Första barnet BF juni 2016
Jag är inne på min andra vecka i sjukskrivning, tidig foglossning.. Juni har aldrig känts så långt bort innan som nu.
Jag är inne på min andra vecka i sjukskrivning, tidig foglossning.. Juni har aldrig känts så långt bort innan som nu.
Usch aldrig kul med foglossning har det också (v 15) det börjar i ryggen och strålar ner mot rumpan och låren. Sen går jag riktiga kramp värk på vaderna mot kvällen så går runt med stödstrumpor.
Prata med bm om ev bälte
Jag har också bf 8 juni men enligt min app är jag bara i v 18+3 (och enligt bms uträkning är jag 18+4). Hur kan det skilja så fast vi har samma bf?
Härligt Missdalvik! :) Imorgon är det dags för rul för vår del också, så spännande! :)
Hur är det för er andra, känner ni era små? Jag började känna för två veckor sen, som ett litet fladder, men det har snabbt övergått till små tydliga buffar och tydligare rörelser än "bara" fladder. Så himla mysigt!
Vad kul! Jag har inte sett något ännu, men jag har inte tittat så mycket heller, mest bara känt.. Igår lyckades sambon känna en buff när han hade handen på magen, gott att han kan bli mer delaktig på så vis, och det gör det så mycket mer verkligt för honom också. :)
Gick in i v 20 idag, så 19+0 :)
Kul! Min mamma är barnmorska så hon ska lära min sambo att lyssna efter hjärtslagen med stetoskop sen, men det kan man oftast inte förrän från v23-24 nånstans. Vi försökte tidigare, men då ville det sig inte så vi får nog snällt vänta ;)
Nej, absolut inte! Hon är inte verksam barnmorska längre, men oavsett så hade jag inte velat det, och inom vården bör man inte heller vårda anhöriga, så jag har henne "bara" som mamma. Har jag varit orolig nån gång så ringer jag ju först till henne så kan hon oftast lugna mig, eller känna på magen eller nåt sånt, men annars håller jag mig till min bm :) Så några gratis ul har jag inte fått, hon är inte utbildad i ul-undersökningar och jag blir ju inte särbehandlad för att hon råkar vara vårdenhetschef på bb/förlossningen. Skönt ändå, tycker jag! :)
Ja, det tar tydligen längre tid, stetoskop är ju inte främst för att lyssna på hjärtljud från barn, oftast har bm en sån där "tratt" i trä för det. :)
Ja, det är det verkligen! :) Jag försöker hålla mig till säkra källor när jag googlar (vilket jag försöker undvika ändå), här är det mest lite bollplank och gemenskap för mig, eftersom jag inte har nån i min närhet som väntar barn. :)
Vet inte hur det funkar med doppler hos bm här faktiskt.. Får nog reda på mer vid nästa besök, när vi planerar de kommande träffarna. :)
Rul gick väldigt bra idag, så mysigt att se mini! Sprattlig, och ville bara ha händerna i ansiktet, så vi fick tyvärr ingen bild med ansiktet i profil, men men.. :) Blev framflyttad också, så bf blev istället 31/5 och v 21 redan imorgon ;)
Haha, ja min bm har också avrått mig från familjeliv! Men som sagt, använder det inte för att söka "fakta" ;)
Vad roligt! Hoppas allt går bra, jag hade verkligen fjärilar i magen när vi skulle dit, både av förväntan och lite oro såklart. Men när barnmorskan sa att allt såg bra ut så slappnade jag av. Men lite obehagligt att hålla på att svimma i liggande läge när jag låg där! Fick vända mig på sidan ett par gånger pga det, och då släppte det.. Tydligen blir det så när man är gravid och ligger på rygg, för då trycker livmodern mot aortan och man får syrebrist.. Enda gångerna man svimmar från ryggläge är tydligen graviditet, så händer det nån av er lägg er på sidan så lättar det :)
Det tog 40-45 min för oss, men det tog nog längre tid än vanligt för en av barnmorskorna var under upplärning av ul. Inte oss emot, vi fick ju titta lite längre :) Men det kanske tar 30 min vanligtvis, om jag skulle gissa :) De tar ju mått och så allteftersom och berättar vad de ser, så slutgiltiga bedömningen kommer ju först i slutet, men du kommer få veta saker under tiden också, så då får du ju en hum om hur bebisen mår och om allt är som det ska :)
Ja men då är det säkert det! Jag har inte känt av det förut, men jag ligger sällan på rygg.. Blev väl så nu av den anledningen :) Från mitten av graviditeten sa de att det var vanligt, så de var vana vid att få vänta lite med undersökningen ibland ;)
Ja, tidiga ul är det väl bara ett mått de tar, men nu är det ju flera mått och hur lillhjärnan ser ut osv.. Så längre tid tar det ju :)
Fy! Det har jag med, men det går bra när jag ligger ner, på alla sidor. Iaf än så länge ;P
Jadu, jag har varit med om att hålla på och svimma väldigt många gånger, känner man igen signalerna så ska man sätta/lägga sig, men ibland går det ju för fort.. Hoppas inte det händer någon av oss här!
