ett tecken för att det kommer gå vägen nu :)

Det låter som lagom med symptom i alla fall, de du har :)

Verkligen spännande! Nästa fredag är det dags, är då i 7+4 så jag hoppas få höra ett litet tickande hjärta och att allt ser bra ut :)
  • Marty88
    littlemissE skrev 2015-10-15 14:23:03 följande:
    Åhh va mysigt!! Hoppas allt ser fint ut :) redan nästa vecka är ju jätte nära :) själv får jag inte kolla för än den 25/11 :(

Ja visst är det skönt att inte ha så mycket symptom men blir ju iaf nojig när man inte får de typiska som illamående eller avsmak av sånt man annars älskar.

Men kollade med syrran i helgen hur hennes graviditet va. Hon kände typ inget alls. Så jag hoppas vi har liknande graviditeter ;)
    Av mvc erbjuds vi inget förutom rul i v 18-20 typ, så vi har kontakt med en privat mottagning. Känns absolut värt att betala för ett tidigt ul. :) nästa blir nog rul via mvc alltså, om vi inte går till privata fler gånger. :)

Jo, klart man är nojig också, varje gång jag får molvärk blir jag rädd att ett missfall är på gång igen, eftersom det förra startade så.. Men det händer inte så ofta som tur var.

Hoppas inte det är något annat än liknande din systers graviditet då :)
  • Marty88
    Missdalvik skrev 2015-10-16 22:29:47 följande:

Är det någon här inne som fått ett utomkvedshavandeskap någon gång? Jag börjar misstänka att jag har fått det.. :(

Vaknade i natt av enorm smärta i "tjejmagen", och det har även kommit och gått under dagen. Blir helt lamslagen av smärtan.. Inga blödningar ännu, inget rosa eller liknande heller. Vet att man "ska" ha lite ont eftersom det växer och möbleras om där inne, men denna smärtan känns inte normal..

Jag hade så i början av min förra graviditet, men bara typ till v 6. Kortvarig stark smärta som gjorde att jag inte kunde gå.. Men sen slutade det!
    Är du orolig - ring 1177, de brukar vara väldigt hjälpsamma! Alternativt kontaktar du gynakuten. Hellre att man frågar en gång för mycket, tycker jag...

Hoppas verkligen inte att det är något tokigt!
  • Marty88
    Missdalvik skrev 2015-10-17 20:11:21 följande:

Tack för er omtanke!

En cysta blev svaret, och till vår stora lycka har vi fått se ett litet pickande hjärta på vår lilla mini <3

Åh, så skönt! <3
  • Marty88

Åh, idag har inte varit någon bra dag.. Det verkar inte bättre än att graviditet triggar min migrän, det var exakt likadant förra gången. Då hann jag inte plocka ut den medicin jag fick för det, men det ska absolut göras imorgon! Jag fungerar inte alls när jag får såna anfall, och illamåendet blir bra mycket värre på det. Inte hjälper alvedon heller, och Ipren får man inte äta som gravid, så det känns rätt hopplöst för tillfället.

Bara gnäll, men jag behövde få ur mig det någonstans...

• Marty88

Här är det fortsatt illamående och aptit som går upp och ner, svullen mage och tunga och ömma boobs. Imorgon är det äntligen dags för ultraljud, hoppas verkligen att allt ser bra ut där inne! Är i v 7+3 idag, så risken är väl att det inte blir så bra bilder/ljud men jag håller tummarna.

• Marty88
    Elliott94 skrev 2015-10-23 06:28:38 följande:

Jag tycker att veckorna går jätte snabbt men ändå sjukt långsamt samtidigt?!?!

Mitt illamånde står kvar och jag får hänga över toaletten de flesta mornarna. Ömma boobs och kvarvarande trötthet! Men jag är iallafall glad så länge jag känner något!

I Skåne så får vi inte VUL eller tidigit ultaljud om man ej har en remiss (bortsett om du vill betala 1000kr) känns så jobbigt att man ska behöva gå ovetandes till vecka 18 vilket oroar en en hel del. Ska till barnmorskan på onsdag och ska fråga henne om den går att ordna på något sätt för man vill inte gå och vara orolig och stressad över det känner jag!

Det är likadant här, inget tidigt ultraljud ges via mvc om man inte har en "särskild anledning". Vi har bokat vårt besök idag privat, men det känns värt det.

Väntar fortfarande på inskrivning, 10/11, så då är jag redan i v 11! Det känns jättelångt bort, och jag har varit lite fundersam och nojig, men det ska ju såklart inte påverka min graviditet på något sätt.. Tankarna kan bli helt knasig av dessa hormoner! ;)

Bra att du fortfarande känner något, då är det säkerligen ingen fara!
Svar på tråden Första barnet BF juni 2016