Brumma skrev 2015-09-30 17:55:55 följande:
Att skriva till ngn "Och? Vad tillför din personliga upplevelse diskussionen om det här specifika fallet?"
Känns ungefär som när trettonårings slänger ur sig "intresseklubben antecknar" för att utestänga ngn.... Väldigt nedlåtande och dumförklarande. Inte helt kul att få kastat på sig när man svarat på ett inlägg.. Dessutom svarat seriöst och lugnt...
Jag är inte nedlåtande om min svärmor. Jag älskade henne men just denna sidan var inte lika lätt att älska. Hon hade flera andra sidor som jag däremot tyckte mycket om och uppskattade.
Naturligtvis är hon inte regel för hur alla svärmödrar beter sig, men det är inte din heller. Och att därför utgå från att människor som HAR problem med sina svärmödrar ljuger känns ju inte helt ok.
Ja. Jag blev "stingslig" i mitt andra svar till dig eftersom jag uppfattade ditt svar som väldigt otrevligt. Om du inte menade det som det lät ber jag om ursäkt.
Men anser fortfarande att det inte är rätt att du dömer ut människors problem för att du inte har några.
Hur som. Jag förstår mkt väl att man inte ger ut nyckeln till vissa människor. Även om de råkar vara ens svärmor. Däremot tycker jag att TS ANLEDNING, att hon anser svärmor löjlig som vill ha nycklarna när hon är barnvakt, känns ganska konstig. Förstår fullt ut att en barnvakt vill ha nycklar hem om det skulle behövas.
Jag tänker inte ens bemöda mig med att läsa ditt inlägg längre än det första stycket. (Ja, jag tar mig friheten att bemöta dina personliga påhopp med en viss nedlåtande ton i detta fall) Meningen att du "dessutom svarat seriöst och lugnt" drar nämligen ner relevansen och trovärdigheten totalt i dina kommande ordval och formuleringar. Syftet med ditt inlägg var ju tydligen att uppmana mig till att sluta "vara nedlåtande" samt att dela med dig av ditt personliga förhållande till din svärmor. Då jag tycker om att diskutera sakligt så frågade jag på vilket sätt du anser att din personliga erfarenhet har för relevans i diskussionen. (Diskuterar man t ex traffikolyckor, och jag delger min upplevelse att en stor andel traffikanter som använt bilbälte klarar sig oskadda ur en bilkrock, så tillför det inte diskussionen när Maja poängterar att hon visst åkte bil utan bälte och klarade sig oskadd ändå. Därför drog jag mig också för att blanda in min personliga erfarenhet då det endast representerar det individuella = tillför inte något till diskussionen) Så nu när du (förhoppningsvis) förstår att detta inte var en retorisk fråga utan en genuin undran, så behöver jag egentligen inte ens upplysa dig om att det inte är likamed "intresseklubben antecknar" (????) utan ett sätt att ta sig vidare i en vuxen diskussion där den ena inte förstår syftet med den andres inlägg, alltså frågan, "vad vill du tillföra med ditt inlägg". Alla har vi olika triviala berättelser om våra svärmödrar, på intet sätt efterlyste jag att höra om dessa på ett individuellt plan utan diskutera fenomenet elaka svärmödrar överlag. Med det sagt så väljer jag att avsluta denna "diskussion" med någon som (likt en trettonåring själv kan tilläggas) slår bakut med påhopp och hävdar sin rätt att vara sårad utan anledning istället för att besvara frågeställningen. F.ö har jag inte ätit något speciellt konstigt idag, och jag noterar att du "ogillar min ton", tar till mig det! Du själv är nämligen superdupertrevlig! :)