Berätta gärna vad hon svarar! Har också läst att det är farligt att ligga på rygg och höger sida. Tycker att det verkar överdrivet, men vill inte chansa!
Jag är varken för eller emot bedövning, men reagerade väldigt konstigt på morfin som jag använde vid utplock av ägg (gjorde ivf) så är efter det lite skeptisk vill inte vara illamående eller hög när jag träffar min dotter för första gången. Har därför börjat kolla upp alternativ och icke medicinsk bedövning så som akupunktur. Har med hjälp av akupunktur lyckats få bort ryggsmärtor (Hade ryggvärk i 2 år varken sjukgymnastik, mediciner, träning eller massage hjälpte), huvudvärk och nacksmärtor så min förhoppning är att det ska fungera lite under förlossningen i alla fall.
Dessa är också icke-medicinska:Andning
Det är viktigt att andas under värkarna, gärna med långa djupa andetag. Om du håller andan när värken kommer upplever många att det gör mer ont och du blir mer spänd.
Massage
Massage gör att du lättare slappnar av under värkarna. Många kvinnor tycker att det är skönt med massage på det smärtsamma området. Det kan vara allt ifrån lätta strykningar till kraftig massage i till exempel ryggslutet. Detta är ofta en viktig uppgigt för partnern/anhörig.
Sterila kvaddlar
Sterila kvaddlar är injektioner med sterilt vatten som ges i underhudsfettet. Det ger en intensiv smärta i 20-30 sekunder. Den smärtstillande effekten varar sedan i 1-2 timmar. Dessa injektioner kan upprepas under hela öppningsskedet. Det fungerar bäst på smärta som är lokaliserad på en viss punkt, framförallt om smärtan inte släpper mellan värkarna.
Tens
Transkutan elektrisk nervstimulering har för de flesta störst effekt under tidigt öppningsskede. Två till fyra gummiplattor klistras över ländryggen eller framme vid ljumskarna. Plattorna kopplas till en TENS-apparat som levererar elektriska stötar, intensiteten av stötarna reglerar du själv. Du kan vara uppe och röra dig fritt. TENS-apparat finns på förlossningen, men man kan även få låna via sin vårdcentral. Då kan du påbörja behandlingen redan i hemmet.
Värme, bad/dusch
Många kvinnor upplever det som både avslappnande och smärtlindrande med dusch eller bad. Använd gärna dusch-munstycket som massage över det smärtsamma området. Man kan även använda en vetekudde/värmekrus. På grund av brandrisk får man inte värma vetekuddar i mikron på förlossningen. Här använder vi oss av värmekrus istället
Är dock öppen för medicinska alternativ, men vill nog försöka med de icke-medicinska först! Hur ser dina/era tankar ut?
Tyckte också att det lät läskigt tills jag läste om de medicinska, vissa av dem sätts i livmodern och vissa i ryggen... Får väl se hur jag resonerar när jag väl är där, mamma har fött fem barn utan medicinsk smärtlindring och då klarar hon inte smärta i andra fall. Försöker se förlossningen som något positivt och helt ärligt är det enda jag är orolig för är att något ska vara fel på lilltjejen! Men vem vet, blir kanske en galning som skriker efter all smärtlindring! ;)