fkh skrev 2015-09-27 22:46:26 följande:
Då utgår man ju ifrån att svärmor kommer rota i ens privata lådor. Förutsatt att man inte förvarar sina sexleksaker i barnens rum... Tack och lov har jag och min svärmor en bättre relation till varandra än så. Fantastiskt vad många elaka, manipulativa, lägger-näsan-i-blöt svärmorsor det vittnas om här på fl. Intressant nog är kvinnornas egna morsor alltid så mycket bättre på alla sätt. Kanske sker en molekulär förändring i beteendet hos kvinnor så de rentav förvandlas till satmara när hon föder söner.. Eller rättare sagt, när sönerna växer upp och flyttar in med en annan kvinna. Hm..
Nej riktigt så menar jag inte. Skulle själv inte lämna barn till ngn jag inte litar på och då i avseendet att de skulle brista i uppsyn eller ansvar eller liknande. Däremot skulle jag inte icke-lita på min svärmor som barnvakt om det bara vore så att hon vore snokig av sig eller valfritt särdrag av mindre positiv art. Denna svärmor skulle fortfarande få passa mina barn men skulle inte gärna lämna nyckel till henne då.
Rent teoretiskt är det inte omöjligt att svärmor faktiskt råkar på ngt som är av privat natur. Glöm sexleksaker, jag äger inte ens några. Men tänk att svärmor passar på att låna toaletten när hon hämtar leksaker, är torr om händerna och öppnar badrumsskåpet för att se om där finns någon handkräm och ser tex mina mediciner mot åkommor som jag kan inte vill att folk ska veta om. Nu har jag inte mina mediciner i badrumsskåpet men jag menar; ta mig inte EXAKT på orden, folk kan ha olika saker de anser som privata och bara för att jag inte har mediciner i badrumsskåpet betyder det inte att det är otänkbart att andra har det, eller annat av privat natur på ganska normala platser i hemmet. Jag menar helt enkelt att jag förstår att alla inte vill ha folk i sitt hem när de själva inte är där och anledningarna är lika många som det finns människor. Tycker inte det var något konstigt alls i det jag skrev.
Angående varför mannens mamma "alltid" är så hemsk medan kvinnans mamma är så gullig kan ha en logisk förklaring. Som kvinna gift/ihop med någons son "tar man över" rollen som kvinnan i hans liv från hans mor som såklart inte är oberörd av detta. (Alltså hans mor skulle kunna resonera så.) Vi vet ju hur kvinnor k a n vara i "konkurrenssituationer". Medan kvinnans mor inte känner detta av naturliga skäl.
Sen är det såklart individberoende. Har haft både bra och mindre bra svärmödrar och min egen mor har varit gullig och go för det mesta men rätt kylig om hon har svårt för den killen jag är med. Men jag tror alltså det är mer vanligt att mannens mor har svårt för sonens kvinna än att kvinnans mor har svårt för dotterns man av ovan förklarade skäl. Därför så mycket gnäll.